دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 خرداد 1399 - 13:08
آنا بررسی می‌کند؛

سرنوشت نامعلوم بیش از 180 میلیون دلار سرمایه کشور در آب‌های بین المللی/ بی‌تفاوتی شرکت کشتیرانی برای یافتن کشتی‌های ایرانی

قریب به دو سال است که سرنوشت سه فروند کشتی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که در اجاره شرکت‌های یونانی بوده بلاتکلیف باقی مانده است. حتی تکلیف اجاره بهای طرف یونانی نیز نامشخص است و شواهد نشان می‌دهد مسئولان کشتیرانی نسبت به پیگیری دریافت اجاره و بازپس‌گیری کشتیها موفق نشده‌اند.
کد خبر : 492266
Untitled.png

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال 2008 یکی از بخش‌هایی بود که به دلیل جابه‌جایی بیش از 85 درصد از محصولات نفتی ایران مورد تحریم آمریکا قرار گرفت. همین مساله موجب شد علاوه‌بر ممنوعیت حمل و نقل محموله‌های نفتی، قراردادهای این شرکت در حوزه ساخت نیز با برخی از سازندگان کشتی در کشورهایی مانند کره جنوبی تحت الشعاع قرار گیرد. شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال 2008 قراردادی را  با شرکت هیوندایی کره‌جنوبی به امضا رساند که براساس آن قرار بود طرف کره‌ای 17 کشتی را با هزینه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بسازد. طرف ایرانی در اولین پیش‌ پرداخت خود 159 میلیون دلار را به شرکت کره‌ای داد اما به دلیل تحریم‌ها این قرارداد به سرانجام نرسید و پول ایران نیز در کشور کره بلوکه شد و حتی امکان بازگشت و لغو قرارداد آن نیز فراهم نشد.


در سال 2018 با مذاکره‌ای که شرکت کشتیرانی ایران با شرکت هیوندایی انجام داد، قرار بر این شد تا ایران هزینه 6 کشتی و 4  تانکر بزرگ را به ارزش 670 میلیون یورو پرداخت کند که بخشی از هزینه ساخت این کشتی‌ها از محل پول‌های بلوکه شده قرارداد قبلی در سال 2008 پرداخت شود.


هرچند در اواخر سال 2018 کشتیهای سفارش‌داده‌شده آماده تحویل بودند اما به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران امکان تحویل کشتی‌های ساخته‌شده توسط شرکت کره‌ای وجودنداشت. در نتیجه طرف ایرانی با استفاده از واسطه‌گری شرکت‌های هندی و یونانی تحت عنوان اجاره داده کشتی‌ها به این شرکتها سرانجام 6 کشتی خود را از شرکت هیوندایی تحویل گرفت. 3 کشتی با نام‌های دالیا، کلاول و پتونیا به اجاره طرف هندی درآمد و 3 کشتی هم در اختیار طرف یونانی قرار گرفت. طبق ارزیابی تخمینی صورت گرفته ارزش هر یک از این کشتی‌ها حداقل  50 میلیون دلار و اجاره هر فروند نیز روزانه بین  20 تا 40 هزار دلار تعیین برآورد می‌شود.


طبق تحقیقات خبرنگار آنا هم اکنون پس گذشت بیش از یک سال و نیم از زمان انعقاد قرارداد شرکت کشتیرانی ایران با طرف‌های هندی و یونانی، سرنوشت سه کشتی تحویل شده به یونانی‌ها نامعلوم است.
سه کشتی که در اختیار طرف هندی قرار گرفته‌بود پس از پایان مدت اجاره تحویل شرکت کشتیران جمهوری اسلامی ایران شده و هم اکنون در ناوگان کشتیرانی کشور در حال خدمت رسانی هستند و کشتی پتونیا یکی از نفتکش‌های افتخارآفرینی است که راهی سواحل ونزوئلا شده و تا چند روز دیگر در بنادر این کشور پهلو خواهدگرفت اما طبق آخرین اخبار واصله از منابع آگاه طرف یونانی نه تنها هیچ گونه اجاره بهایی در این مدت پرداخت نکرده بلکه از تحول کشتی‌ها در پایان مدت اجاره نیز خودداری کرده است. بر اساس  آخرین گزارش‌ها دو فروند از سه فروند کشتی تحویل شده به یونانی‌ها در خلیج فارس حضور دارند و خبری از سومین کشتی تحت اجاره طرف یونانی وجود ندارد.


شواهد نشان می‌دهد که شرکت کشتیرانی ایران تاکنون موفقیت خاصی نسبت به باز‌پس‌گیری سه کشتی مذکور از شرکت‌های یونانی نداشته است. براساس محاسبات انجام شده اجاره‌ای که باید طرف یونانی در یک سال و نیم اخیر برای هر کشتی بپردازد، حداقل  10 میلیون و 940 هزار دلار است.


هرچند قرارداد تولید این کشتی‌ها و به تبع قراردادهای اجاره با طرفهای هندی و یونانی در زمان مدیریت محمدرضا سعیدی بر سازمان کشتیرانی منعقد شده است و مدیریت فعلی کشتیرانی در بروز این اتفاق نقشی نداشته است؛ لکن مدرسی خیابانی و مجموعه تحت امر وی امروز وارث یک مطالبه 180 میلیون دلاری وصول نشده هستند. عدم موفقیت در بازپس‌گیری این کشتی‌ها عملا سبب هدر رفتن میلیون‌ها دلار سرمایه ملت ایران در آبهای بین المللی می‌شود و البته پیام بسیار بدی را از سوی ایران به کشورهای همکار تجاری مخابره می‌کند که خوردن حق ایرانیان به بهانه تحریمها امری سهل الوصول است و با ایستادگی جدی از سوی ایرانیان مواجه نخواهد شد.


انتهای پیام/4141


انتهای پیام/

برچسب ها: کشتی ایران
ارسال نظر
هلدینگ شایسته