بهانههای تکراری وزارت نفت برای حذف LPG از سبد سوخت کشور
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، با راه اندازی پالایشگاه های پارس جنوبی، اکنون سالانه مقدار 18 میلیون تن LPG در کشور تولید میشود که با توجه به شرایطی همچون نبود اسکله مناسب صادرات و تحریمها، بنابر آمار تنها 6/5 میلیون تن آن میتواند صادر شود و نیاز داخل نیز تنها 2 میلیون تن از این سوخت است. بنابر این تمام مقدار 9/5 تن از LPG تولیدی در صورت امکان یا باید ذخیرهسازی گردد که تقریبا کاری غیر ممکن است و یا باید منبع مصرفی جدید همچون خوراک پتروشیمیهای PDH یا سوخت خودرو (اتوگاز) برای مقدار مازاد تولیدی LPG تعریف گردد.
در برخی کشورها همچون چین و آمریکا از LPG به عنوان خوراک واحدهای تولید پروپیلن (PDH) استفاده شده و یا در کشورهایی همچون ترکیه، کره جنوبی، انگلیس، ایتالیا، روسیه و لهستان از این سوخت به عنوان سوخت پاک در خودروها بهره گرفته میشود. اکنون با توجه به عدم استفاده از گازمایع تولیدی کشور در موارد مذکور، مقدار LPG مازاد تولیدی به خطوط گاز طبیعی تزریق شده یا در فلرها میسوزد. با این توضیحات اما وزارت نفت به جای توسعه مصرف اتوگاز، در اقدامی عجیب با انتشار "سند مقدماتی تأمین انرژی بخش حمل و نقل تا افق1420"، سهم 0/01 درصدی LPG از سبد سوخت را تا صفر کاهش داده است.
این در حالی است که اگر LPG به عنوان سوخت خودرو به صورت رسمی وارد سبد سوخت حمل و نقل کشور شود، دیگر صاحبان خودروها اقدام به استفاده غیر فنی و غیر استاندارد آن نکرده و خطرات ناشی از استفاده غیر مجاز کاهش مییابد. از طرفی یکی از بهانههای وزارت نفت برای این تصمیم مورد "مشکلات جابجایی و حمل و نقل LPG و حجم اشغال جادهها با کامیونهای حامل آن برای مصارف سوخت خودروها، با توجه به موجود بودن همه تأسیسات زیربنایی CNG" ، است.
مدیریت پخش و مصرف LPG در کشور، راه حلی برای جلوگیری از هدر رفت آن
با اینحال مشکلاتی که بیان شد با انتخاب روشهای صحیح مدیریت پخش این سوخت در داخل کشور برای استفاده اتوگاز به راحتی قابل چشم پوشی است. روشهای متعددی را میتوان برای کاهش مشکلات استفاده از اتوگاز در کشور اجرایی کرد که در ادامه 3 مورد از آن بیان میشود.
1- استفاده از اتوگاز در شهرها و استانهایی که پالایشگاه دارند به صورت رسمی و مجاز انجام شود و دولت در این استانها راهاندازی جایگاههای مجاز و استاندارد سوختگیری LPG برای خودروهای LPG سوز را تسهیل نماید. نتیجه این کار این است که LPG تولیدی پالایشگاههای هر استان در همان استان یا شهرستان مصرف شده و از حمل و نقل آن به مرزها و سایر استانها جلوگیری میشود. بنابر این حجم ترافیک ایجاد شده بین استانها توسط کامیونهای اشغال شده این سوخت کاهش مییابد.
2- وزرات نفت شرایط استفاده از اتوگاز را تنها با CNG مورد مقایسه قرار داده است در صورتی که استفاده همزمان این دو سوخت در خودرو در اغلب کشورهای دنیا رایج بوده و رسمیت دارد و ایرادی بر آن وارد نیست. از طرفی با مقایسه اتوگاز با بنزین و گازوئیل میتوان به مزیت استفاده از این سوخت در ابعاد مختلف از جمله حمل و نقل، آلودگی هوا و ... پی برد. در صورت استفاده از اتوگاز در استانهای دارای پالایشگاه، از تردد کامیون و تانکرهای حمل و نقل بنزین و گازوئیل در جادههای آن استان کاسته میشود.
3- تنها راه حمل و نقل LPG حمل زمینی آن نیست و می توان از راه دریایی نیز آن را حمل نمود. با توجه به شرایط برخی شهرهای ساحلی و بنادر کشور میتوان استفاده از اتوگاز را در این مناطق گسترش داد. برای مثال با توجه به شرایط خاص بندر چابهار، عدم وجود CNG در این منطقه و گرانی بنزین، میتوان LPG تولیدی از پارس جنوبی را از طریق خلیج فارس و با کشتیهای 5 هزار تنی به این منطقه حمل کرده و با ایجاد جایگاههای رسمی سوختگیری اتوگاز، آن را برای مصرف خودروها مورد استفاده قرار داد. همچنین از این طریق تمام مناطق استان سیتان و بلوچستان تحت پوشش اتوگاز قرار گرفته و از مشکلات ناشی از مصرف بنزین و گازوییل کاسته میشود.
انتهای پیام/4141
انتهای پیام/