دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 خرداد 1398 - 06:55
پیشنهاد اندیشه‌ورزی؛

نظارت متمرکز یا تمرکززدایی از نظارت موضوعی برای کرسی‌ آزاداندیشی

«نظارت متمرکز یا تمرکززدایی از نظارت» موضوعی است که می‌تواند برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها استفاده شود.
کد خبر : 383436
636010724730373916_lg.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در مجموعه خبرهای پیشنهاد اندیشه‌ورزی تاکنون سعی کردیم ضمن توجه به مطالبه مقام معظم رهبری از دانشجویان در رابطه با برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، موضوعاتی با توجه به نیازهای روز و اساسی به دانشجویان ارائه کنیم.


۱۳ مهر ۹۰ در دیدار نخبگان و برگزیدگان علمی با مقام معظم رهبری، ایشان ضمن انتقاد از نبود اهتمام لازم به مسئله کرسی‌های آزاداندیشی با وجود تأکیدهای مکرر، خاطرنشان کردند: جوانان باید با فکر کردن، نوشتن و انعکاس ایده‌های خود در کرسی‌های آزاداندیشی فضای گفتمانی به وجود آوردند.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین بیان کردند: این کرسی‌های آزاداندیشی که ما مطرح کردیم مستلزم بحث‌های آزاد دانشجویی در محیط دانشگاه‌هاست، بسیاری از مسائلی را که در اینجا دوستان مطرح کردند، می‌تواند تعیین تکلیف کند، روشن کند؛ جهات مثبت و منفی هر مطلبی را در بحث‌های دانشجویی باید بتوانند به دست بیاورند.


یکی از موارد قابل‌بحث در محیط دانشگاهی تمرکز یا تمرکززدایی از نظارت است. تمرکز در نظارت به این معناست که تنها مرجع نظارتی در کشور قوه قضائیه و تعدادی محدود ارگان رسمی حکومتی باشد. طرفداران این نظریه معتقدند شأن نظارتی می‌بایست در دست ارکان رسمی قدرت بوده و این ارکان رسمی می‌توانند استفاده درستی از ابزار نظارتی خود داشته باشند؛ همچنین به دلیل وجود قوانین و سازوکار مشخص پاسخگویی این ارکان رسمی نیز بیشتر خواهد بود.


در مقابل این نظریه، طرفداران تمرکززدایی معتقدند در سازوکار نظارتی جای حضور و فعالیت ارکان غیررسمی خالی است، ارکان غیررسمی نظارت در جوامع مختلف متفاوت بوده و می‌تواند شامل سازمان‌های مردم‌نهاد، مؤسسات دیده‌بان شفافیت، رسانه‌ها، احزاب و تشکل‌های دانشگاهی، باشد. این مؤسسات به دلیل وابسته نبودن به بودجه عمومی کشور یا وابسته نبودن به سیستم اداری استقلال بیشتری در نظارت خواهند داشت. البته از آسیب‌های حضور تشکل‌های غیر حکومتی به امر نظارت می‌توان به امکان گرفتار شدن این تشکل‌ها به بازی‌های سیاسی، بروز خطا در شناخت اشتباهات به دلیل کمبود اطلاعات، همکاری نکردن سازمان‌های دولتی با این مؤسسات و نتیجه‌گیری‌های سطحی اشاره کرد.


با وجود تفاسیر موجود یکی از تکالیف دینی در یک حکومت اسلامی نظارت همگانی و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر مسئولان است، پس بحث و شناخت راهکارهای جامعه دانشگاهی به‌ویژه بدنه انقلابی و مذهبی دانشگاه در ایجاد بهترین سیستم نظارتی موردنیاز جامعه ما است. نظارت متمرکز یا تمرکززدایی از نظارت عنوانی است که دانشگاهیان برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی می‌توانند استفاده کنند.


انتهای پیام/4115/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب