دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 خرداد 1399 - 10:09
یادداشت/ اشکان ممبینی؛

افول آمریکا با قدرت‌نمایی نفتکش‌های ایران

اشکان ممبینی، کارشناس امور بین‌الملل طی یادداشتی به قدرت‌نمایی نفتکش‌های ایران و افول رویای آمریکا در ایجاد سیاست‌های تنش‌زا در منطقه و جهان اشاره کرد.
کد خبر : 491999
636669027068850216.jpg

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا، اشکان ممبینی، کارشناس امور بین‌الملل، طی یادداشتی در روزنامه فرهیختگان نوشت:


ایران در اقدامى هوشمندانه و سراسر قدرت، پنج ابرنفتكش خود را با برافراشتن پرچم ایران به‌صورت علنى عازم ونزوئلا كرد. در طول این مسیر با وجود خبرسازی‌های رسانه‌های غربی و برخی اقدامات آمریکایی‌ها، هیچ قدرتی جرات کوچک‌ترین مانع‌تراشی بر سر حرکت این نفتکش‌ها را نداشت. این اقدام تهران در طول سال‌ها تحریم ظالمانه نظیر ندارد و كمتر ناظر و تحلیلگری قادر به پیش‌بینى این اقدام و اثرات شگرف آن در پهنه سیاسى جهان بود. ورود نفتكش غول‌پیكر ایرانى  (Fortune)در آب‌هاى سرزمینى ونزوئلا و اسكورت نیروى هوایى و دریایى آماده نبرد ونزوئلا به‌سوى بندر، نشان از قدرت فرامنطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران دارد. گفته مى‌شود زیردریایی‌هایی با پیشرفته‌ترین موشك‌هاى جهان از همان لحظه اول حركت، اسكورت پنج كشتى را علاوه‌بر هزاران موشك نقطه‌زن برعهده داشتند.


هیبت پوشالى و مرکز فرماندهی یکی از سهمگین‌ترین عملیات جنگ روانى آمریكا و متحدانش، با صداى هلهله مردم ونزوئلا و جشن پیروزى و عید ایرانیان مقارن شده است. از همان لحظه نخست در مسیر قرار گرفتن ‌کشتی‌ها، تهدیدات تو خالی آمریکا و متحدانش آغاز شد. ایران به‌صراحت به آمریكا پیام داد که هرگونه اخلال در حركت كشتى‌هاى ایران با پاسخى مواجه مى‌شود كه دنیا را بیشتر از اثرات كرونا شگفت‌زده خواهد كرد و آمریكا را در خاك خود با پشیمانی بزرگی روبه‌رو خواهد کرد.


حرکت نفتکش‌های جمهوری اسلامی و قدرت‌نمایی آنها در دوران پساکرونا نشان داد که در روابط بین‌الملل و ارتباطات بین کشورها اگر با هم متحد باشند، می‌توانند هرگونه سیاست غلط زورگویی و تحریم و محاصره را درهم بشکنند. دوران پساکرونا دورانی است که در آن اتحاد و همدلی بیشتر کشورها را نشان خواهد داد و در این دوران دولت‌ها و ملت‌ها نقشی متفاوت به نمایش خواهند گذاشت که ورود نفتکش‌های ایران به آب‌های ونزوئلا و اتحاد و عزم دو کشور در ایجاد روابط نزدیک و استراژیک یکی از این نمونه‌هاست.


افول رویای آمریکا در ایجاد سیاست‌های تنش‌زا در منطقه و جهان، ایجاد جنگ‌های متعدد و ظالمانه ازسوی آمریکا در خاورمیانه و تلاش برای جلوگیری از نفوذ و گسترش قدرت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ایران که همواره به شکست انجامیده و به بازی گرفتن اصول دموکراسی و حقوق بشر که بازهم در بحران کرونا شاهد آن بودیم که خود آمریکا در مواجهه با بحران کرونا مساله حقوق بشر را حتی در خود آمریکا نیز نتوانست رعایت کند که نمونه بارز آن برخورد با سیاه‌پوستان این کشور و ارائه خدمات پزشکی و درمانی به آنان بود.


آمریکا با اعمال این‌گونه سیاست‌های تنش‌زا و جنگ‌افروز نظم سیاسی و روابط بین‌الملل را از ریل اصلی خود خارج کرده و آمریکا را روزبه‌روز منزوی‌تر کرده است و مانع از این شده که با وجود ادعاهای رسانه‌ای، نه آمریکا و نه متحدانش اجازه کوچک‌ترین اخلالی در مسیر این نفتکش‌ها پیدا کنند.


آمریكا و متحدان غربى و منطقه‌اى‌اش هیچ راهى جز پذیرفتن این واقعیت که ایران تبدیل به یک قدرت منطقه‌اى شده، ندارند. آمریکا و متحدانش باید بدانند با ایرانیان جنگ‌دیده و به‌قول گفته سردار مقاومت شهیدحاج‌قاسم سلیمانی که گفت «ما ملت امام حسینیم؛ ما ملت شهادتیم» وارد نبرد نشوند، چراکه درصورت هرگونه تجاوز و عبور از خطوط‌قرمز ایران، پاسخی دندان‌شکن دریافت خواهند کرد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته