دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1399 - 00:02
عضو ارشد دفتر سیاسی حماس در گفتگو با آنا:

برنامه ملی و جامع مبارزه با رژیم صهیونیستی باید تدوین شود/ محکومیت طرح الحاق کرانه باختری

یک عضو ارشد جنبش حماس تنها راه مقابله با پروژه آمریکایی-اسرائیلی الحاق کرانه باختری را تدوین برنامه ملی و جامع مقابله با اشغالگری با مشارکت همه گروه‌های فلسطین و بر مبنای شعار «مقاومت، بدون سازشکاری» بر شمرد.
کد خبر : 489590

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و بنی گانتز، رئیس حزب «آبی-سفید» صهیونیستی اواخر آوریل گذشته توافق کردند که عملیات الحاق بخش‌های زیادی از کرانه باختری را اول جولای (11 تیر ماه) آغاز کنند. برآوردها حاکی از آن است که این الحاق بیش از 30 درصد از مساحت کرانه باختری را شامل خواهد شد.


کرانه باختری رود اردن موقعیتی سیاسی، راهبردی و مسکونی دارد و تحلیل‌گران امور فلسطین معتقدند که باید هرچه سریع‌تر تهدیدات رژیم صهیونیستی در زمینه الحاق این منطقه راهبردی به سرزمین‌های اشغالی پایان یابد. همچنین تل‌آویو باید به‌طور شفاف رویکرد خود را درقبال این منطقه مشخص کند.


بیشتر بخوانید:


زمینه‌های برگزاری کنفرانس بین‌المللی مخالفت با الحاق کرانه باختری فراهم است


 هشدار گروه‌های مقاومت فلسطینی به رژیم صهیونیستی


گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه روز سه‌شنبه درباره پیامدهای الحاق بخش‌های گسترده‌ای از کرانه باختری هشدار دادند. «اشرف زاید»، مسئول سرویس فعالیت مردمی جنبش حماس به نیابت از گروه‌های مقاومت فلسطین، بیانیه این گروه‌ها را در نشستی خبری قرائت کرد.


ادامه مقاومت نیروهای فلسطینی در کرانه باختری


جوانان مبارز فلسطینی


در این بیانیه آمده است: به اشغالگران درباره تصمیم الحاق کرانه (باختری) هشدار می‌دهیم که در صورت چنین اقدامی خسارت‌های سنگینی به شما وارد خواهد شد.


این بیانیه می‌افزاید: ملت اجازه نمی‌دهد چنین توطئه‌ای اجرا شود. این اقدام واکنش‌هایی خواهد داشت که اشغالگران نخواهد توانست آن را کنترل کنند.


موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی حماس پیش‌تر گفته بود: نقشه اسرائیل برای اشغال کرانه باختری از سال ۱۹۶۷ آغاز شده بود و در ابتدا تلاش کردند با شهرک‌سازی در غرب و شرق این منطقه عرصه را بر ساکنان فلسطینی تنگ کنند. آن‌ها در شرق کرانه باختری مناطق خاصی را با بلوک جداسازی کرده‌اند که حدود ۱۸ درصد این مناطق به‌وسیله اسرائیلی‌ها اشغال شده است. 


موسی ابومرزوق


موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی حماس


وی افزود: کرانه باختری نقطه اصلی درگیری در مرحله کنونی به‌شمار می‌رود. در این منطقه 3 میلیون فلسطینی در مقابل ۷۵۰ هزار شهرک‌نشین صهیونیست زندگی می‌کنند. در حال حاضر کرانه باختری به ۲۸ بخش تقسیم شده است که هیچ ارتباط جغرافیایی به جز راه‌ها و تونل‌های اسرائیلی ندارند.


ابومرزوق با بیان اینکه مصادره زمین‌های کشاورزی و منابع آبی در این منطقه باعث شده است هیچ منابع واقعی برای 3 میلیون فلسطینی وجود نداشته باشد، افزود: طرح آمریکا برای جدا کردن کرانه باختری از محیط عربی آن به‌وسیله اردن بسیار خطرناک است، باید توافقنامه‌های امضا شده با دشمن صهیونیستی ملغی شود و دیگر این رژیم به رسمیت شناخته نشود.


خطراتی که فلسطینیان را تهدید می‌کند 


همه نقشه‌های آمریکا و  رژیم صهیونستی در سال‌های اخیر در قالب طرح صلح ادعایی آمریکا موسوم به «معامله قرن»، خاورمیانه بزرگ یا الحاق کرانه باختری که مدت‌هاست بر سر زبان صیونیست‌ها افتاده، در بطن خود برای فلسطینیان خطراتی دارد که عبارتند از:


- همه مسیرهای ارتباطی کرانه باختری قطع می‌شود و ساکنان فلسطینی این مناطق امکان ارتباط با یکدیگر را نخواهند داشت. همچنین امکان تردد در میان استان‌های این منطقه وجود ندارد. در حال حاضر ۲۸ بخش کرانه باختری با محدودیت‌های ارتباطی مواجه‌اند و همه ترددها از راه تونل‌ها یا مسیرهای تحت کنترل صهیونیست‌ها انجام می‌شود.


- مناطق کشاورزی، مکان‌های مقدس و دریاچه‌های طبیعی اشغال می‌شود و کرانه باختری با وجود ۳ میلیون جمعیت به منطقه‌ای بدون منابع طبیعی تبدیل خواهد شد. 


- الحاق کرانه باختری درواقع به معنای پایان یافتن ایده تشکیل دولت مستقل فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه به پایتختی قدس است. 


-  کرانه باختری از مناطق عربی و اردن جدا می‌شود و ممکن است با محدودیت‌هایی که رژیم صهیونیستی اعمال می‌کند، روابط دیرینه میان ساکنان کرانه باختری و اردن مختل یا قطع شود. 


- رژیم صهیونیستی به‌طور کامل بر خاک، جان و مال فلسطینیان تسلط می‌یابد و این فلسطینی‌ها هستند که باید برای در اختیار داشتن یک منزل مسکونی در خاک خود بجنگند. 


 رسوایی برای کشورهای عربی


اسامه حمدان، عضو ارشد دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در گفتگو با خبرنگار حوزه غرب آسیا و محور مقاومت گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا درباره پروژه آمریکایی-صهیونیستی الحاق کرانه باختری  به سرزمین‌های اشغالی گفت: تنها راه مقابله با پروژه آمریکایی-اسرائیلی الحاق کرانه باختری تدوین برنامه ملی و جامع مقابله با اشغالگری با مشارکت همه گروه‌های فلسطین و بر مبنای شعار «مقاومت، بدون سازشکاری» است. 


اسامه حمدان


اسامه حمدان، عضو ارشد دفتر سیاسی حماس


وی افزود: متأسفانه گستاخی اسرائیل برای توسعه نقشه خود در زمینه الحاق کرانه باختری درحالی است که رسوایی دیگری برای کشورهای عربی در زمینه سکوت مقابل تل‌آویو رقم خورده و آن، تحرکات برخی کشورهای اروپایی برای تحریم اسرائیل در صورت اجرای پروژه شوم اشغالگران است. 


عضو ارشد دفتر سیاسی حماس تأکید کرد: باید درک کنیم که ماهیت پروژه اسرائیلی-آمریکایی الحاق کرانه باختری توسعه تدریجی اسرائیل و نزدیک شدن به هدف خود یعنی تشکیل «دولت یهودی» با حمایت آمریکا و برخی متحدان غربی، آن هم در خاک تاریخی فلسطین است.


انتهای پیام/4106/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته