دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
پیشنهاد اندیشه‌ورزی؛

«شورای عالی انقلاب فرهنگی بدون رئیس‌جمهور» موضوعی برای آزاداندیشی

«شورای عالی انقلاب فرهنگی بدون رئیس‌جمهور»، موضوعی است که می‌تواند برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها استفاده شود.
کد خبر : 384604

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در مجموعه خبرهای پیشنهاد اندیشه‌ورزی تاکنون سعی کردیم ضمن توجه به مطالبه مقام معظم رهبری از دانشجویان در رابطه با برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، موضوعاتی را با توجه به نیازهای روز و اساسی به دانشجویان ارائه کنیم.


۱۳ مهر ۹۰ در دیدار نخبگان و برگزیدگان علمی با مقام معظم رهبری، ایشان ضمن انتقاد از نبود اهتمام لازم به مسئله کرسی‌های آزاداندیشی با وجود تأکیدهای مکرر خاطرنشان کردند: جوانان باید با فکر کردن، نوشتن و انعکاس ایده‌های خود در کرسی‌های آزاداندیشی فضای گفتمانی به وجود آورند.


معظم‌له همچنین بیان کردند: این کرسى‌‌هاى آزاداندیشى که ما مطرح کردیم مستلزم بحث‌هاى آزاد دانشجویى در محیط دانشگاه‌‌هاست، بسیارى از مسائلى را که در اینجا دوستان مطرح کردند، می‌تواند تعیین تکلیف کند، روشن کند؛ جهات مثبت و منفى هر مطلبى را در بحث‌هاى دانشجویى باید بتوانند به دست بیاورند.


علیرضا شریفی، عضو بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در سخنرانی خود مقابل مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان به تشکیل نشدن چندماهه جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخته و مشغله رئیس‌جمهور را عامل بازدارنده برای اتخاذ تدابیر مهم و متناسب با جنگ نرم دانست.


ریاست شورای عالی فضای مجازی و انقلاب فرهنگی از ریاست جمهوری گرفته شود


علیرضا شریفی نماینده بسیج دانشجویی در دیدار دانشجویان با رهبر معظم انقلاب در بخشی از سخنان خود مطرح کرد: در عرصه مقابله با جنگ نرم دشمن و تهاجم فرهنگی غرب به نظر می‌رسد بخشی از ناکارآمدی‌ها و عقب‌ماندگی‌های موجود، ناشی از ضعف ساختار اداره دو شورای عالی فضای مجازی و انقلاب فرهنگی است. چنانچه تفکیک ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام از جایگاه ریاست جمهوری سبب کارآمدی و ارتقای جایگاه مجمع تشخیص شد، حال این پیشنهاد قابل‌بررسی است که به دلیل مشغله رؤسای دولت‌ها به امر مدیریت اجرایی که به کاهش کمی و کیفی جلسات این دو شورا انجامیده و هم‌چنین نیاز به سیاست‌گذاری یکپارچه و غیرجناحی نظام در مسائل فرهنگی و جنگ رسانه‌ای، تفکیک ریاست این دو شورای عالی از جایگاه ریاست جمهوری و انتصاب رؤسای مستقل از رؤسای قوا می‌تواند یک اقدام مؤثر برای نزدیک شدن خروجی سیاست‌گذاری این دو شورا به اهداف عالیه آن‌ها گردد؛ البته حضور مستمر رؤسای قوا و مسئولان اجرایی و تقنینی برای ضمانت هماهنگی اجرایی امور قطعاً مورد تأکید است.


نماینده بسیج دانشجویی تصریح کرد: موارد فوق به این سؤال مشخص منتهی می‌شود که چه میزان از مشکلات و مسائل کشور ناظر بر کارگزاران و مسئولان است و چه مقدار منتهی به ناکارآمدی برخی سازوکارها و ساختارها؟! خوشحال می‌شویم که بدانیم در نگاه معظم له اشکالات امروز کشور و به‌صورت خاص نظام سیاسی، اداری و اقتصادی را ناظر بر کارگزار می‌دانید و یا ساختار؟!


با توجه به مطالب بیان‌شده موضوع «شورای عالی انقلاب فرهنگی بدون رئیس‌جمهور» مزایا و معایب این گزاره، به دانشگاهیان ارائه می‌شود تا در فضای کرسی‌های آزاداندیشی به بحث پیرامون این موضوع بپردازند.


انتهای پیام/۴۱۱۵/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته