دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 ارديبهشت 1399 - 00:02
توهم تل‌آویو برای توسعه‌طلبی؛

فرصتی که کرونا برای اشغالگری رژیم صهیونیستی ایجاد کرد/ رؤیای الحاق کرانه باختری به اسرائیل

رژیم صهیونیستی با سوءاستفاده از غفلت و گرفتاری ایجادشده به‌واسطه شیوع کرونا در جهان، برای الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی خیز برداشته است.
کد خبر : 485304
2.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، این روزها که بحران کرونا به معضلی جهانی تبدیل‌ شده است، برخی تحولات بسیار مهم نیز در سایه این گرفتاری بین‌المللی در جریان است. الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی به‌عنوان میراث شوم معامله قرن، یکی ازاین‌دست موارد به شمار می‌آید.


رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی نیمه شعبان سال جاری در این خصوص فرمودند: «یک بُعد دیگر در این قضیه (شیوع کرونا) این است که البتّه امروز کرونا برای بشریت یک مشکل بزرگ و یک ابتلای بزرگ و خطرناکی است که به آن‌ها رو آورده، لکن این مشکل در مقایسه با بسیاری از مشکلات، مشکل کوچکی به‌ حساب می‌آید؛ ما مشکلات فراوانی را در دنیا و در کشور خودمان مشاهده کرده‌ایم و داشته‌ایم که از این حادثه کمتر نبود، بلکه بیشتر بود... پس ما وقتی‌که راجع به این قضیه فکر می‌کنیم از بقیه حوادث مهمی که در دنیا همواره وجود داشته نبایستی غفلت بکنیم و بدانیم که همین حالا هم میلیون‌ها انسان زیر فشار ظلم و ستم دشمن و دشمنی‌های دشمنان و قدرتمندان رنج می‌برند؛ مردم در یمن، مردم در فلسطین و در بسیاری از نقاط دیگر جهان زیر فشار هستند. پس مسئله کرونا ما را از توطئه دشمن‌ها غافل نکند، از توطئه استکبار غافل نکند.»



اعلام رسمی الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی


بنیامین نتانیاهو در اواخر بهمن سال گذشته از آغاز تهیه نقشه‌ای بر اساس طرح ننگین «معامله قرن» برای الحاق منطقه رود اردن، شمال بحرالمیت و بخش‌هایی از شهرک‌های صهیونیستی نشین کرانه باختری به مناطق تحت کنترل رژیم صهیونیستی خبر داد. نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که در نطق انتخاباتی‌اش در شهرک‌نشین «معالیه ادومیم» سخن می‌گفت، افزود: ما در حال نقشه‌برداری از اراضی هستیم که مطابق با طرح دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری امریکا، بخشی از اسرائیل خواهد شد.


نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تصریح کرد که منطقه جدید الحاقی به خاک اسرائیل، شامل همه شهرک‌های صهیونیست‌نشین و دره اردن در کرانه باختری خواهد بود؛ منطقه‌ای که اسرائیل در سال ۱۹۶۷ طی جنگ ۶ روزه آن را تصاحب کرد و فلسطینی‌ها نیز خواستار آن برای ضمیمه کردن به کشور آینده خود هستند.


بنیامین نتانیاهو


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی


به دنبال اظهارات نتانیاهو، «عمیت سیگل»، تحلیلگر سیاسی شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در صفحه توئیترش نوشت که نخست‌وزیر اسرائیل به‌صورت رسمی مقدمات تهیه نقشه الحاق اراضی اردن به اسرائیل را با دولت آمریکا آغاز کرده است. «نفتالی بنت»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با حمایت از این طرح نتانیاهو گفت: از این زمان مناسب‌تر برای اجرای حاکمیت اسرائیل بر کرانه باختری پیدا نخواهد شد.


پس‌ از این اعلام رسمی که چند هفته پیش از دور سوم انتخابات کنست صورت گرفت، این ادعا بارها تکرار شد، به‌گونه‌ای که حتی مقامات غربی نیز به آن واکنش نشان دادند.



نکته مهم درباره مخالفت متحدان غربی اسرائیل با الحاق کرانه باختری، بحث زمان اجرای این طرح است، نه اصل آن. به‌بیان‌دیگر، غرب، زمان این رویداد را مناسب نمی‌داند و آن را موجب برهم خوردن چشم‌انداز به‌اصطلاح صلح بر اساس ایده تشکیل دولت فلسطینی در کنار دولت اسرائیلی قلمداد می‌کند.



مخالفت فرانسه و اتحادیه اروپا با طرح صهیونیستی با کدام منطق؟


نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل روز جمعه تهدید کرد در صورت تصمیم دولت جدید اسرائیل برای الحاق کرانه باختری، پاریس اساس روابط خود با تل‌آویو را تغییر خواهد داد.


به گزارش روزنامه جروزالم پست، «نیکولاس دو ریوایر» در ادامه انتقادات از تصمیم اسرائیل برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری، تهدید کرد پاریس تعریف جدید و دیگری در زمینه روابط دیپلماتیک با تل‌آویو خواهد داشت. وی گفت: الحاق، نقض آشکار حقوق بین‌الملل است که مؤکداً دستیابی به‌زور از سرزمین‌های اشغالی را منع می‌کند. چنین اقداماتی در صورت اجراشدن بدون چالش نخواهد بود و نباید در روابط ما با اسرائیل نادیده گرفته شود.


موضع‌گیری فرانسه علیه تصمیم اسرائیل برای الحاق کرانه باختری در حالی صورت می‌گیرد که پیش از آن جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه بار دیگر تأکید کرد که این اتحادیه مخالف هرگونه تصمیم برای الحاق کرانه باختری به رژیم اسراییل است.


ایرلند هم به جمع مخالفان پیوست


وزیر امور خارجه ایرلند نیز با انتقاد از تصمیم اسرائیل برای الحاق بخشی از کرانه باختری اظهار نگرانی کرد. «سیمون کووینی» گفت: من گزارش‌هایی دریافت کرده‌ام که با توافق سیاسی که در جریان مذاکرات ائتلافی در اسرائیل به‌دست‌آمده است، الحاق کرانه باختری که بخشی از قلمرو اشغالی فلسطین است، پیش‌بینی می‌شود. وزیر امور خارجه ایرلند افزود: دولت جدید اسرائیل هنوز رسمی نشده است و من آرزو می‌کنم این روند به‌خوبی انجام شود. بااین‌حال من فکر می‌کنم که به‌عنوان یک دوست و شریک اسرائیل مهم است که در مورد این اقدامی بسیار روشن عمل کنند.



سیمون کووینی، وزیر خارجه ایرلند در کنار نخست وزیر رژیم صهیونیستی


به گفته کووینی، الحاق قلمرو (کرانه باختری) به‌زور هر زمان و هر کجا، در همسایگی اروپا یا در سطح جهان طبق قوانین بین‌المللی، ازجمله منشور سازمان ملل ممنوع است. کووینی تأکید کرد: این‌ یک اصل اساسی در روابط کشورها و حاکمیت قانون در دنیای مدرن است. هیچ کشوری نمی‌تواند آن را به خواست خود کنار بگذارد.


موضع‌گیری سازمان ملل


نماینده صلح سازمان ملل هم روز پنجشنبه با هشدار به هرگونه تصمیم درباره الحاق کرانه باختری گفت که چنین اقدامی می‌تواند «ضربه مخربی» برای راه‌حل دو دولت با حمایت بین‌المللی باشد. «نیکولای ملادینوف» نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور خاورمیانه در نشست شورای امنیت که به‌صورت ویدئویی برگزار شد، با هشدار مبنی بر اینکه چنین اقدامی موجب نقض قوانین بین‌المللی خواهد شد گفت: چشم‌انداز خطرناک الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری توسط اسرائیل یک تهدید فزاینده است.


ملادینوف همچنین اظهار کرد که الحاق (کرانه باختری) ضربات مخربی به راه‌حل دو دولتی وارد خواهد کرد و راه‌های مذاکرات را می‌بندد و تلاش برای پیشبرد صلح منطقه‌ای را تهدید می‌کند.


هشدار فارین پالیسی


نشریه فارین پالیسی در مطلبی با اشاره به مخاطرات الحاق بخش‌های از کرانه باختری به اراضی اشغالی آورده است: الحاق کرانه باختری سه پیامد ناخوشایند برای اسرائیل به همراه دارد؛ این اقدام می‌تواند، پیمان صلح تل‌آویو با مصر و اردن را به خطر اندازد، خشم متحدان در خلیج‌فارس را به همراه داشته باشد و دولت خودگردان فلسطین را تضعیف کند. این الحاق می‌تواند یکی از ستون‌های راهبرد منطقه‌ای ایالات‌متحده یعنی پیمان‌های صلح تل‌آویو با مصر و اردن را تضعیف کند.


این نشریه هشدار داد: این اقدام بی‌باکانه فقط پیامدهای امنیتی برای تل‌آویو به همراه ندارد بلکه می‌تواند برای آینده آن نیز تبعاتی داشته باشد. رهبران یهودی ایالات‌متحده و اعضای کنگره تأکید کرده‌اند که الحاق می‌تواند پشتیبانی دیرینهٔ دوحزبی آمریکا از اسرائیل را به خطر بیندازد.


فارین پالیسی در پایان آورده است: کوتاه‌ سخن اینکه، الحاق یک‌جانبه احتمالاً ماشه زنجیره‌ای از واکنش‌های فراتر از کنترل تل‌آویو را خواهد کشید که در رأس آن‌ها پایان هماهنگی امنیتی فلسطین با اسرائیل خواهد بود که در حال حاضر نیز به‌اندازه کافی کمرنگ شده است.


انتهای پیام/4106/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته