دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 ارديبهشت 1399 - 13:00
شیوع کرونا در جهان؛

متحدان اطلاعاتی آمریکا نظر ترامپ درباره منشأ کرونا را رد کردند/ نگرانی غرب درباره لغو محدودیت‌ها

هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها در اروپا در زمینه لغو محدودیت‌های تردد، دو مقام اروپایی اعلام کردند یافته‌های اطلاعات مشترک اتحادیه اطلاعاتی «فایوآیز» نشان می‌دهد انتشار ویروس کرونا از یک آزمایشگاه بسیار بعید است.
کد خبر : 487680
3.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، آخرین آمارها حاکی است که بیش از ۳ میلیون و 646 نفر در دنیا تاکنون به کرونا مبتلا شده و بیش از ۲۵۲ هزار تن جان خود را بر اثر ابتلا به آن از دست داده‌اند.


بیشتر بخوانید:


فعالیت‌های مذهبی در فرانسه پیش از موعد مقرر از سر گرفته می‌شوند


«تدروس آدهانوم»، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی از تعهد کشورها برای مشارکت در برنامه جهانی این سازمان برای مقابله با  «کووید-19» و تحقیق و توسعه در زمینه تولید واکسن و امکانات تشخیصی و درمانی این بیماری قدردانی کرد.


تدروس ادهانوم


تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی


وی تأکید کرد موفقیت واقعی در مقابله با کرونا به‌سرعت تولید امکانات بهداشتی وابسته نیست، بلکه در تضمین توزیع عادلانه امکاناتی مانند واکسن یا داروی این ویروس در میان همه اقشار مردم جهان است.


مدیرکل سازمان جهانی بهداشت عنوان کرد: احتمال تداوم موج‌های شیوع کرونا در سراسر جهان، حفاظت از تک‌تک مردم کره زمین در مقابل این ویروس را ضروری می‌کند. کمتر از دو سوم کادر درمانی در سراسر جهان به دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده دست مجهز هستند و حدود ۳ میلیارد نفر از مردم جهان آب و صابون در خانه ندارند.


آمریکا 


متحدان اطلاعاتی آمریکا نظر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور را درباره منشأ کرونا بعید دانستند. دو مقام اروپایی اعلام کردند یافته‌های اطلاعات مشترک کشورهای عضو اتحادیه اطلاعاتی «فایوآیز» نشان می‌دهد آن‌ها اعتقاد دارند انتشار تصادفی ویروس کرونا از یک آزمایشگاه بسیار بعید است و منشأ این ویروس بازار است.


دونالد ترامپ


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا 


فایوآیز یک اتحادیه اطلاعاتی شامل پنج کشور آمریکا، استرالیا، انگلیس، کانادا و زلاندنو است که در شنودهای الکترونیکی و همرسانی اطلاعات با یکدیگر همکاری می‌کنند.


«میشائیل رایان»، مدیر اجرایی برنامه اضطراری سازمان بهداشت جهانی گفت: این سازمان تاکنون هیچ اطلاعاتی از آمریکا درباره اینکه اثبات کند کروناویروس منشأ طبیعی ندارد، دریافت نکرده است.


وی افزود: از دیدگاه ما این موضوع همچنان یک گمانه‌زنی باقی می‌ماند و همانند هر شواهد دیگری ما بسیار مشتاق هستیم تا هرگونه اطلاعاتی که منشأ ویروس را نشان دهد، دریافت کنیم.


از سوی دیگر وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد برای تأمین هزینه‌های اضطراری مرتبط با شیوع کرونا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ میلادی حدود 3 هزار میلیارد دلار قرض خواهد گرفت.


این وزارتخانه تأکید کرد: تعویق چند ماهه دریافت مالیات‌های اشخاص، شرکت‌ها و نیز تحمیل ناگهانی هزینه‌های کلان مرتبط با اپیدمی کرونا باعث شده است تا ماه ژوئن سال جاری به قرض 3 میلیارد دلار نیاز داشته باشد.


همچنین یک مؤسسه معتبر مدل‌سازی در دانشگاه سیاتل که معمولاً از سوی کاخ‌ سفید و ایالت‌های آمریکا به‌عنوان منبع پیش‌بینی آمار شیوع کرونا مورد استناد قرار می‌گیرد، با اصلاح مدل خود می‌گوید اکنون مرگ ۱۳۵ هزار نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا را تا روز چهارم آگوست سال جاری انتظار دارد. این مرکز افزایش تردد مردم و لغو زودهنگام محدودیت‌ها را از مهم‌ترین دلایل این تغییر اعلام کرده است.


این مؤسسه در توضیح اصلاحات جدید مدل پیش‌بینی خود اعلام کرد: از آنجا که انتظار می‌رود تحرکات و تعاملات افراد در ۳۱ ایالت تا هفته آینده افزایش یابد و همچنین محدودیت‌هایی که برای فاصله‌گیری فیزیکی در نظر گرفته شده بود کمرنگ شود، افراد نقش ناقل ویروس کرونا را ایفا خواهند کرد.


گسترش ویروس کرونا در جهان


آنچه این مؤسسه دانشگاهی گوشزد کرد، در راستای نگرانی‌های کارشناسان در چند هفته اخیر است که گفته بودند چنان‌چه محدودیت‌های کرونا به‌طور زودهنگام لغو شود، شیوع کرونا در آمریکا به وضعیتی که اواخر ماه مارس و اوایل ماه آوریل به اوج خود رسیده بود، باز خواهد گشت و بار دیگر شاهد افزایش نجومی تعداد مبتلایان، هجوم بیماران به بیمارستان‌ها و کمبود تخت بیمارستانی و اتاق مراقبت‌های ویژه برای بیماران با وضعیت وخیم خواهیم بود. 


وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد تعداد قطعی مبتلایان به ویروس کرونا در مجموعه نیروهای مسلح آمریکا ازجمله نظامیان، خانواده آنها، کارمندان غیرنظامی و پیمانکاران از ۷ هزار و 400 نفر فراتر رفته است.


وزارت دفاع آمریکا به تلفات کرونا در مجموعه خود عددی اضافه نکرده و تعداد کشته‌شدگان همچنان ۲۷ نفر است. از مجموع ۴ هزار و ۹۱۲ نفر مبتلا در میان نظامیان آمریکایی، ۱۰ هزار و 32 نفر از آنها در ارتش آمریکا، ۳۳۸ نفر در نیروی هوایی و ۴۲۸ نفر نیز در میان تفنگداران و ۲ هزار و 36 نفر نیز در نیروی دریایی این کشور هستند.


در حال حاضر تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا به بیش از 1 میلیون و 212 هزار نفر رسیده و قربانیان کرونا نیز از ۶۹ هزار نفر فراتر رفته‌اند.


اروپا


کمیسیون اروپا طرحی بین‌المللی را برای تأمین هزینه‌های تحقیقاتی تولید واکسن و دارو برای مقابله با شیوع کرونا آغاز کرده است. «اورزولا فن درلاین»، رئیس کمیسیون اروپا با برگزاری جلسه‌ای مجازی با حضور رهبران 30 کشور جهان، خواستار جمع‌آوری 8 میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برای تأمین بودجه تحقیقات در این زمینه شده است.


کمیسیون اروپا قرار است 1 میلیارد دلار از مبلغ درخواستی را پرداخت کند و نروژ نیز اعلام کرده به همین اندازه به طرح کمیسیون اروپا سرمایه‌گذاری خواهد کرد.


فرانسه و آلمان نیز هر کدام نیم میلیارد یورو (تقریباً ۵۵۰ میلیون دلار)‌ به این صندوق اختصاص داده‌اند.


امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در کنفرانس اهداکنندگان برای مقابله با ویروس کرونا گفت: هیچ کشوری نمی‌تواند به‌تنهایی از بحران کرونا خارج شود.


امانوئل مکرون


امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه


وی افزود: زمانی که به واکسن کرونا دست یافتیم باید به صورت گسترده اقدام به تولید آن کنیم و به صورت همگانی به توزیع آن بپردازیم. باید تحقیقات برای ایجاد دارو و واکسن را سرعت ببخشیم و آن را در دسترس همگان قرار دهیم.


تاکنون در فرانسه 169 هزار و 462 نفر به کرونا مبتلا شده و 25 هزار و 201 نفر براثر ابتلا به این بیماری فوت کرده‌اند.


آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در کنفرانس اهداکنندگان برای مقابله با کرونا به سخنرانی پرداخت و گفت: آلمان ۵۲۵ میلیون یورو به تلاش‌ها برای مقابله با ویروس کرونا کمک خواهد کرد.


تاکنون در آلمان 166 هزار و 152 نفر به کرونا مبتلا شده و 6 هزار و 993 نفر براثر ابتلا به این بیماری فوت کرده‌اند.


یکی دیگر از اسقف‌های کلیسای ارتدوکس روسیه در مسکو بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت. روز گذشته نیز دو کشیش در شمال غربی مسکو بر اثر کرونا فوت کردند. از یک ماه پیش تاکنون کلیساهای روسیه به دلیل شیوع گسترده کرونا تعطیل شده‌اند.


ضد عفونی وسیع علیه ویروس کرونا در جهان


سازمان بهداشت روسیه از دانشجویان رشته پزشکی در این کشور دعوت کرده است با حضور در بیمارستان‌های مسکو علاوه بر کمک به مداوای بیماران مبتلا به کرونا ماهانه تا ۱۷۵ هزار روبل (۲ هزار و 400 دلار) درآمد کسب کنند.


کمیته مقابله با شیوع کرونا در روسیه امروز اعلام کرد: در ۲۴ ساعته گذشته ۱۰ هزار و ۵۶۱ نفر دیگر کرونا گرفته‌اند. در شبانه روز اخیر ۷۶ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند. 


تاکنون در روسیه 145 هزار و 268 نفر به کرونا مبتلا شده و یک‌هزار و 356 نفر براثر ابتلا به این بیماری فوت کرده‌اند.


غرب آسیا


بعد از آغاز رفع محدودیت‌های قرنطینه‌ای به‌وسیله رژیم صهیونیستی، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در فلسطین اشغالی از 16 هزار نفر گذشته است.


وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی اعلام کرد در 24 ساعت گذشته تاکنون ۴۴ نفر دیگر به ویروس کرونا مبتلا شدند که نسبت به روز گذشته شاهد افزایش است.


به نوشته روزنامه جروزالم‌پست، با احتساب تعداد ابتلاهای جدید، شمار کل مبتلایان به ویروس کرونا در فلسطین اشغالی به ۱۶ هزار و 246 نفر افزایش یافت که حال ۷۲ نفر از آنها وخیم است. همچنین با جان باختن چهار نفر دیگر تعداد قربانیان کرونا به 235 نفر افزایش یافت.



مقامات ارشد وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی چندی پیش گفته بودند تل‌آویو اقدامات لازم برای ایجاد شبکه‌ای گسترده برای نظارت بر روند شیوع ویروس کرونا در فلسطین اشغالی و انجام تعداد بالای آزمایش ابتلا به این ویروس را انجام نداده است و برای موج دوم آن آماده نیست.



رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه درباره روند عادی‌سازی مقابله با ویروس کرونا در این کشور گفت: در ماه جاری میلادی نخستین گام عادی‌سازی وضعیت را برخواهیم داشت. وزارت بهداشت ترکیه با تهیه پروتکل‌های سلامت که در دوران عادی‌سازی اعمال خواهد شد، آن را در اختیار تمام بخش‌ها قرار خواهد داد.


وی افزود: تمام نهادها و کسب و کارها فعالیت خود را طبق این پروتکل‌ها ادامه خواهند داد. ممنوعیت بیرون آمدن افراد بالای 65 سال و زیر 20 سال نیز به صورت روزانه چهار ساعت لغو خواهد شد. 


آسیا


شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در کنفرانس اهداکنندگان برای مقابله با کرونا گفت: توکیو به تلاش‌ها برای مقابله با ویروس کرونا ۸۰۰ میلیون دلار کمک خواهد کرد.


تاکنون در ژاپن 15 هزار و 78 نفر به کرونا مبتلا شده و 536 نفر براثر ابتلا به این بیماری فوت کرده‌اند.


انتهای پیام/4106/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته