ارائه گزارش صندوق نوآوری و شکوفایی/ بررسی مشکل مدرک معادل دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 132 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست دکتر سعید رضا عاملی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
منصور کبگانیان، قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در انتهای این جلسه در جمع خبرنگاران گفت: اکثر اعضای حقیقی و حقوقی در جلسه امروز حاضر بودند و سه دستور مهم به استماع اعضا رسید و برخی هم مصوب شد.
ارائه گزارش صندوق نوآوری و شکوفایی
وی در مورد دستور اول جلسه گفت: اولین دستور، گزارش صندوق ملی نوآوری و شکوفایی بود که این صندوق دارای قانون مصوب و بودجه بسیار مناسب است و قبلاً گزارشی از این صندوق نداشتیم لکن اعضای شورای عالی انتقاداتی به عملکرد گذشته صندوق داشتند که بعد از انجام اصلاحاتی اولین گزارش امروز ارائه شد.
قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گزارشی در مورد کاهش تصدیگری دولتی و توانمندسازی شرکتهای دانشبنیان ارائه داد که بر اساس آن تعدادی از شرکتها حمایت مالی لازم دارند، توسعه کمی و کیفی مدیریت صندوق، به خصوص اعطای تسهیلات براساس اولویتهای نقشه جامع علمی کشور، همکاری با پارکهای علم و فناوری و نفوذ فناوری در بنگاههای بزرگ بهخصوص شرکتهای دانشبنیان مورد توجه قرار گرفت.
کبگانیان با بیان اینکه اولین محور پیشنهادی اعضای جلسه نفوذ دانش و فناوری در بنگاههای بزرگ بود ادامه داد: شرکتهای کوچک در جای خودشان یک تحرکی دارند اما بخش مهمی از اقتصاد دانشبنیان با تحول در بنگاههای بزرگ کشور اتفاق میافتد لذا درخواست شد که گزارش رسمی خود را بر اساس اولویتهای نقشه جامع علمی کشور ارائه دهند.
وی ادامه داد: آسیبی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی نگران آن هستیم سهم بالای بیکاری و مشکل اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی است که هزینههای بالایی برای آنها شده و اشتغال فارغ التحصیلان اولویت یک ماست و مقرر شد این گزارش با اصلاحاتی که پیشنهاد شده نهایی شود و به عنوان گزارش ملی در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی در حضور سران محترم سه قوه ارائه شود.
قائم مقام و دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مسئولان صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در جلسه امروز نکاتی را در ارتباط با سیاستگذاریها مطرح کردند و تأکید داشتند که ما مجری و دستگاه اجرایی هستیم و باید سیاستهای صندوق توسط نقشه جامع علمی کشور تدوین شود که در این خصوص پیشنهاد شد سیاستهای مورد نظرشان را با تعامل دبیرخانه ستاد نقشه جامع علمی نهایی و برای تصویب آماده کنند.
بررسی مشکل مدرک معادل دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی
کبگانیان در مورد دستور دوم جلسه امروز گفت: بسیاری از دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی مشکلی درباره مدرک معادل دارند که گزارش این موضوع توسط وزیر علوم و معاون آموزشی این وزارتخانه ارائه شد.
وی افزود: در سالهای خاص و محدودی شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبهای داشته در ارتباط با دانشگاه فرهنگیان، که این دانشگاه، مورد استثنا قرار گیرد و آنها بتوانند ادامه تحصیل دهند، و این به خاطر اهمیتی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی به بحث آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان میدهد.
دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: به علت ناآگاهی برخی دستگاههای مسئول و یا به علت ناآگاهی شرکتکنندگان تعدادی دیگری از دانشجویان غیر از دانشگاه فرهنگیان، وارد مقاطع بالاتر شدند و در حال حاضرمشکل قانونی دارند و به این دلیل این موضوع طرح و مورد بررسی قرار گرفت.
وی گفت: اما به دلیل اینکه شرح مذاکرات مربوطه که مصوبه 771 شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت دقیق در دبیرخانه ستاد نقشه مطالعه شود و با توجه به اینکه عددهایی که در جلسه گفته شد مقداری با هم تناقض داشت مقرر شد که وزارت علوم آمار دقیق در این زمینه ارائه کند تا جلسه آینده بررسی و بعد به تصویب برسد.
وی با اشاره به اینکه درخواست وزارت علوم، تسری مصوبه شورا به موضوع غیر از دانشگاه فرهنگیان است افزود: وزارت علوم در این خصوص احتیاج به مصوبهای دارد که باید در ستاد نقشه جامع علمی کشور به تصویب برسد.
کبگانیان خاطرنشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی معمولاً اصرار دارد که مصوبات خود را تغییر ندهد و صحیح نیز همین است، بنابراین اعضای جلسه درخواست کردند که اطلاعات بیشتر دریافت شود و بنابراین این موضوع فعلاً تصویب نشد و چند نفر از اعضاء رأ خود را منوط به این موضوع کردند که آن اطلاعات به استماعشان برسد(چراکه طبق آئیننامه داخلی ستاد نقشه باید هفت رأی از سیزده رأی موافق باشد.)
ایجاد کمیسیون گسترش و برنامهریزی مؤسسات خاص در شورای عالی انقلاب فرهنگی
وی در مورد گزارش سوم این جلسه نیز گفت: این دستور کاری است بین حوزه و دانشگاه که در تحول علوم انسانی نقش بسیار موثری دارد و مؤسسات خاصی هستند که حوزوی و دانشگاهی هستند و این مؤسسات دارای اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند قبلاً موضوعی تصویب شده بود که برای برنامهریزیهای خاص کمیسیونی برای این مؤسسات ایجاد شود که به تصویب شورای معین رسیده بود.
وی افزود: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روی موضوع اعتراضی داشتند که خوشبختانه امروز کار فنی انجام شد که مواردی توضیح داده و اصلاحاتی در این مصوبه انجام شد و به تصویب همه اعضا رسید. بنابراین ایجاد کمیسیونی برای گسترش و برنامهریزی مؤسسات خاص در ذیل شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به اتفاق آرا به تصویب رسید.
انتهای پیام/4118/
انتهای پیام/