دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 تير 1399 - 16:03
در گفتگوی آنا با لشکری‌زاده مطرح شد؛

صفر تا صد برگزاری انتخابات انجمن‌های علمی جدید واحد تهران غرب/ تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت؛ در گرو انجمن‌های علمی خلاق و پویا

مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب گفت: اگر اعضای انجمن‌های علمی افراد توانمند و قوی‌ باشند، ارتباط میان صنعت و دانشگاه و تولید علم و ثروت بیشتر می‌شود.
کد خبر : 498638
637151174875998438_md.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، انجمن‌های علمی دانشجویی یکی از تشکل‌هایی هستند که برای تولید علم و هم‌افزایی علمی میان دانشجویان و اساتید شکل گرفته است. این انجمن‌ها برای رسیدن به اهداف مورد نظر ایران اسلامی در حوزه علم و فناوری تلاش‌های مختلفی انجام داده‌اند و اعتقاد دارند که می‌توانند به دانشگاه حل مسئله و تراز انقلاب اسلامی کمک کنند.


به‌تازگی انتخابات چهار انجمن علمی دانشجویی جدید در واحد تهران غرب برگزار و اعضای این انجمن‌ها مشخص شد که در همین راستا با مریم لشکری‌زاده، عضو هیئت علمی پایه 13 گروه حسابداری و مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب و نماینده ریاست واحد در نظارت بر انتخابات انجمن‌های علمی به گفتگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.


آنا: در خصوص نحوه برگزاری انتخابات انجمن‌های علمی جدید واحد تهران غرب که در ایام تعطیلی دانشگاه انجام شد توضیح دهید و اینکه چگونه شرایط لازم برای انجام این انتخابات فراهم شد؟


لشکری‌زاده: با توجه به محول کردن سازوکار انجمن‌های علمی به باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان و پیگیری‌های رئیس واحد، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد و معاون پژوهش واحد، در بهمن 1398 موفق به اخذ مجوز تشکیل چهار انجمن علمی «گردشگری و هتل‌داری»، «ارتباطات و رسانه»، «روانشناسی و مشاوره» و «حسابداری» شدیم و مقرر شد که انتخابات در بهمن 98 برگزار شود و تمام تمهیدات اندیشده شده بود.



اما با شیوع بیماری کرونا به منظور حفظ سلامتی دانشجویان انتخابات حضوری با تأکید ریاست واحد به تعویق افتاد و در سال 1399 با پیگیری‌ها و شوق دانشجویان برای برگزاری انتخابات و تأکید مسئولان واحد به منظور تعطیل نشدن فعالیت‌ها، با تصویب در شورای باشگاه پژوهشگران، برگزاری انتخابات به‌صورت مجازی در دستور کار قرار گرفت و به همت رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، کمیته‌ای متشکل از مدیران گروه، مدیران پژوهش دانشکده، رئیس باشگاه پژوهشگران و رئیس اداره روابط عمومی تشکیل شد.


در این کمیته برنامه‌ای دقیق به همراه شیونامه با همکاری رئیس باشگاه پژوهشگران تدوین شد و ثبت‌نام کاندیداها به‌صورت مجازی با اطلاع‌رسانی در سایت واحد تهران غرب و از سوی اساتید و مدیران گروه واحد و ارسال پیامک صورت پذیرفت. در ثبت‌نام اولیه نزدیک به 100 نفر کاندیدا شدند که پس از بررسی‌های اولیه با مهیا کردن شرایط تبلیغ و اطلاع‌رسانی برای آنان، انتخابات الکترونیکی انجام شد.



آنا: با توجه به انتخاب غیرحضوری اعضای هیئت مدیره انجمن‌های علمی دانشجویی در این دوره، آیا در فرایند برگزاری انتخابات و اخذ رأی با مشکلاتی هم مواجه بودید؟ آیا دانشجویان اطمینان لازم برای حفاظت از آرای خود داشتند؟


لشکری‌زاده: خیر، مشکلی نبود. با توجه به اینکه از یک‌ماه پیش کمیته انتخابات تشکیل شد و در این کمیته تمام فرآیند به‌صورت مدون و حتی با لحاظ کردن زمان‌ها مشخص و اطلاع‌رسانی گسترده در فضای مجازی صورت گرفت، فرآیند اخذ آرا و شمارش بدون هیچ مشکل خاصی سپری شد؛ شمارش آرا توسط اعضای کمیته انتخابات، نمایندگان حوزه ریاست، رئیس باشگاه پژوهشگران و نماینگان کاندیداها و پخش زنده از اینستاگرام واحد صورت گرفت و همه تلاش کردیم تا از آرای رأی‌دهندگان صیانت کنیم.


آنا: به‌طور کلی انتخابات انجمن‌های علمی دانشجویی با چه هدفی انجام می‌شود؟


لشکری‌زاده: قطعاً مؤثرترین پل ارتباطی میان دانشجویان و اساتید و مراکز پژوهشی، اعضای هیئت مدیره انجمن‌های علمی است، اگر این اعضا قوی‌تر انتخاب شوند، ارتباط میان صنعت و دانشگاه و تولید علم و ثروت بیشتر می‌شود. در واقع تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت در گرو انجمن‌های علمی خلاق و پویاست.


دانشجویان با حضور در انجمن‌های علمی، فعالیت در محیط اداری و کار تیمی را تجربه می‌کنند که می‌تواند گامی مؤثر در جهت تربیت مدیران آینده کشور و طی کردن مراحل رشد و توسعه باشد. تجربه نشان داده است دانشجویانی که در دوره تحصیل عضو انجمن‌های علمی یا کانون‌های فرهنگی بوده‌اند یا مسئولیت اجرایی در انجمن‌ها داشته‌اند، از نظر درسی و مهارت‌های اجتماعی در دانشگاه و خارج از دانشگاه موفق‌تر بوده‌اند.



در سایت و فضای مجازی، با استقبال بی‌نظیری در خصوص انتخابات انجمن‌های علمی روبرو شدیم. که حتی در یک گروه مشارکت از 500 نفر عبور کرد. به نظرم برگزاری انتخابات پرشور و بانشاط در یک هفته قبل از امتحانات فضایی را به‌وجود آورد که دانشجویان از فضای قرنطینه و نگرانی‌های آن خارج شوند.


آنا: چه برنامه‌ها و اهدافی برای تشکیل انجمن‌های علمی در دانشگاه تعریف شده است؟


لشکری‌زاده: برنامه‌های بسیاری از جمله برگزاری کارگاه، سمینار، نشست‌های علمی، شرکت دانشجویان در مسابقات، برگزاری مسابقات مجازی و بازدید برای انجمن‌ها برنامه‌ریزی شده است. از اهداف انجمن‌ها می‌توان به آماده‌سازی دانشجویان برای انجام کار تیمی، تجربه مدیریتی و آموزش کسب دانش از روش پژوهش و حل مسئله اشاره کرد.


آنا: ارزیابی شما از عملکرد انجمن‌های علمی دانشجویی واحد تهران غرب در دستیابی به اهداف تعیین شده چگونه است؟


لشکری‌زاده: انجمن‌های علمی زیر نظر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان قرار دارد و باشگاه زیر نظر مستقیم رئیس واحد اداره می‌شود، با توجه به اهتمام ویژه رئیس واحد در برگزاری جلسات با انجمن‌ها و رفع مشکلات آنان و همچنین پیگیری‌ مستمر رئیس باشگاه پژوهشگران جوان در خصوص مسائل مربوط به انجمن‌ها و استقبال دانشجویان از انجمن‌های علمی، عملکرد این انجمن‌ها در واحد تهران غرب بسیار مطلوب بوده و سعی بر این است کیفیت و تعدد فعالیت‌ها با توجه به افزایش انجمن‌ها و همکاری میان آن‌ها نیز افزایش پیدا کند.


خوشبختانه در دو سال گذشته انجمن‌هایی که تشکیل شده‌اند، برنامه‌های خوبی داشتند و نشریه یکی از انجمن‌ها مقام کشوری جشنواره نشریات را کسب کرد. در سال گذشته و در هفته پژوهش ارزیابی از فعالیت‌های انجمن‌ها داشتیم که براساس آن انجمن‌های برتر معرفی شدند و از آنان تقدیر به‌عمل آمد و این موضوع باعث شد که گروه‌های آموزشی دیگر درخواست تشکیل انجمن دادند. ایجاد رقابت در فعالیت انجمن‌ها، شور و نشاط بهتری در میان دانشجویان و اساتید عضو انجمن‌ها به‌وجود آورده که این نقطه بسیار مثبتی است.


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته