دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

پاسخ مبهم مدیران کشتیرانی به ماجرای عدم دریافت اجاره‌بهای ۲۰ میلیون دلاری کشتی‌های ایرانی

ماجرای عدم پرداخت اجاره‌بهای ۲۰ میلیون دلاری کشتی‌های ایرانی توسط شرکت خارجی با نام (م) با پاسخ مبهم مدیران کشتیرانی همراه شد.
کد خبر : 443884

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نزدیک به دو سال پیش قراردادی را با یک شرکت خارجی به نام (م.) منعقد می‌کند که بر اساس آن باید کشتی‌های ایرانی به اجاره شرکت مذکور درآید.


بنابراین کشتی‌های ایرانی در زمان مدیرعامل سابق (محمد سعیدی) طی دو مرحله در اختیار شرکت خارجی قرار می‌گیرد.


مدیرعاملی که هم‌اکنون بر اساس اعلام رسانه‌ها به علت دریافت رشوه بازداشت شده است.


بر این اساس خبرنگار آنا با هدف کشف حقیقت ماجرای واگذاری کشتی‌های ایرانی به اسناد و مدارک مهمی دست یافت که قبل از انتشار آن با مدیران شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تماس گرفت تا مصاحبه حضوری صورت پذیرد و ابعاد این قرارداد اجاره مشخص شود.


جالب‌توجه اینکه علی‌اکبر غنجی عضو هیئت‌مدیره و مدرس خیابانی مدیرعامل حاضر به گفتگوی حضوری درباره روشن شدن ابعاد این قرارداد اجاره نشدند.


در آینده خدمت مخاطبان خبرگزاری آنا خواهیم گفت که چرا تاکنون اجاره‌بهای ۲۰ میلیون دلاری کشتی‌های ایرانی از سوی شرکت خارجی (م.) پرداخت نشده است.


بنابراین تلاش دوماهه خبرنگار ما برای مصاحبه حضوری با مدیران شرکت نتیجه نداد و طی تماس تلفنی دیگر مدیرعامل فعلی صرفاً با مصاحبه مکتوب موافقت کرد.


بلافاصله سؤالاتی از سوی خبرگزاری آنا به دفتر مدیرعامل شرکت کشتیرانی خطاب به مدرس خیابانی ارائه شد تا پاسخ مستند، شفاف و قانع‌کننده برای تنویر افکار عمومی داده شود.


پس از گذشت ۲ ماه تلاش برای مصاحبه حضوری و پس‌ازآن مصاحبه مکتوب، مدیرعامل شرکت بازهم حاضر به ارائه پاسخ نشد و مدیر روابط عمومی شرکت پاسخ کلی به سؤالاتی که در ادامه می‌آید ارائه داد.


سؤالات خبرگزاری آنا از مدیرعامل هلدینگ کشتیرانی:


1. جزئیات واگذاری 5 فروند کشتی تانکر 3+2 را به شرکت. م. را توضیح دهید؟


2. دلایل و مدارک برای واگذاری این کشتی‌ها به این شرکت چیست؟


3. اقدامات حقوقی آن مجموعه برای دریافت /اجاره‌بهای معوق یک‌ساله تاکنون چه بوده است و چه برنامه‌ای برای وصول این مطالبات از شرکت خارجی. م. دارید؟



و اما پاسخ مدیر روابط عمومی شرکت به درخواست مصاحبه‌ای که قرار بود مدیرعامل پاسخ دهد!



به گزارش آنا، انعقاد قرارداد در چارچوب استانداردهای بین‌المللی رعایت نشده است.


اول اینکه شرکت. م. در همان سال اول به تعهدات خود عمل ننموده و اجاره دو فروند کشتی به نام‌های (د) و (ت) را پرداخت نکرده است!


بنابراین اگر مدیران فعلی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طبق پاسخی که به دفتر خبرگزاری آنا ارسال کرده‌اند، معتقدند که در صورت عدم ایفای تعهدات، طرح دعوا در مراجع ذی‌صلاح صورت می‌پذیرد، آیا نکته‌ای وجود دارد که باگذشت نزدیک به ۲ سال از عدم ایفای تعهدات شرکت خارجیم هیچ‌گونه طرح دعوایی نشده است؟


سپس اینکه حمایت مدیرعامل فعلی از ادامه قرارداد با این شرکت خارجی در حالی طبق پاسخ ارسالی روشن شده که با وجود محرز شدن تخلفات شرکت، تصمیم مدیریت ارشد وقت کشتیرانی برای اضافه کردن سه فروند کشتی دیگر برای انعقاد قرارداد، هیچ‌گونه توجیهی نداشت!


در کجای قراردادهای فی‌مابین نوشته‌شده که شرکت اجاره گیرنده، کشتی‌ها را بگیرد و اجاره هم ندهد و منتظر بماند تا شاید یک روزی دلش بخواهد که نسبت به پرداخت اجاره اقدام کند؟ و شکایتی هم در این دو سال انجام نشود و با روی کارآمدن تیم مدیریتی جدید بازهم این قرارداد ادامه یابد؟


با اینکه اطمینان حاصل کردید که شرکت. م. کشتیرانی را در پرداخت اجاره‌بها بازی می‌دهد، چرا شکایت قانونی را بر طبق مفاد قرارداد آغاز نکردید؟


با اینکه زمان زیادی از عدم پرداخت اجاره کشتی‌ها گذشت، چرا پیگیری حقوقی و قانونی برای این موضوع صورت نگرفت؟


این‌ها همه سؤالات و ابهاماتی هست که همچنان در ذهن باقی است و با وجود درخواست‌های مکرر برای مصاحبه تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.


انتهای پیام/4083/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته