دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 ارديبهشت 1399 - 13:00
مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت:

مردم مراقب مصرف بیش از حد قند و نمک باشند

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: مصرف بی‌رویه غذای چرب و شیرین می‌تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شود و برای مقابله با کرونا نوع غذایی که می‌خوریم نقش مهمی دارد.
کد خبر : 485726
تغذیه.jpeg

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا،‌ زهرا عبداللهی در نشست خبری اینترنتی که با حضور تعدادی از خبرنگاران برگزار شد در مورد تغذیه در ماه رمضان گفت: امسال با شیوع بیماری کرونا مواجهیم و خوب است که نکاتی را در رابطه با تغذیه در ایام روزه‌داری بدانیم.


وی افزود: در ماه مبارک رمضان باید اصول تغذیه صحیح و رعایت تعادل در مصرف همه گروه‌های غذایی اصلی در وعده سحر و افطار را رعایت کنیم و از مصرف زیاد نمک، شیرینی و چربی پرهیز کنیم. مصرف بی‌‌رویه غذای چرب و شیرین می‌تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شود و برای مقابله با کرونا نوع غذایی که می‌خوریم نقش مهمی دارد.


مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ادامه داد: مصرف کافی سبزی، سیفی‌جات و سالاد در وعده سحری توصیه می‌شود، مصرف این مواد غذایی باعث پیشگیری از احساس تشنگی و خشکی دهان خواهد شد. خشکی دهان و گلو زمینه فعالیت ویروس کرونا را فراهم می‌کند.


عبداللهی نقش لزوم رعایت موادغذایی که در زمان افطار و سحر مصرف می‌شود، بیان کرد: سبزی، سیفی و میوه‌ها حاوی ویتامین‌هایی هستند که برای تقویت سیستم ایمنی و عملکرد طبیعی بدن لازم هستند. نوشیدنی شیرین و مواد قندی شیرین برای وعده سحر توصیه نمی‌شود به دلیل این‌که احساس تشنگی را تشدید می‌کنند. 


وی ادامه داد: مصرف غذاهای پُر پروتئین و سرخ شده در ماه رمضان توصیه نمی‌شود. مصرف غذای شیرین در وعده سحر باعث پایین آمدن قند خون در طول روز می‌شود و در وعده افطار غذای ساده و سبک استفاده شود. برای تنظیم قند خون خوردن خرما توصیه می‌شود. در نهایت رعایت اصول تغذیه و مصرف کافی مایعات در وعده افطار توصیه می‌شود.


وی در پاسخ به پرسشی درباره این‌که در ماه مبارک رمضان  عده‌ای از مردم تحرک کافی را نداشته‌اند و آیا بدن توانایی روزه‌داری را دارد، گفت: افراد سالم با رعایت اصول تغذیه می‌توانند روزه‌داری کنند. وعده سحری حذف نشود و نکات غذایی رعایت شود. از افطار تا سحر مایعات به اندازه کافی مصرف شود.


به گفته مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت مصرف منابع پروتئینی و رعایت اصول تغذیه منجر به پیشگیری از بیماری خواهد شد. برخی به کرونا مبتلا هستند و این افراد نباید روزه‌داری کنند و تحت نظر پزشک درمان شوند. همچنین افراد بهبود یافته که دوره نقاهت را می‌گذرانند باید تا 6 هفته پس از بیماری روزه نگیرند. افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت و فشار خون باید با نظر پزشک روزه‌داری کنند، عدم تحرک به دلیل دوران قرنطینه خانگی وجود دارد و باید توجه کنیم حتی در منزل نیز تحرک کافی را داشته باشیم.


عبداللهی در ارتباط با موضوع اهدای خون در ماه مارک رمضان نیز عنوان کرد: اهدای خون به چند فاکتور بستگی دارد که مهم‌ترین آنها این است که فرد سالم باشد و علائم کم خونی نداشته باشد. در زمان ماه مبارک که روزه‌داری می‌کنیم اصول صحیح تغذیه‌ای رعایت شود و در وعده سحر و افطار مواد غذایی که برای آهن سازی لازم است مصرف کنند.


وی ادامه داد: افرادی که خون اهدا می‌کنند باید به مصرف فاکتورهای خون‌ساز غذایی توجه کنند. خون دادن خوب است و مشکلی برای افراد ایجاد نمی‌کند. مصرف چای پررنگ پس از مصرف غذا توصیه نمی‌شود به دلیل این‌که منجر به این می‌شود که آهن جذب نشود.  


 مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت افزود: به هیچ عنوان مصرف مکمل‌ها توصیه نمی‌شود، و می‌توان پروتئین و ویتامین را از وعده‌های غذایی روزانه دریافت کرد مگر در مواردی که فرد دچار بیماری باشد یا به دلایل خاص نیازمند مصرف مکمل باشد. مصرف بیش از حد مکمل‌ها باعث تضعیف سیتم ایمنی بدن می‌شود و در مواقعی منجر به نارسایی کبد خواهد شد.


عبداللهی افزود: تغذیه کادر درمان بسیار مهم است و باید این افراد به تغذیه خود توجه کنند. این افراد ساعات زیادی مشغول به کار هستند و ممکن است دچار سوء تغذیه شوند.


وی در ارتباط با اقدامات بخش آموزشی اظهار کرد: مطالب آموزشی برای گروه درمان تهیه کردیم و در بیمارستان‌ها نصب شد تا این افراد به نوع تغذیه خود حساس‌تر شوند، ساعات طولانی گرسنه نمانند و مایعات به اندازه کافی مصرف کنند. بیمارستان‌ها هم با راهنماهایی که وزارت بهداشت به بیمارستان ارسال کرده است به نوع تغذیه پرسنل درمان توجه شود. کارشناسان تغذیه در بیمارستان نوع رژیم غذایی بیماران را کنترل می‌کنند و بیمارستان موظف است غذای بیمار را با توجه به دستورالعمل موجود و مشورت با متخصصان تغذیه در اختیار بیمار بگذارد.


عبداللهی در پاسخ به سؤالی درباره نظارت بر تغذیه بیماران در بیمارستان‌ها در شرایط فعلی نیز بیان کرد: در بیمارستان‌ها بخش تغذیه داریم که کارشناسان و متخصصان تغذیه حضور دارند و نوع رژیم غذایی بیماران را کنترل کرده و پیشنهاد می‌کنند. بیمارستان هم موظف است که با دستورالعمل‌های موجود، غذای بیماران را با توجه به نوع بیماری تهیه کرده و در اختیار بیماران بگذارد.
 
وی خاطرنشان کرد: افراد دارای فشار خون بالا باید تحت نظر پزشک کنترل و درمان شوند و دارو‌های توصیه شده را مصرف کنند، به طور کلی افرادی که دارای فشار خون بالا هستند مصرف نمکشان باید کمتر از سه گرم در طول روز باشد. حذف نمکدان یکی از توصیه‌ها است.


 مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت افزود: برخی مواد غذایی مانند تنقلات و پنیر دارای نمک پنهان هستند که باید از پنیر کم نمک و کم چربی استفاده کنند، توجه به نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای مد نظر قرار گیرد و مواد غذایی با توجه به این برچشب تهیه شوند.


وی ادامه داد: این افراد باید 5 واحد سبزی و میوه در طول روز مصرف کنند. در وعده صبحانه نیز اقدام به مصرف میوه کنند و مصرف فست‌فودها را محدود کنند. این افراد اگر بخواهند روزه بگیرند حتماً باید با مشورت پزشک اقدام به روزه‌داری کنند.


عبداللهی در پایان توصیه کرد: بهتر است در این ایام از مواد غذایی بسته بندی شده مصرف کنیم و محصول را پس از شستن دست‌ها در طرف تمیز قرار دهیم. با خوردن مواد غذایی مبتلا به کرونا نمی‌شویم به دلیل اینکه اسید معده ویروس را از بین می‌برد. وقتی دستمان آلوده باشد و مواد غذایی مصرفی آلوده شود و تماس ماده غذایی با صورت و بینی منجر به آلوده شدن می‌شود.


 انتهای پیام/ 4148


انتهای پیام/

برچسب ها: کرونا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته