دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری جشنواره بین‌المللی موسیقی «پیامبر مهربانی» مطرح شد

تجلیل از خالق موسیقی محمد رسول‌الله (ص) مصطفی عقاد و مجیدی/ چرا سامی یوسف در جشنواره پیامبر مهربانی تهران حاضر نشد؟

نشست خبری جشنواره بین‌المللی موسیقی «پیامبر مهربانی» صبح امروز با حضور امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و رئیس جشنواره موسیقی «پیامبر مهربانی»، رضا مهدوی و ایرج نعیمایی اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره برگزار شد.
کد خبر : 58283

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، امیر عبدالحسینی در نشست رسانه ای جشنواره بین‌المللی موسیقی «پیامبر مهربانی» گفت: «برگزاری جشنواره موسیقی «پیامبر مهربانی» از ماه‌ها پیش در دستور کار مدیریت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قرار گرفت. به همین دلیل ما از مدت‌ها پیش با تشکیل شورای سیاست‌گذاری جشنواره متشکل از ایرج نعیمایی، رضا مهدوی، علی کوثر شهبازی، علی اکبر شکارچی، کیوان پهلوان، بابک ربوخه، حجت‌الاسلام قاسمیان و بنده کار برپایی جشنواره را آغاز کردیم. بعد از تشکیل شورا بخش‌های مختلف جشنواره تعیین تکلیف شد و ما در بخش‌های مختلف تلاش کردیم تا از بهترین گروه‌‌های داخلی در حوزه موسیقی نواحی و گروه‌های خارجی جهان اسلام استفاده کنیم ضمن این‌که در بخش سنتی نیز یک گروه موسیقی سنتی- ایرانی در بخش مهمان جشنواره حضور دارند.»


وی در ادامه افزود: «مهمترین اولویت ما در برگزاری این دوره از جشنواره توجه به گونه‌های مختلف آیینی و فولکلور روبه فراموشی است که در حوزه های منقبت‌خوانی، نعت‌خوانی و چاوش‌خوانی کارهایی را تولید کرده‌اند.»


مهدوی گفت: به طور حتم برگزاری چنین جشنواره‌هایی که در قالب آیین‌ها و سبک‌های مهجور موسیقی نواحی به مخاطبان ارائه می‌شود، می‌تواند جلوه زیبایی از وحدت بین مسلمانان جهان اسلام باشد که به واسطه آن می‌توانیم به خرده فرهنگ‌هایی دست پیدا کنیم که همگی آنها جزئی از وجود تمام ایرانیان است.»


وی با اشاره به این‌که برای اولین بار است که با مجموعه شهرداری تهران همکاری دارد، ادامه داد: «این جشنواره در قالب اتاق فکری پژوهشی به اینجا رسیده است می‌تواند نقطه عطفی باشد که پژوهشگران و علاقه‌مندان به موسیقی نواحی از خروجی جشنواره مقاله مستندی را از موسیقی جهان اسلام استخراج کنند. تا به حال در شادیانه‌های امامان کم‌کاری‌های زیادی داشتیم اما این جشنواره سکوی پرش و محل ایجاد الگوسازی و نمونه‌پردازی خواهد شد که هم مسئولان به راحتی برخورد کنند و هم بزرگانی که نسبت به موسیقی زاویه نگاه دارند با حضورشان در جشنواره نوع تفکرشان نسبت به موسیقی ایرانی متفاوت شود.»


جشنواره موسیقی پیامبر مهربانی در راستای تلطیف نگاه‌ها


وی افزود: «شاید بتوان با این موسیقی نگاه‌ها را تلطیف کرد و در آینده‌سازی اجرای موسیقی ایران گامی برداشت.»


وی درباره لزوم جهانی شدن موسیقی پیامبر عنوان کرد: «فکر می‌کنم یکی از راه‌های جهانی شدن، پرداختن به موسیقی جهان اسلام است. امیدوارم دیگر نهادها این جشنواره را از خود بدانند و به عنوان طرح ملی سال آینده شاهد برگزاری هرچه بهتر آن باشیم.»


عبدالحسینی نیز با اشاره به این‌که در مراسم اختتامیه این جشنواره که فردا (7 دی‌ماه) با حضور همه‌ گروه‌ها برگزار خواهد شد اظهار کرد: «رپرتوار وحدت به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی اجرا خواهد شد، ضمن این‌که فردا آلبومی رونمایی می‌شود که حاوی 4 لوح فشرده است. 3 لوح منتخب موسیقی در مدح پیامبر و یک لوح از کارهای سایر ملل است. همچنین در این لوح یک قطعه از نصرت‌ علی‌خان که تاکنون منتشر نشده نیز قرار دارد. آثار برگزیدگان در قالب آلبوم تصویری منتشر خواهد شد.»


وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر راهیابی گروه‌های برگزیده به جشنواره فجر اعلام کرد: «گروه‌های منتخب و مدعوین که براساس ارزیابی کارهایشان توسط شورای سیاستگذاری انتخاب شدند به جشنواره راه پیدا کردند، بنابراین قطعا گروه‌های شاخصی معرفی شده‌اند. همچنین شورا سعی داشته تا از همه گروه‌های موسیقی نواحی استفاده کند بنابراین ممکن است آثار برگزیده به جشنواره موسیقی فجر راه پیدا کنند.»


تجهیز سالن‌های فرهنگ‌سراها


عبدالحسینی درباره تجهیز سیستم‌های صوتی سالن‌های فرهنگ‌سراها بیان کرد: «سالن‌های فرهنگ‌سراهای ما چندمنظوره هستند بنابراین سالن حرفه‌ای موسیقی یا تئاتر یا نمایش فیلم محسوب نمی‌شوند، اما بضاعت موجود همین است اگرچه ما تمام تلاشمان بر این بوده که از سیستم صوتی مناسب برای اجرای آثار جشنواره استفاده کنیم. برای مثال فرهنگ‌سرای ارسباران که در طول سال میزبان اجرای موسیقی‌های متعددی است سیستم صوتی قابل قبولی دارد، فرهنگ‌سرای اندیشه سیستم صوتی از بیرون اجاره کرده و سیستم صوتی سالن نیز تقویت شده است. فرهنگ‌سرای بهمن سیستم صوتی خوبی دارد. فرهنگ‌سرای خاوران علاوه بر سیستم صوتی مجهز، سیستم دیگری نیز از بیرون به سالن آورده است. همچنین مشکلات صوتی فرهنگ‌سرای ابن‌سینا نیز اصلاح شده است و من امیدوارم سالن‌های فرهنگسراها نیز به تدریج تجهیز شود.»


ایرج یغمایی، عضو شورای سیاستگذاری جشنواره نیز گفت: «موسیقی انواع مختلفی دارد و بخشی از آن به دلیل سابقه طولانی و تفکری که حاکم بر آن موسیقی است متفاوت است و اهمیت بسزایی در جهان به لحاظ اصالت دارند.»


وی یادآور شد: «از دیرباز انواع موسیقی در مدح پیامبر تولید شده و این قابلیت عظیمی است که البته تاکنون مغفول مانده اما در این جشنواره سعی شده این میراث مورد بهره‌برداری قرار گیرد. این واقعه مبارکی است که در زمانی که جهان اسلام نیاز به وحدت دارد و زمانی که گروه‌های افراط‌گرا مثل داعش ارتباط درونی مسلمانان را از هم‌گسیخته می‌کنند نقش چنین جشنواره‌هایی بیشتر هویدا می‌شود، لذا تلاش کردیم از کشورهای قابل‌توجه از آفریقا و آسیا افراد را کنار هم آوریم و فکر می‌کنم توجه ما باید نسبت به این مقوله (هنرهای مشترک میان اقوام به خصوص مسلمانان) بیشتر شود.»


وی تاکید کرد: «ضروری‌ترین هدفی که برای کشورهای اسلامی می‌توان متصور شد وحدت است و من امیدوارم این جشنواره بهاری برای هنر کشور در سنوات بعدی باشد.»


عبدالحسینی در خصوص برنامه‌های مراسم اختتامیه که فردا در تالار شهید آوینی فرهنگسرای بهمن برگزار می‌شود گفت: «در این مراسم از موریس ژار، خالق موسیقی جاودانه فیلم محمد رسول‌الله، آهنگساز و رهبر موسیقی ارکسترال پیامبر صلح و دوستی که سال‌ها پیش در تالار وحدت اجرا شد و همچنین سازنده هندی موسیقی فیلم «محمد» (ص) مجیدمجیدی و از یکی از هنرمندان موسیقی آیینی خراسان رضوی تجلیل خواهیم کرد.»


برگزاری جشنواره با هدف فرهنگ‌سازی


وی درباره اجرای آثار در شهرستان‌ها عنوان کرد: «هنر همیشه با رویا زنده است و اهالی هنر در رویاهایشان برگزاری رویدادهای هنری به شکل مناسب را دارند البته آنچه در این جشنواره تلاش‌های ما بر این بوده که نگاه فراگیر داشته باشیم و به آینده فکر کنیم. ما هدف‌مان صرفا برگزاری جشنواره نیست بلکه فرهنگ‌سازی است.»


معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره همکاری با ارکستر سمفونیک تهران بیان کرد: «در این مدت تلاش کرده‌ایم مشورتی کار نکنیم و به دنبال هم‌افزایی باشیم. اگر علی رهبری تصمیم به همکاری با ما داشته باشد حتما در قالب یک نشست می‌توانیم درباره نحوه عملیاتی و اجرایی شدن تصمیمات گفت‌وگو کنیم.»


وی یادآور شد: «از زمانی که محمود صلاحی، ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری را برعهده گرفته هر چهارشنبه جلساتی با اهالی هنر برگزار شده که بخشی از آن با خانه موسیقی و سرآمدان حوزه موسیقی است.»


انتشار آلبوم علی جهاندار


وی در این نشست خبری اعلام کرد: «این روزها علی جهاندار به سفارش سازمان فرهنگی هنری شهرداری مشغول ضبط ردیف آوازی موسیقی سنتی است و احتمالا این آلبوم طی یک تا یک ماه و نیم آینده منتشر خواهد شد.»


مهدوی درباره اجرای آثار موسیقی در استان‌های دیگر تشریح کرد: «این کار می‌تواند خلاقیتی محسوب شود و همچنین امکان دیده شدن برای افراد بیشتری را فراهم آورد، چرا که جوانانی که برای ادامه تحصیل به تهران می‌آیند تنها می‌توانند از اجراهای متعدد بهره‌مند شوند. ضمن اینکه افراد فکر می‌کنند با تحصیلات آکادمیک جزو نوازندگانی هستند که ساز‌های ایرانی کار می‌کنند در حالی که کسانی که این ژانر را اجرا می‌کنند کارهایشان از جنبه بین‌المللی برخوردار است و برای یک و نیم میلیارد مسلمان موسیقی اجرا می‌کنند. البته این اجراها برای کسانی که به فرهنگ و دین اسلام علاقه‌مند هستند و می‌خواهند مسلمان شوند نیز مفید خواهد بود.»


وی تاکید کرد: «ضبط اجراهای موسیقی شاخص، می‌تواندجنبه تطبیقی هم بین‌ استان‌ها و هم میان دیگر کشورها داشته باشد.»


استقبال مخاطبان در شب اول اجرا


عبدالحسینی درباره استقبال عموم مردم از اجراها عنوان کرد: «در شب اول جشنواره به چند فرهنگسرا رفتم. فرهنگ‌سرای ارسباران سالن پری داشت، سالن فرهنگسرای اندیشه از انبوه تماشاگران پر بود و 200 نفر بیرون مانده بودند، فرهنگ‌سرای ابن‌سینا مردم بر روی سن نشستند. در فرهنگ‌سرای بهمن با وجود ظرفیت 400 نفری سالن 600 نفر در سالن حضور داشتند و حدود 150 نفر بیرون در مانده بودند. به صورت تخمینی در شب اول اجراها میزبان 2200 مخاطب بودیم که البته به دلیل میلاد پیامبر اکرم بدون بلیت‌فروشی اجرا می‌شدند.»


وی درباره دعوت از سامی یوسف هنرمند شناخته شده موسیقی عنوان کرد: «به دلیل فراهم نبودن شرایط برای حضور وی در این زمان نتوانستیم از این هنرمند در ایام جشنواره بهره ببریم بنابراین حضور نداشتن وی به خاطر شرایط و امکانات بود و ما به هیچ عنوان با هنرمند خارجی بر سر پرداخت دستمزد دچار اختلاف‌نظر نشدیم.»


موسیقی پاپ رسیتال پیانو از مانی رهنما درباره بحران جهان اسلام


وی درباره برگزاری جشنواره و سیاست‌هایی که در راستای مقابله با بحران‌های موجود در سرزمین‌های اسلامی به چشم می‌خورد گفت: «این موضوع مدنظر شورای سیاستگذاری بوده و البته به شکل هنرمندانه به این مقوله پرداخته است. رپرتواری که فردا توسط هنرمندان با عنوان رپرتوار وحدت برگزار می‌شود هم بر این اساس است. موسیقی پاپ رسیتال پیانو از مانی رهنما نیز فردا با موضوع بحران جهان اسلام و نگاه حاکم بر آن اجرا خواهد شد.»


ایرج نعیمایی تصریح کرد: «در موسیقی نواحی یا مقامی، شهرستان‌های ما فربه‌تر هستند. هم به لحاظ دارایی و وجود هنرمندان ساکن در استان‌ها و هم به لحاظ اجرایی اما تهران از این مقوله کم‌بهره بوده، بنابراین شاید لازمه‌اش این باشد که این بخش را غنی‌تر کنیم تا مردم بیشتر با موسیقی‌ که اصالت و هویت ملی و دینی دارند آشنا شوند. اگرچه آشنایی مردم با موسیقی ملی با شکل‌گیری فرهنگ‌سراها تقویت شده اما به نظر من این اقدام کافی نیست چرا که در جشنواره موسیقی فجر و جوان نیز حضور موسیقی نواحی چندان پررنگ نیست، بنابراین جشنواره پیامبر مهربانی می‌تواند این نقیصه را رفع کند.»


این جشنواره تقابلی با حرکت‌های افراط‌گرایان


وی در سخنانش تاکید کرد: «برگزاری این جشنواره تقابلی با حرکت‌هایی چون داعش است چرا که این گروه معتقدند همه فرقه‌های مسلمان غیر از خود کافر هستند و هرکس شیعه‌ای را بکشد به بهشت می‌رود، آنها این اعتقاد را به اعضای خود تلقین کردند بنابراین ما شاهد افرادی هستیم که با از بین بردن خود جمع دیگری را نیز شهید می‌کنند. جشنواره موسیقی پیامبر مهربانی تقابلی با این امر است چرا که نشان می‌دهد که مسلمانان در طول تاریخ با هم اشتراک وحدت داشتند و حتی غیرمسلمانان ساکن در کشورهای اسلامی در امور مختلف مشارکت می‌کردند.»


نعیمایی در پایان افزود: «وحدت میان مسلمانان و تقابل با جریان‌های افراطی که توسط وهابیت شکل گرفته از جمله اهدافی است که در این جشنواره دنبال می‌شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب