دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 خرداد 1399 - 23:25

تاریخ دقیق روز دختر سال 99 + علت نامگذاری روز دختر

وجود دختر در جامعه موهبتی است از جانب پروردگار متعال که بایستی قدر این مادران فردا را بیشتر بدانیم.
کد خبر : 496542
5e8f848d5763d.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، دختران مقام و ارزش بسیار والایی دارند و در آینده مادران این سرزمین هستند و وجودشان برای ادامه حیات جامعه ضروری است. دختران امروز مادران فردا هستند که می‌توانند با تربیت فرزندانی عالم و متعهد باعث سربلندی کشور ایران و جامعه مان گردند. پس چه بهتر است برای دختران ایران زمین شرایطی درست کنیم تا بتوانند همیشه پرنشاط و با اعتماد به نفس باشند.


علت نامگذاری روز دختر


سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) خواهر امام رضا علیه السلام در تقویم ایران به اسم روز دختر نامگذاری شده است، علت نامگذاری روز دختر به دلیل ازدواج نکردن حضرت معصومه س و تجرد ایشان است و این زندگی حضرت معصومه الگویی برای دختران مسلمان ایران باشد.  تاریخ نامگذاری روز دختر در سالروز تولد حضرت فاطمه معصومه س است و باید همه دختران امروزی، شخصیت این حضرت را الگو قرار دهند. در سال نود و پنج شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم رسمی کشور تاریخ روز دختر را درج کرد.


روز دختر سال 99


۳ تیرماه سال ۱۳۹۹ روز دختر می باشد که برابر با ۱ ذیقعده ۱۴۴۱ هجری قمری و 23 ژوئن 2020 میلادی می باشد.


روز جهانی دختر


اولین بار سازمان ملل متحد بود که با نامگذاری روز زن تلاش کرد تا نابرابری های جنسیتی را کاهش داده و تلاش نماید این آگاهی به سایر جوامع نیز برسد.


قبلا روز دختر مصادف بود با روز جهانی زن که در تاریخ 8 مارس یا 17 اسفند برگزار می شد ولی از سال 2011 روز 11 اکبتر هر سال را که مصادف با 19 مهر است را روز دختر نامیده اند.


روز دختر در ایران باستان


در ایران باستان، روزی مبنی بر روز دختر وجود نداشت. اما پنجم ماه اسفند روز سپندارمذگان یا اسفندگان، بـه عنوان روز زمین و زن گرامی داشته می شد. سپندارمذ، نام الهه و نگهبان سرزمین سبز اسـت. از این رو روز دختر ؛ روز مادر و روز زن، همگی در پنجم ماه اسفند جشن گرفته می شده اسـت.


هدف این روز


یکی از اصلی ترین اهداف ایجاد روزی بـه نام روز دختر؛ حمایت از دختران جامعه و افزایش سطح درک و آگاهی افراد در مورد نابرابری جنسیتی بوده اسـت.


رسم روز دختر در ایران / جهان


بطور کلی روز دختر در ایران همراه با هدیه اعم از کادو، شیرینی یا گل و حتی تبریک خشک و خالی متنی با عکس همراه است تا از مقام دختر خانواده تقدیر شود.


برگزار جشن های عفاف و نجابت دختران از دیگر برنامه های این روز است.


در سایر نقاط جهان علاوه بر تقدیر از مقام دختران، هر ساله با یک شعار به پیشواز این روز رفته و با مراسمات مختلف سعی بر آگاهی آنها نسبت به تبعیض های جنسیتی پیش رو و حمایت از فرصت هایی که می تواند به استقلال آنها کمک کند برگزار می شود.


 


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب