جایگاه، اعتبار و منزلت معلم در جامعه باید بازتعریف شود
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سمیه رفیعی در نشست مجازی فعالان دانشجویی دانشگاه فرهنگیان ضمن ابراز رضایت از تشکیل این جلسه، به نگاه یتیمداری و صغیرداری دولت به آموزشوپرورش اشاره و اظهار کرد: اگر این نگاه اصلاح نشود آینده کشور با مخاطره روبهرو خواهد بود.
وی از طرح مطالبات اصیل و تراز اول در این جلسه ابراز خرسندی کرد و افزود: برخی از رفتارهای نادرست رسانهای موجب ضریب دادن به مسئله معیشت معلمان و تنزل سطح دغدغهمندی در عرصه آموزشوپرورش بوده است.
نماینده منتخب مردم در یازدهمین مجلس شورای اسلامی بیان کرد: جایگاه، اعتبار و منزلت معلم در جامعه باید بازتعریف شود. جامعهای که در آن جایگاه یک پزشک با جایگاه یک معلم که آن پزشک را تربیت کرده یکسان نباشد، جامعه بیماری است.
رفیعی در ادامه مشکل بعدی در آموزشوپرورش را تعاملی نبودن و نگاه از پایین به بالا عنوان کرد و گفت: باید کنشگری صحیح در این عرصه صورت گیرد.
وی ضمن تاکید بر تقدم روشنگری بر مطالبهگری، تشکل بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان را به طرح مطالبات دقیق از نمایندگان دغدغهمند در عرصه آموزشوپرورش، ارزیابی، ارزشگذاری و اعتبار سنجی این مطالبات دعوت کرد.
نماینده منتخب مردم تهران در پایان از شرکتکنندگان در جلسه خواست که این جلسات به مطرح کردن دغدغهها محدود نشود و کارهای تخصصی و پژوهشی نیز در این امر صورت گرفته و با نمایندگان به اشتراک گذاشته شود.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان به ظهور نسل انقلابی و نواندیش در آموزشوپرورش که خروجی دانشگاه فرهنگیان خواهند بود اشاره کرد و سرمایهگذاری برای این نسل و دانشگاه فرهنگیان را لازم و ضروری دانست.
وی عدم توجه به آموزش پرورش و غفلت جمعی جریان انقلاب از آن را علت خروج بدنه آموزشوپرورش از مسیر انقلاب عنوان کرد و ضرورت اولویتبخشی به مسئله نظام تعلیم و تربیت توسط نمایندگان را در دستور کار قرار داد.
صدیقی تصریح کرد: نقص جریان فکری، تصمیمگیری از خارج از بدنه آموزشوپرورش برای این سازمان و حضور افراد غیرمتخصص در رأس امور از عوامل تضعیف نظام تعلیم و تربیت کشور است.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان ضمن تاکید بر نقش معلم در پایهگذاری تمدن اسلامی، تربیت منابع انسانی طراز انقلاب اسلامی و سرمایهگذاری جدی و طولانی مدت در مسائل آموزشوپرورش را از عناصر تحول این نظام برشمرد و افزود: مجلس جمهوری اسلامی میتواند بسترساز و شتابدهنده رشد نسل نواندیش، انقلابی و معتقد به مسئله تحول در عرصه آموزشوپرورش باشد.
در این جلسه معصومه علیمحمدی معاونت گفتمانسازی و مطالبهگری حوزه خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تهران ضمن اشاره به وجود نگاه هزینهای به آموزشوپرورش، به اهمیت والای نقش نظام تعلیم تربیت در تمدنسازی و تحقق اهداف گام دوم انقلاب اسلامی اشاره کرد.
وی در ادامه برخی سیاستگذاریهای موجود در آموزشوپرورش را ناصحیح و مغایر با آرمانهای انقلاب و منویات مقام معظم رهبری دانسته و به مسئله مهم عدالت آموزشی و وارد کردن ضربه مهلک به آن با سیاستگذاریهای غلط همچون طرح خرید خدمات تاکید کردند.
علیمحمدی بزرگترین دغدغه جامعه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان را سند تحول بنیادین و اجرای درست آن برشمرده و به لزوم توجه ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این سند اشاره کرد.
مهناز خسروی فرد، مسئول بسیج دانشجویی پردیس شهیده بنت الهدی صدر قزوین مسئله تحول در آموزش پرورش و آشنا کردن بدنه آموزشوپرورش با سند تحول بنیادین بهعنوان یک ریلگذاری صحیح و نسخه شفابخش بسیار با اهمیت دانست.
وی ضمن گلهمندی از اجرا نشدن سند تحول بنیادین یا اجرای نادرست این سند به چندین نمونه از این موارد اشاره کردند:
۱) راهکار ۲-۱۰ که مربوط به مسئله رتبهبندی معلمان است، به شیوه نادرست اجرا شد.
۲) راهکار ۳-۵ که مربوط به توانمندسازی دانشآموزان مناطق محروم است به شیوه درست اجرانشده و نمونه بارز آن محرومیت تحصیل این دانشآموزان در مقوله آموزش مجازی است.
۳) راهکار ۴-۹ سند، مربوط به گسترش و تقویت مدارس غیردولتی است که ما در این مقوله نیز نیاز به بازنگری در قوانین داریم. در حال حاضر مدارس غیر دولتی به عنوان یک بنگاه اقتصادی و صرفاً با تمرکز بر آموزش محوری و عدم توجه به مقوله تربیت در حال فعالیت هستند که با سند تحول بنیادین مغایرت دارد.
۴) راهکار ۷-۱۱ مرتبط با تقویت زمینه پژوهشگری دانشجو معلمان است که در این زمینه نیز این راهکار بهدرستی محقق نشده و در بسیاری از پردیسها کمبود پژوهشکده و کتابخانه مناسب، مشهود است.
۵) راهکار ۱-۱۱ مرتبط با توجه ویژه به دانشگاه فرهنگیان است که اخیراً در صدور طرح واگذاری دانشگاه فرهنگیان به پیام نور، این موضوع نیز مورد غفلت واقع شد.
انتهای پیام/4144/پ
انتهای پیام/