دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

معرفی رمان برای زمان قرنطینه؛ «سفرهای گالیور» از جاناتان سویفت

«سفرهای گالیور» داستانی تخیلی و فانتزی در قالب یک سفرنامه است با گذشت سال‌ها از انتشار آن همچنان مورد استقبال مخاطبان بسیاری از بزرگسال تا کودکان و نوجوانان دارد.
کد خبر : 484212
5548.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، گسترش ویروس کرونا در جهان روز به روز افزایش می‌یابد و همزمان با آن روند خانه نشینی و قرنطینه  همچنان ادامه دارد.


بدون شک مطالعه‎ کتاب‎های مفید و امیدبخش می‎تواند در این شرایط راهکار خوبی برای دورشدن افراد از وسواس‎های فکری و افکار منفی ناشی از شیوع کرونا باشد. مطالعه کتاب هر چند اندک هم باشد، می‎تواند تاثیر مثبتی در نگرش و باور افراد ایجاد کند و با ترویج مثبت‎اندیشی، آرامش روانی را در جامعه تقویت کند.


در این مطلب شما را با رمان «سفرهای گالیور» یکی از برترین آثار ادبیات انگلستان نوشته «جاناتان سویفت» آشنا می‌کنیم.


جاناتان سویفت، سیاستمدار نویسنده


«جاناتان سویفت» شاعر و جستارنویس انگلیسی‌زبان در ایرلند متولد شد. او خیلی کوچک بود که پدرش را از دست داد. تنگدستی و فقر مادرش را ناگزیر کرد که سرپرستی او را به عمه‌اش واگذار کند. سویفت هرگز نتوانست تحصیلات خود را در دانشگاه تکمیل کند. او سال‌ها منشی شخص بانفوذی بود و به امور سیاسی علاقه نشان می‌داد. در همین دوران شروع به نوشتن مطالب طنزآمیزی با لحنی طعنه‌آلود کرد که استقبال مردم را به همراه داشت. با این حال وقتی اثر مشهورش سفرهای گالیور را منتشر کرد، جرئت نکرد نامش را به عنوان نویسنده بر جلد کتاب درج کند. او از واکنش مردم به‌خصوص احزاب و شخصیت‌های سیاسی که آن‌ها را در کتابش هجو کرده بود، هراس داشت.


سفرنامه‌ها همیشه جذاب‌اند


سفرنامه‌ها از قالب‌های ادبی پرسابقه در تاریخ ادبیات ملل هستند که اغلب با هدف انتقال تجربه‌های مختلف مسافرین به خوانندگان به‌خصوص آن‌هایی که فرصت سفر و کشف سرزمین هایی عجیب را نداشته‌اند، نوشته می‌شوند. سفرنامه‌ها معمولا ژانری ترکیبی دارند و از خاطره‌نویسی گرفته تا داستان کوتاه، شعر، یادداشت و طنز تلخ را شامل می‌شوند. مضمون‌های سفرنامه‌ها هم گسترده است که حوزه‌های تاریخ، جغرافیا، انسان‌شناسی و علوم اجتماعی از جمله‌ی آن‌ها حساب می‌شوند. خودزندگینامه‌نویسی، مردم‌نگاری، طبیعت‌نگاری و داستان‌های اسطوره‌ای و تخیلی نیز جزو ترکیب‌بندی ژانر سفرنامه‌نویسی محسوب می‌شوند. به علت وجود چنین تنوعی در سفرنامه‌ها می‌توان گفت سفرنامه بیان‌گر رابطه‌ی میان حقیقت و داستان با ارزش ادبی است. همین تنوع باعث شده که شکل‌ها و فرم‌های سفرنامه‌نویسی به دسته‌های پرشماری تقسیم شود.


«سفرهای گالیور»؛ سفرنامه‌ای تخیلی و ماندگار


کتاب «سفرهای گالیور» با عنوان «سفرهایی به برخی ممالک دورافتاده جهان در چهار بخش؛ نوشته لموئل گالیور، پزشک سابق و در حال حاضر کاپیتان چند کشتی» ابتدا در سال ۱۷۲۶ میلادی منتشر شد و در سال 1735 میلادی نیز تجدیدنظر شد. این کتاب که به زبان انگلیسی نوشته شده است؛ یکی از آثار ماندگار و کلاسیک ادبیات انگلیسی و همچنین اثری هزل بر طبیعت انسان و هجو داستان‌های ماجراجویانه آن روزگار است.


کتاب از زمان نخستین چاپ آن بسیار محبوب شد و در همه جا خوانده شد. طیف مخاطبان این کتاب از بزرگسالان تا کودکان و نوجوانان را دربرگرفته و همچنان هم به صورت‌های مختلف چاپ می‌شود. همچنین اقتباس‌های فراوانی از روی آن به‌صورت کمیک استریپ، فیلم انیمیشن، فیلم، مجموعه تلویزیونی و امثال آن شده است.


رمان سفرهای گالیور شرح سفرهای جذاب و سرگرم‌کننده گالیور، پزشک کشتی به سرزمین‌های دورافتاده با ساکنین عجیب و غریب است. لی‌لی‌پوت‌ها، بِراب دینگ نَگ‌ها، لاپوتا و هوئی‌هِنِم از جمله اهالی این سرزمین‌ها هستند که با هم تفاوت‌های زیادی دارند. بعضی کوتوله‌اند و بعضی هم غول‌پیکر و هر کدام به زبان خاص خودشان صحبت می‌کنند. هر سفر با خرابی کشتی در مکانی ناشناخته شروع می‌شود و با اتفاق‌های مختلفی که با هم ارتباط علت و معلولی دارند، در نهایت با فرار گالیور از مخمصه پایان می‌یابد. ماجراجویی طنزآمیز گالیور با کوتوله‌ها، غول‌ها و ساکنین دیگر این سرزمین‌ها خواننده را با آداب و رسوم گوناگون، شباهت‌ها و تفاوت‌های دیگری آشنا می‌کند و علاوه‌بر سرگرم کردن او، گزارشی از رویارویی فرهنگ‌های مختلف با هم به خواننده می‌دهد.


تا کنون ترجمه‌های مختلفی از این کتاب به فارسی شده و توسط ناشران متعدد منتشر شده است.


انتهای پیام/4028/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته