دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رکود سنگین بر بازار خودروهای غیر تسهیلاتی

تسهیلات دولتی برای خرید خودرو آنقدر جذاب است که در پنج روز اول فروش، بیش از یکصد هزار خودرو فروش رفت. روی دیگر این اتفاق این است که بازار معمولی خودرو به رکود کامل رفته است. نه کسی خودرو می‌خرد و نه کسی خودرو می‌فروشد.
کد خبر : 49465

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، وام‌های فروش خودرو باعث شده تقریبا هیچ خودرو دیگری در بازار فروش نرود. از طرفی در بازار خودروهای دست دوم ایرانی و خارجی به دلایل مختلف بازار راکد شده است.


بازار خودرو اعم از فروشندگان خودروهای صفر و دست دوم در خوابی عمیق به سر می‌برد. این بازار که پیش از برنامه دولت برای اعطای تسهیلات ویژه خرید خودرو هم در رکود بود،‌ کماکان راکد است.


یک فعال بازار خودرو در این باره به خبرنگار آنا گفت: تا پیش از این طرح ویژه دولت، حتی کسانی که نیاز به خودرو هم داشتند، وارد بازار خودرو نمی‌شدند و بازار در رکود به سر می‌برد.


محمود نادی تصریح کرد: بازار خودرو در بخش ایرانی کاملا راکد است و در بخش خارجی تقریبا نزدیک به رکود است.


وی درباره دلایل رکود خودروهای خارجی اضافه کرد: از طرفی واردات خودروهای خارجی در حدود پنج ماه گذشته خیلی ضعیف شده است و از سوی دیگر قیمت ارز بالا رفته است. بر این اساس پایه خریدهای خارجی بالا رفته است.


نادری بیان کرد: بر این اساس افرادی که در جامعه ما از قبل ماشین داشته‌اند، نیازی به خرید خودرو با این ارز گران شده ندارند. پس نه کسی خودروهای ارزان خود را با خودروهای گران تعویض می‌کند و نه دیگر کسی برای خرید در بازار حاضر به ریسک خرید با این قیمت بالا می‌شود.


نادی در مورد خودروهای دست دوم اظهار کرد: نه خریداری وجود دارد و نه فروشنده‌ای. من تعدادی جسته گریخته مشتری‌هایی دارم که ماشین‌های دست دوم خارجی می‌خواهند که حدود 60 میلیون تومان قیمت دارند ولی در 15 روز اخیر نتوانسته‌ام حتی یک خودرو پیدا کنم. در حالی که در شرایط عادی با حداکثر 3 تماس تلفنی این خودروها را پیدا می‌کردم.


وی ادامه داد: از طرفی اگر شما کالایی داشته باشید هم پیدا کردن خریدار آن بسیار مشکل است. این نشانه همان رکود است و تاثیر شرایط کای اقتصاد بر بازار خودرو است.


این فعال بازار گفت: بنابراین پس از این طرح مردم به فراخوان وام بله گفته‌اند نه خودرو، چرا که کماکان بازار خودرو در رکود به سر می‌برد. از سوی دیگر بسیاری از کسانی که نیاز به خودرو نداشته‌اند، به دلیل شرایط آسان و قیمت پایه پایین برای گرفتن خودرو اقدام کرده‌اند.


نادی اضافه کرد: در یک بازار راکد ممکن نیست که در عرض 5 روز 110 هزار مشتری جلب کرد، مگر اینکه سیاست خرید و فروش در حالت کلی اشتباه باشد، به ویژه برای افرادی که نیاز نداشتند.


وی تاکید کرد: بر این اساس باید امیدوار بود که با این شرایطی که در بازار به وجود آمده، هم برای نمایندگان و هم تولیدکنندگان، این ماجرا ختم به خیر شود.


به گزارش خبرنگار آنا، بسیاری از کسانی که می‌خواهند خودروهای خود را به هر دلیلی به فروش برسانند، به خاطر طرح تسهیلاتی دولت نمی‌توانستند خودروهای خود را به فروش برسانند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب