سینمای انقلابی قهرمانان گمنام را دریابد/ اعتماد به نفس لازم برای جهانی کردن آنها وجود ندارد
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از حوزه هنری، قاسم زارع بازیگر سینما و تلویزیون درباره قهرمانان دفاع مقدس و خلأ آنها در فیلمهای سینمایی گفت: ما در نحوه پرداختن به موضوع جنگ به سبکهای جدیدی رسیدهایم که میتواند مقدمه اتفاقات بزرگ در سینمای ایران باشد؛ هرچند که دیر است اما میتوان امیدوار بود که شاهد فیلمهای خوبی باشیم.
وی ادامه داد: در دهه 60 دفاع مقدس را از زاویهای آرمانی نگاه میکردیم و در دهه 70 نوعی نگاه انتقادی نیز به آن اضافه شد. در دهه 80 چند فیلم توانستند جنگ را با عینکی دیگر ببینند و در دهه 90 یعنی امروز شاهد برخی فیلمهای خوب هستیم که قطعا مسیر را برای دهههای بعدی میگشاید.
زارع عنوان کرد: زمانی که فیلم «چ» ابراهیم حاتمیکیا را ببینیم، درخواهیم یافت که ظرفیت شهید چمران تا چه اندازه است که تنها 48 ساعت از زندگی او میتواند یک فیلم سینمایی شود؛ حال اگر به کل ایام زندگی پر فراز و نشیب این انسان بزرگ بپردازیم، خواهیم دید که دهها فیلم سینمایی و سریال جذاب از دل آن بیرون خواهد آمد.
این بازیگر تصریح کرد: صیاد شیرازی در عملیات مرصاد چه مجاهدتی کرد، شهید باقری، احمد متوسلیان و شاید همه کسانی که جنگ را درک کرده و در آن حضور داشتهاند میتوانند به شرط داستان قوی و تکنیکهای خوب جهانی شوند، اما متاسفانه ما نه قهرمانان خودمان را میشناسیم و نه اعتماد به نفس لازم وجود دارد که آنها را جهانی کنیم. متاسفانه در تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قهرمانان بسیاری داریم که گمنام مانده و فراموش شدند که هر کدام میتوانست یک فیلم سینمایی جذاب باشد، اما غربیها در تخیل خود قهرمان خلق میکنند و قهرمان جهانی میشود.
زارع با بیان اینکه سینما هنر است و ما اعتقاد به هنر متعهد داریم خاطرنشان کرد: خط هنر انقلاب اسلامی همین آثار درخشانی است که مخاطب نیز بر خوبی آنها صحه می گذارد. ما در مسئله آزادگان دهها داستان بسیار جذاب داریم. همین فیلم «23 نفر» که به موضوع 23 اسیر نوجوان می پردازد یک موضوع جذاب است. پس قطعا صدها روایت و داستان دیگر هم وجود دارد که ما از آنها غافلیم.
وی همچنین گفت: مسئله نفوذیها در همه دورانهای جنگ و بعد از جنگ یکی از اصلیترین محورها است. همین فیلم «نفوذی» که من هم در آن بازی کردم موضوع جذابی بود که تاکنون به آن پرداخته نشده بود؛ یعنی ما در دل اسرا نفوذیهایی هم داشتیم که بتوانند نیرنگ خودشان را پیاده کنند. منافقین و مسئله نفوذیها چه در دفاع مقدس چه در انرژی هستهای و چه در موضوعات دیگر خود سوژه جذابی است که باید به سراغ آنها رفت. ما باید هرچه زودتر جذابیت فیلمها را بالا ببریم و بر روی فیلمنامهها کار کنیم. فیلمنامهها اگر خوب باشد مخاطب برای فیلم لحظهشماری میکند و این یعنی ما موفق شدهایم سینمایی داشته باشیم که مخاطب را جذب کرده و حرف را به گوشش بخواند.
انتهای پیام /4143/
انتهای پیام/