در ویژه‌برنامه روز دانشجو در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

طحان‌نظیف: آرمان‌خواهی و عدالت‌طلبی ماهیت جریان دانشجویی است / تبیین تفاوت‌های ساختاری انتخابات وظیفه ماست

طحان‌نظیف: آرمان‌خواهی و عدالت‌طلبی ماهیت جریان دانشجویی است   تبیین تفاوت‌های ساختاری انتخابات وظیفه ماست
سخنگو و عضو حقوقدان شورای نگهبان با تبیین نقش تاریخی و آرمان‌خواهانه جریان دانشجویی و همچنین تشریح تفاوت‌های ساختاری انتخابات در کشور، بر ضرورت آگاهی دانشجویان از سازوکار‌های قانونی و اهمیت گفتمان‌سازی در دانشگاه تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری آنا، هادی طحان‌نظیف، سخنگو و عضو حقوقدان شورای نگهبان امروز (شنبه) در ویژه‌برنامه روز دانشجو در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با بیان اینکه آزادی‌خواهی، عدالت‌طلبی، استکبارستیزی و رفتار‌های ضد استعماری جزو ماهیت جریان دانشجویی است، اظهار کرد: شما نمی‌توانید جریان دانشجویی را تصور کنید و این واژگان را به ذهن نیاورید. وقتی می‌گوییم جریان دانشجویی یعنی آزادی‌خواهی، یعنی عدالت‌طلبی، یعنی استکبارستیزی و یعنی رفتار‌های ضد استعماری.

وی افزود: دقیقاً به همین دلیل است که دشمنان این سرزمین همیشه تلاش کرده‌اند تأثیر دانشجویان را کمرنگ کنند؛ چون دانشجو مؤثر بوده و اگر مؤثر نبود درباره او طراحی و برنامه‌ریزی نمی‌کردند.

او با تأکید بر اینکه طبع دانشجویی اساساً رو به آرمان‌خواهی است، گفت: آرمان‌خواهی ویژگی ذاتی جریان دانشجویی است و همین امر موجب شده جامعه دانشجویی پیشران حرکت‌های اجتماعی باشد و جامعه را به سمت پیشرفت هدایت کند.

طحان‌نظیف با اشاره به نگاه امام خمینی (ره) به دانشگاه، اظهار داشت: حضرت امام دانشگاه را مبدأ تحولات اجتماعی می‌دانستند و چه در دوران مبارزه و چه پس از پیروزی انقلاب، همواره به قشر دانشجو توجه ویژه داشتند.

وی ادامه داد: همین نگاه در رویکرد رهبر معظم انقلاب نیز استمرار یافته و ایشان شأن گفتمان‌سازی را برای جریان دانشجویی قائل هستند.

گفتمان‌سازی؛ شأن مهم دانشجو از نگاه رهبری

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: گفتمان‌سازی یعنی شکل‌دهی به ابعاد مختلف جامعه؛ اینکه چه چیزی مهم باشد و چه چیزی نباشد، از دانشگاه برمی‌خیزد. این شأن بسیار بالایی است.

او به جلسات متعدد رهبر انقلاب با دانشجویان اشاره کرد و گفت: چه به لحاظ تعدد جلسات، چه کیفیت آنها و چه زمانی که ایشان برای این جلسات صرف می‌کنند، نکته مهمی است و جریان دانشجویی باید قدر این موقعیت را بداند.

تشریح تفاوت‌های ساختاری در انتخابات کشور

طحان‌نظیف در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین تفاوت‌های انتخابات در کشور پرداخت و گفت: مناصب مختلف شرایط مختلفی دارند؛ برای انتخابات مجلس یک‌سری شرایط هست، برای انتخابات ریاست جمهوری شرایط دیگری، برای خبرگان شرایطی و برای شورا‌ها نیز شرایط دیگری. این شرایط متفاوت و حتی فرایند آنها نیز متفاوت است.

وی با اشاره به اصل ۱۱۵ قانون اساسی تصریح کرد: شرایط انتخابات ریاست‌جمهوری در قانون اساسی آمده، اما شرایط انتخابات مجلس را قانون تعیین می‌کند و این امر در اختیار قانون عادی است.

او افزود: به همین دلیل دیده‌اید که شرایط مربوط به مدارک تحصیلی یا سوابق در دوره‌های مختلف کم یا زیاد شده؛ چون در اختیار مجلس بوده و قانون عادی آن را مشخص کرده است.

سه مرحله بررسی صلاحیت در انتخابات مجلس

عضو حقوقدان شورای نگهبان توضیح داد: در انتخابات مجلس سه مرحله وجود دارد: هیأت‌های اجرایی، هیأت‌های نظارت و سپس شورای نگهبان. هیأت‌های اجرایی ارتباطی با شورای نگهبان ندارند؛ آنها توسط فرماندار و معتمدین محلی شکل می‌گیرند. سپس امکان شکایت از نظر این هیأت به هیأت نظارت وجود دارد.

وی افزود: هیأت‌های نظارت ارتباط ساختاری با شورای نگهبان دارند، زیرا شورای نگهبان اعضای هیأت مرکزی نظارت را انتخاب می‌کند و آنها در استان‌ها پنج نفر را انتخاب می‌کنند.

طحان‌نظیف ادامه داد: اما در انتخابات ریاست‌جمهوری عملاً یک مرحله وجود دارد و همان ابتدا شورای نگهبان مسئول بررسی صلاحیت‌هاست.

پاسخ به شبهات رسانه‌ای درباره تأیید یا رد صلاحیت‌ها

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: گاهی در فضای رسانه‌ای مطالب نادرست مطرح می‌شود؛ مثل اینکه گفته می‌شود رئیس‌جمهور در انتخابات مجلس رد شده بود و چگونه در ریاست‌جمهوری تأیید شد. این حرف کاملاً نادرست است.

وی توضیح داد: ایشان اصلاً در مجلس رد نشده بودند؛ بلکه در مرحله هیأت‌های اجرایی (که ارتباطی با شورای نگهبان ندارد) ابهاماتی مطرح شد، بعد شکایت کردند و در مرحله هیأت‌های نظارت استان تأیید شدند و سپس از مجلس به دولت رفتند. شورای نگهبان هم طبق روال چهار دوره قبل عمل کرد.

ضرورت شناخت ساختار‌های قانونی و ارزش دستاورد‌های امروز

طحان‌نظیف تأکید کرد: متأسفانه از دوره پیشا قانون اساسی تصویر روشنی نداریم و بسیاری از چیز‌هایی که امروز بدیهی فرض می‌کنیم در گذشته وجود نداشته و مردم از آنها محروم بودند. برای هر یک از این ساختار‌ها جنگیده شده است.

او افزود: اینکه مجازات باید بر اساس قانون باشد، امروز بدیهی است، اما زمانی چنین نبود و اینها دستاورد محسوب می‌شود. اگر این موارد را مرور کنید، نسبت به ساختار‌های قانونی کشور، دستگاه‌های مختلف و حقوق خودتان آگاهی پیدا می‌کنید و می‌توانید این آگاهی را به سایر دانشجویان تعمیم دهید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا