دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 خرداد 1398 - 02:29
پیشنهاد اندیشه‌ورزی/

«هویت اجتماعی زنان» در نظام جمهوری اسلامی چگونه باید باشد؟

«هویت اجتماعی زنان» در نظام جمهوری اسلامی و لزوم بازتعریف آن، موضوعی است که می‌تواند برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها استفاده شود.
کد خبر : 383930
51293.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در مجموعه خبرهای پیشنهاد اندیشه‌ورزی تاکنون سعی کردیم ضمن توجه به مطالبه مقام معظم رهبری از دانشجویان در رابطه با برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، موضوعاتی با توجه به نیازهای روز و اساسی به دانشجویان ارائه کنیم.


۱۳ مهر ۹۰ در دیدار نخبگان و برگزیدگان علمی با مقام معظم رهبری، ایشان ضمن انتقاد از نبود اهتمام لازم به مسئله کرسی‌های آزاداندیشی با وجود تأکیدهای مکرر، خاطرنشان کردند: جوانان باید با فکر کردن، نوشتن و انعکاس ایده‌های خود در کرسی‌های آزاداندیشی فضای گفتمانی به‌وجود آوردند.


معظم‌له همچنین بیان کردند: این کرسى‌‌هاى آزاداندیشى که ما مطرح کردیم مستلزم بحث‌هاى آزاد دانشجویى در محیط دانشگاه‌‌هاست، بسیارى از مسائلى را که در اینجا دوستان مطرح کردند، می‌تواند تعیین تکلیف کند، روشن کند؛ جهات مثبت و منفى هر مطلبى را در بحث‌هاى دانشجویى باید بتوانند به دست بیاورند.


نرگس سادات حسینی دبیر واحد خواهران دفتر تحکیم وحدت در دیدار دانشجویان با رهبر معظم انقلاب موضوع بازتعریف هویت اجتماعی زنان را مطرح کرد.


وی در این باره بیان کرد: ما با خودمان عهد بستیم دقیق و عمیق مسائل زنان را رصد کنیم و در این باب کوتاه نیاییم؛ چرا که ما زنان را «رهبران جامعه» می‌دانیم، اگر و تنها اگر از این ظرفیت عظیم درست و به جا استفاده شود؛ متاسفانه جامعه انقلابی ما با «بحران هویت اجتماعی دختران» مواجه است. نمونه‌ای از آن را در حادثه‌ی سیل اخیر مشاهده کردیم.


دبیر واحد خواهران دفتر تحکیم وحدت تصریح کرد: احساس مسئولیت، دختران را بر آن داشت تا همچون آقایان به منطقه بروند اما جای سوال است که حضور زنان در روزهای ابتدایی برای لایروبی و کارهای یدی مفید است یا خیر؟ معتقدیم حرکت دختران به سوی این مدل مشارکت بیانگر یک خلأ جدی در نظام اجتماعی ماست؛ خلأ عرصه‌های حضور اجتماعی زنان انقلابی متناسب با هویت و طبیعت زنانه!


وی اظهار کرد: در حالی که آقایان در قالب‌های جهادی هویت انقلابی و همدلی‌شان با انقلاب اسلامی را نشان می‌دهند و برای جنس فعالیت‌شان ارزش گذاری اجتماعی صورت گرفته است، دختران جامعه در گردابی دست و پا می‌زنند که نه می‌توانند هویت انقلابی‌شان را نه هویت دخترانه‌شان را تعریف کنند.


حسینی گفت: این بحران هویت اجتماعی، دختران را به سمت فعالیت‌های مردانه می‌کشاند و شور انقلابی را به «ضد زنانگی‌شان» بدل می‌کند یا موجب «سرخوردگی اجتماعی» می‌شود و بی‌شک نه سرخوردگان اجتماعی می‌توانند راهبر جامعه باشند و نه زنانی با خوی مردانه!


دبیر واحد خواهران دفتر تحکیم وحدت تشریح کرد: آنچه که این مساله را جدی تر می کند وجود یک «شکاف هویتی عمیق بین زمان فارغ التحصیلی تا ازدواج دختران» است که به لطف برنامه‌ریزی‌های دقیق مسئولین(!) این حفره روز به روز عمیق‌تر می گردد. در این بازه دختران نه در قالب خانواده نقش دقیقی دارند و نه در اجتماع عرصه مفیدی برای آنان تعریف شده؛  پس مسیر بی‌هدف تحصیلات تکمیلی یا اشتغال‌های غیرمرتبط با هویت زنانه پررنگ می‌شود؛ تنها راه حل «بازتعریف هویت اجتماعی زنان» به ویژه دختران انقلابی است.


حسینی اعلام کرد: توقع ما از نظام، برنامه‌ریزی جهت به‌کارگیری پتانسیل زنان در جهت رفع آسیب‌های اجتماعی است. باور داریم گر‌ه‌های موجود به سرپنجه«قدرت نرم زنان» باز خواهد شد.


با توجه به مطالب بیان شده موضوع «هویت اجتماعی زنان» در نظام جمهوری اسلامی و لزوم بازتعریف آندر این قسمت از پیشنهاد اندیشه‌ورزی به دانشگاهیان ارائه می‌شود تا در فضای کرسی‌های آزاداندیشی به بحث پیرامون این موضوع بپردازند.


انتهای پیام/4115/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته