مگر مخاطب فضای مجازی به داد برخی فیلمها برسد/ دست و پا زدن برای بازگشت سرمایه چند میلیاردی!
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، تعطیلی سالنهای سینمایی از چندی پیش هرچند رکودی اجباری به سالنهای اکران عمومی متحمل کرد؛ اما شبکه نمایش خانگی را بهویژه با راهاندازی طرح اکران آنلاین رونقی تازه بخشید.
شبکه نمایش خانگی در سالیان اخیر با ورود سریالهای متعدد که عمدتاً نیز بار ملودرام و قصههای عاشقانه همراه داشتهاند، از سوی مخاطب و البته فیلمسازان جدیتر گرفته شد و در حال حاضر به دلیل بسته شدن اکران سینماها، مورد ارجاع خانوادهها نیز قرار گرفته است. از این جهت هم بار مالی قابلی نصیب سریالها و فیلمهای بارگذاری شده در این سیستم از توزیع خواهد کرد.
بعد از شیوع کرونا و دورهمنشینی خانوادهها طرحهایی در فضای سینمایی دنبال شد که یکی عرضه پرتعددتر فیلمهای سینمایی پیش از این اکران شده، در سامانههای پخش اینترنتی است.
این جریان همچنان محل ورود آثار سینمایی است؛ خصوصاً فیلمهایی که شاید از دید مخاطب حاضر در فضای مجازی، میتوانند با توجه به تیم بازیگری و یا ژانر و قصهاش مورد استقبال قرار گیرند. در این بین برخی صاحبان فیلم در تلاش هستند که لااقل سود نکرده خود در اکران عمومی را از این طریق به دست بیاورند.
«سمفونی نهم» آخرین ساخته محمدرضا هنرمند بهتازگی سر از شبکه نمایش خانگی درآورده است. فیلمی که در سال 1396 ساخته شد و پس از رونمایی در جشنواره سی و هفتم بالاخره سال گذشته به اکران عمومی رسید؛ اما با سرمایهگذاری بالغ بر 5 میلیارد تومان، عایدیای جز شکست اقتصادی برای سرمایهگذار فیلم در پی نداشت.
بنا بر جدول فروش سینمای 98 «سمفونی نهم» در اکران عمومی تنها توانست به فروش 740 میلون تومان برسد و این رقم احتمالاً به اندازه دستمزد یکی دو بازیگر این فیلم باشد؛ آن هم فیلمی که لشگری از بازیگران چهره و گران سینمای ایران از جمله حمید فرخنژاد، محمدرضا فروتن، پژمان بازغی، مهرداد صدیقیان، علیرضا کمالی، ساره بیات، هدی زینالعابدین و غیره را کنار هم نشانده است.
«سمفونی نهم» ساخته کارگردان خوشسابقه سینماست؛ اما نه در جشنواره فجر و نه در اکران عمومی نتوانست مورد پذیرش منتقدان و مخاطبان قرار گیرد. با این پیشزمینه باید دید در شبکه خانگی میتواند مورد توفیق قرار گیرد یا خیر؟
رکود سینما و شیوع کرونا برای بسیاری از فیلمسازان و حتی شکستخوردههای اکران، فرصت مغتنمی شده تا هر اثر اکرانشده را وارد سیستم توزیع مجازی شبکه نمایش خانگی کنند بلکه بتوانند سودی دوچندان و یا درصدی از سرمایه خود را برگردانند و جبران خسارت کنند. کمیت بالای آثار توزیع شده در شبکه خانگی حکایت این اتفاق است.
انتهای پیام /4143/پ
انتهای پیام/