دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
محمدحسین نیرومند:

سینمای ایران بعد از سی سال، هنوز هویت انقلابی‌اش را تثبیت نکرده‌است/ شناسایی افراد مستعد؛ فعالیت اصلی «عمار»

هنرمند نام‌آشنای انقلابی حوزه فرهنگ و هنر گفت: شاید سی سال برای تثبیت یک دیدگاه واحد، زمان زیادی نباشد اما در این سینما به اندازه همان سی سال هم تلاشی صورت نگرفته تا هویت و تفکر انقلابی سینمای ایران خود را به جهان بشناساند.
کد خبر : 247471

محمدحسین نیرومند در حاشیه برگزاری هشتمین جشنواره مردمی عمار در گفت‌وگو با آنا با اشاره به مهم‌ترین اتفاقی که در جشنواره عمار افتاده است، گفت: این جشنواره به خوبی فهمید که ساختن فیلم با معمولی‌ترین دوربین‌هایی که در دست همه مردم قرار دارد، آسان شده و هر کسی هر ایده‌ای دارد به راحتی می‌تواند با دوربین آن‌را به تصویر بکشد. عمار؛ به عنوان یک جشنواره هوشمند و خلاق این ظرفیت را شناخت و از آن استفاده کرد.


وی ادامه داد: با اینکه در هر شرایطی تولید یک فیلم، هزینه و نیروی انسانی زیادی را می‌طلبد اما جشنواره عمار این توفیق را داشت که افراد مستعد این حرفه و کسانی که درک درستی از هنر دارند را شناسایی و استعدادهای آن‌ها را شکوفا کند. جشنواره عمار از این حیث جشنواره قابلی است.


سردبیر و مدیر مسئول سابق کیهان کاریکاتور با اشاره به سینمای انقلاب اسلامی در ایران بیان کرد: سینمای ایران طی سال‌هایی که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، بیش از دو هزار و پانصد جایزه جهانی دریافت کرده، اما با همه این جوایز، من معتقدم که این سینما در مقایسه با انقلاب اسلامی که حرفی برای جهان داشته و مسیر تاریخ را عوض کرده، کاری از پیش نبرده است.


نیرومند در ادامه تاکید کرد: در این سی و چند سال سینمای ما نسبت به همه سینماهای دنیا متمایز عمل نکرده، شاید سی سال برای تثبیت یک دیدگاه واحد، زمان زیادی نباشد اما در این سینما به اندازه همان سی سال هم تلاشی صورت نگرفته تا هویت و تفکر انقلابی سینمای ایران خود را به جهان بشناساند.


وی افزود: ذات تحول در هنر، آهستگی است و نمی‌توان یک شبه قالب جدیدی با عنوان سینمای اسلامی معرفی کرد اما هر فیلمسازی باید کم‌کم خود را با تفکر و هویت اسلامی و انقلابی هماهنگ کند. امیدوارم نسل جدید این راه را آغاز و آن‌را ادامه دهند که البته جشنواره عمار نیز اساس کار خود را شناسایی همین جوان‌های مستعد انقلابی قرار داده و هشت سال متوالی جوانانی که با کمترین بودجه، فیلم تولید کرده‌اند را مطرح و حمایت کرد.



مدیر سابق گروه جوان و طرح و برنامه شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران در تعریف اثر فاخر بیان کرد: یک اثر فاخر، باید توانایی راضی نگه‌داشتن تمامی قشرها را داشته باشد پس تولیدکننده آن باید فهم درستی از جامعه خود داشته باشد به همین دلیل جشنواره عمار برای سینماگران ما اهمیت دارد.


وی در خصوص اکران‌های مردمی جشنواره عمار اظهار کرد: اکران مردمی هم از مزیت‌های جشنواره عمار است. عمده فعالیت‌های فرهنگی متأسفانه در شهرهای بزرگ و تهران تجمیع شده و فارغ از اینکه بیش از هزار شهر ما از چنین برنامه‌هایی محروم هستند. از این رو اکران فیلم در شهرستان‌های کوچک یک جریان فرهنگی ایجاد می‌کند و افرادی که به فیلم علاقمند هستند را درگیر می‌کند و به سمت علایقشان سوق می‌دهد.


نیرومند اضافه کرد: با اینکه تلویزیون از بحث نمایش حمایت می‌کند به دلیل محدودیت‌هایی که دارد امکان نمایش خیلی از فیلم‌ها را ندارد. از این رو اکران مردیم در شهرستان‌ها تدبیر به‌جایی بود که جشنواره عمار را اندیشیده است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب