سود «آگاه» و «مفید» از انحصار در مجوز تاسیس کارگزاری/ افزایش نارضایتی مردم از خدمات کارگزاریها
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، روند افزایش تعداد مشتریان کارگزاریها از سال 97 متفاوت شد و رشد آن با توجه به افزایش بازدهی بورس افزایش یافت. این میزان در سال 98 ادامه یافت و در ماههای پایانی سال به دلیل افزایش بازدهی بالای بورس قابل مقایسه با زمان گذشته آن نبود. با ورود سهام عدالت به بازار سرمایه، فرصت بیشتری برای مردم فراهم شد تا از مزایای سرمایهگذاری در بازار بورس استفاده کنند. براساس گفته رئیس سازمان بورس تعداد کد معاملاتی که در سال 98 صادر شده 820 هزار کد بوده که این مقدار در سه ماه ابتدایی سال 99 به یک میلیون و 600 هزار کد رسیده که به تبع آن رشد استفاده مردم از کارگزاریها بورسی نیز نزدیک به دو برابر شده است.
آمارهای رسمی منتشر شده نشان میدهد که کارگزاریهای مفید و آگاه دو کارگزاری پرمخاطب بازار سرمایه هستند که سهم 19/89 درصدی و 12/89 درصدی از کل معاملات عادی و الکترونیکی را دارند. درحالیکه این آمار در زمان مشابه سال 98، 12/8 و 6/1 بوده که نشان دهنده افزایش سهم این دو کارگزاری از بازار سرمایه است.
ارزش معاملات دو کارگزاری مفید و آگاه نیز افزایش عجیبی داشته است. ارزش معاملات کارگزاری مفید تا پایان اردیبهشت سال جاری نسبت به زمان مشابه 18 برابر شده و ارزش معاملات کارگزاری آگاه نیز در همین زمان 25 برابر شده که با توجه به ثابت ماندن میزان کارمزد کارگزاریها از هر معامله، در آمد نجومی را نصیب این دو کارگزاری شده است.
با وجود افزایش نجومی درآمد اما بررسی خدمات دو کارگزاری نشان میدهد که هر دو کارگزاری در این زمینه از میزان رشد مشتریان خود عقب ماندهاند به طوریکه افزایش قطعی و کند شدن سرعت سامانههای این کارگزاریها به اتفاقی طبیعی در ماههای اخیر تبدیل شده است. این اتفاق در روزهای انتشار عرضه اولیه سهام شرکتها به اوج خود میرسد و هر دو کارگزاری با کندی شدید در معاملات روبرو میشوند. این موضوع در روز چهارشنبه هفته گذشته به اوج خود رسید و کارگزاری آگاه با قطعی کامل سامانه معاملاتی مواجه شد که سوختگی یکی از سرورها دلیل اصلی این اتفاق بیان شد. اما این دلیل در کنار سایر کندیهای سامانه معاملاتی این دو کارگزاری باعث نارضایتی مشتریان آنها شده و به نظر میرسد که مدیران این دو کارگزاری با وجود افزایش نجومی درآمد اما قصد اقدام جدی برای بهبود خدمات خود را ندارند و ایرادات همچنان پابرجاست.
ضعف خدمات معاملاتی کارگزاریها، در حالی رخ داده که آنها وظایفی از جمله افزایش سواد بازارسرمایه مشتریان، کمک به انتخاب سهام و ارائه مشاوره نحوه معامله سهام نیز بر عهده دارند. تحقیقات میدانی نشان میدهد که سامانه مشاورهای این کارگزاریها عمدتا مشغول بوده و مشتریان برای دریافت یک مشاوره یک دقیقهای، باید زمان زیادی را در صف بمانند.
عملکرد این دو کارگزاری نشان میدهد که نظارت ضعیف در کنار انحصار در صدور مجوز تاسیس کارگزاری جدید، موجب کم توجهی مسئولان آنها به افزایش خدمات شده است. از سال 88 تاکنون تنها همان 108 کارگزاری فعال وجود داشته و هیچ کارگزاری دیگر نتوانسته وارد این بازار شود درحالیکه در شرایط فعلی لازم است تا با افزایش سود کارگزاریها، خدمات بیشتری را به مردم ارائه کنند.
انتهای پیام/4141
انتهای پیام/