دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 خرداد 1399 - 15:45
آنا گزارش می‌دهد؛

جاده سلامت الوند تهدیدی برای شهر همدان/ جعفری‌نژاد: دستور توقف عملیات جاده‌سازی در الوند صادر شده است

اکوسیستم کوهستانی الوند نقش مهمی برای شهر همدان دارد؛ اما اقدامات مجموعه تفریحی توریستی در این منطقه در سنوات گذشته، محیط زیست منطقه را تحت تأثیر قرار داده و اکنون نیز با تعریض جاده‌ای با عنوان سلامت اقدام به کوه‌خواری در منطقه کرده است.
کد خبر : 494320
unnamed (4).jpg

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در دامنه کوه الوند، جاده گنجنامه به دشت میشان یک مجموعه تفریحی توریستی اقدام به تعریض جاده زیگزاگی کرده که تا پیش از این کارکرد عبور و مرور عشایر به‌منظور ییلاق و قشلاق را داشت ولی این مجموعه به نوعی با مصادره آن هرگونه عبور و مروری را منوط به اجازه خود کرده و اکنون نیز با استفاده از بولدوزر اقدام به مسطح کردن و تعریض دامنه کوه و درختکاری در آن کرده است.



با وجودی‌که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جذب‌کننده توریست بکر بودن بخشی از یک اکوسیستم است؛ اما این مجموعه تفریحی در هر بازه زمانی اقدام به تخریب بخشی از آن می‌کند که راه‌اندازی مجموعه سورتمه ریلی، پارکینگ طبقاتی، مسطح، غار آکواریوم و بازارچه نمونه‌هایی از آن است.


مجموعه اکوسیستم الوند به‌همراه پوشش گیاهی آن به نوعی هوای شهر همدان را تحت تأثیر قرار داده و تخریب آن می‌تواند نقش مؤثری در کاهش کیفیت هوای این کلانشهر داشته باشد.


پیش از این اداره راه و شهرسازی استان همدان در اظهارنظری با اشاره به این مطلب که بخشی از الوند که جاده سلامت در آن قرار دارد، جزو اراضی ملی بوده و راه و شهرسازی هیچ مجوزی برای تسطیح و درختکاری آن ارائه نکرده و قرار نیست این جاده تعریض و کسی از موضوع کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان احتمالی سوءاستفاده کند.


در این خصوص رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی کشور نیز در نامه‌ای به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواستار رسیدگی به وضعیت کوهستان الوند شده بود.



 


محسن جعفری‌نژاد، مدیرکل محیط زیست استان همدان در این خصوص در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با این اقدام جاده‌سازی در دامنه الوند اظهار کرد: تا جایی که ما پیگیری کردیم احداث این جاده هیچ مجوزی از دستگاه‌های ذیربط نداشته است.


وی با بیان این‌که این منطقه در محدوده تحت مدیریت محیط زیست نیست و طبیعتاً اقدام مربوط به آن هم در چارچوب اخذ مجوز از ما قرار ندارد، اذعان کرد: این جاده از قبل بوده البته نه با این شکل و فرمتی که الان مشاهده می‌کنید. مورد استفاده این جاده برای امدادرسانی ایستگاه هلال احمر و همچنین تعمیر و نگهداری تله‌کابین این مجموعه مورد استفاده قرار می‌گرفته که امسال اقدام به تعریض و گسترش آن کرده‌اند.


مدیرکل محیط زیست استان همدان افزود: علی‌رغم این‌که این منطقه در محدوده تحت حفاظت ما نبوده ولی به‌دلیل حساسیت  الوند به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های همدان به آن ورود کرده و پس از بررسی‌های لازم موضوع را به منابع طبیعی اعلام کرده و خواستار پیگیری آن شدیم.


جعفری‌نژاد تصریح کرد: خوشبختانه منابع طبیعی به موضوع ورود پیدا کرده و دستور توقف عملیات را صادر کرده است. محیط زیست نیز به متولی این مجموعه متذکر شده که اگر این طرح در قالب پروژه‌ای باشد، باید پیوست‌های زیست محیطی دریافت کرده و درصورتی‌که این اقدام در یک فرآیند جاده‌سازی است مجوزهای لازم باید از دستگاه‌های ذیربط دریافت شود در غیر این‌صورت فعالیت غیرقانونی است.


وی با اشاره به این‌که محیط زیست در ارتباط با این موضوع جایگاه حقوقی نداشته ولی اثرگذاری آن به ورود دستگاه‌های متولی منجر شده است، گفت: ماده 16 قانون حفاظت خاک هم می‌گوید که اگر جاده‌سازی و هر تخریبی به این صورتی که دارد انجام می‌شود، باعث برداشت خاک و یا تخریب شود متولی آن سازمان جنگل‌ها و مراتع به‌عنوان زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است.


مدیرکل محیط زیست استان همدان تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی در صورت فرسایش و تخریب خاک مسئول است و در صورت بروز آلودگی محیط زیست متولی رسیدگی به آن خواهد بود.


رضوان سلماسی، عضو شورای شهر همدان نیز در ارتباط با این اقدام مخرب زیست محیطی در منطقه الوند اظهار کرد: محیط زیست و اراضی ملی ثروت همگانی و به‌عنوان ودیعه‌ای است که به ما امانت داده شده و باید با کمترین آسیب و تخریب به فرزندان آینده این مرز و بوم سپرده شود. هر رفتاری که باعث ایجاد آسیب و تخریب باشد غیر قابل دفاع خواهد بود.



وی ادامه داد: هر گونه مداخله در طبیعت بدون مطالعه و بدون توجه به ظرفیت برد منطقه غیر قابل قبول است. ضمناً باید برای هر اقدامی مجوز قابل دفاع از سمت متولیان امر از جمله منابع طبیعی و محیط زیست اخذ شود.


عضو شورای اسلامی شهر همدان با بیان این‌که مداخلات چه در محدوده یا حریم شهرها یا حتی خارج از حریم می‌بایست علاوه بر مجوزهای زیست محیطی در خصوص اقدامات راه‌سازی و ایجاد مستحدثات مجوزهای راه و شهرسازی، امور اراضی و شهرداری را نیز داشته باشد.


سلماسی ادامه داد: با توجه به اطلاعات کسب‌شده در منطقه الوند هنوز بحث درخواست و یا حتی صدور مجوز به روشنی مشخص نیست و دلایلی برای تسطیح مسیر و تعریض بخش‌هایی از آن مطرح شده است که حتماً بایستی مورد پیگیری جدی قرار گیرد.


وی با اشاره به این مطلب که اتفاق ایجاد شده باعث آسیب جدی به طبیعت الوند شده، گفت: گرچه این اتفاق برای اولین بار نیست که بر تن رنجور الوند وارد شده اما لازم است برای حفظ و حراست از طبیعت الوند که زیستگاه جانوران و گیاهان است اقدامات عاجل صورت پذیرد.


عضو شورای اسلامی شهر همدان تصریح کرد: نه‌تنها باید نسبت به رفع آسیب ایجادشده اقدام شود بلکه باید با شدت تمام از تکرار مجدد اتفاقات مشابه در الوند ممانعت به عمل آید.


سلماسی اذعان کرد: در خصوص جاده سلامت باید بگویم در حال حاضر این منطقه از کوهستان الوند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را تجربه کرده و در صورت احداث جاده سلامت و یا هر عملیات عمرانی دیگری از جمله احداث جاده برگشت، ایجاد پارکینگ و موارد مشابه در دره گنج نامه عملاً این منطقه به نابودی کشیده خواهد شد.


وی افزود: هدف اصلی از این اقدامات در گنجنامه جذب گردشگر و توریست است؛ اما زمانی که طبیعتی نباشد توریستی هم نخواهد بود.


عضو شورای اسلامی شهر همدان اذعان کرد: موضوع تخریب الوند در روز عید فطر به اطلاع من رسید و من موضوع را در صحن علنی شورا مطرح کردم و البته در حال دنبال کردن آن برای رسیدن به نتیجه نیز هستم. امیدوارم با پیگیری‌های انجام شده تصمیمات مناسب و منطقی برای حفظ الوند داشته باشیم و نسبت به تخریب ایجادشده برخورد مناسب و قاطعانه از سمت متولیان صورت بگیرد و نتیجه اقدامات به اطلاع عموم هم برسد.


انتهای پیام/4105/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته