دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 ارديبهشت 1399 - 00:02
سیدافقهی در گفتگو با آنا:

سرمایه‌داری متوحش آمریکا غارت چاه‌های نفت سوریه را توجیه می‌کند/نگاه ترامپ از دریچه دلار و ثروت

یک کارشناس امور بین‌الملل غارت چاه‌های نفت سوریه را ناشی از منطق سرمایه‌داری متوحش و لیبرال دموکراسی و سیاست «هدف وسیله را توجیه می‌کند» دانست که در دستور کار رئیس‌جمهور آمریکا قرار دارد.
کد خبر : 484203
_L3H7729.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، سازمان‌های اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و متحدان منطقه‌ای واشنگتن در تلاش برای سوء استفاده از مشغول بودن دمشق به نبرد با ویروس «کووید-۱۹» هستند تا سیطره خود را بر میادین نفتی سوریه در شرق فرات تقویت کنند و به سرقت منابع طبیعی این کشور با کمک مزدوران محلی ادامه دهند.


بیشتر بخوانید:


سازمان سیا در بحبوحه مبارزه دمشق با کرونا مشغول سرقت نفت سوریه است


طبق گزارش‌های رسیده از حسکه سوریه، سازمان سیا برای به خدمت گرفتن و آموزش عناصر مسلح از میان عناصر دموکرات کُرد سوریه تبلیغات آغاز کرده که هدف ادعایی آن حفاظت از میادین نفتی سوریه و عملیات قاچاق نفت در منطقه است.


این اقدام اطلاعاتی و غارتگرانه دولت آمریکا در حالی است که دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمریکا پیش‌تر گفته بود نیروهای آمریکایی در سوریه باقی خواهند ماند تا اجازه ندهند چاه‌های نفت این کشور در دستان داعش یا دولت سوریه که مالک اصلی این منابع طبیعی است، بیفتد.


آمریکا به ادعای خود درباره خروج از منطقه پایبند نیست


سیدهادی سیدافقهی کارشناس امور بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار حوزه غرب آسیا و محور مقاومت گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا گفت: هیچ‌کدام از ادعاهای رئيس‌جمهور یا مقام‌های سیاسی و نظامی آمریکا درباره سوریه و عراق یا ادعای خروج از افغانستان صحیح نیست و با واقعیت انطباق ندارد. بزرگترین دلیل بر پایبند نبودن آمریکا به خروج از منطقه، بعد از عملیات تروریستی در بغداد است که سردار سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس، نایب رئیس تشکیلات حشدالشعبی را به همراه تعدادی از همراهانشان شهید کردند.


سیدهادی سید افقهی


سیدهادی سیدافقهی، کارشناس امور بین‌الملل 


وی افزود: مجلس عراق به خروج نیروهای آمریکایی از خاک کشورشان رأی داد و توافق‌نامه راهبردی میان عراق و آمریکا را لغو کرد، ولی مشاهده کردیم که نظامیان آمریکا جابه‌جا نشدند و به گستاخی و تجاوزات خود ادامه دادند. 


سیدافقهی تأکید کرد: آنها در ارتباط با سوریه همین‌گونه عمل کردند و نیروهایشان را از خاک این کشور خارج نکردند، بلکه جابه‌جایی انجام دادند و نیروهایی که از سوریه جابه‌جا شدند به آمریکا بازنگشتند و راهی عراق شدند تا هر زمان نیاز شد، مجدد به سوریه بازگردند. فلسفه حضور آمریکا در منطقه به‌ویژه‌ خاک سوریه، موضوع نفت است. نفت برای ترامپ به‌عنوان نظریه‌پردازی که جز دلار و ثروت چیزی نمی‌فهمد و از سیاست، امور راهبردی و امنیتی درکی ندارد، صرفاً موضوعی اقتصادی است. 


این کارشناس امور بین‌الملل تصریح کرد: رئيس‌جمهور آمریکا حتی در موضوع شیوع ویروس کرونا اقتصادی نگاه می‌کند و از امور پزشکی درکی ندارد؛ در حالی که پزشکان و مسئولان ایالتی بر قرنطینه تأکید می‌کنند، ولی ترامپ، به تهدید روی می‌آورد و طرفدارانش مسلحانه در شهرهای پرجمعیت به خیابان‌ها ریختند و بر مسئولان ایالتی فشار وارد می‌کنند تا امور اقتصادی و فعالیت‌های روزمره در بورس، کلیسا و ... ازسر گرفته شود. آنها در موضوع سوریه در کمال وقاحت اعلام کردند به خاطر نفت در خاک این کشور حضور دارند. سرقت نفت سوریه مانند دزدیدن ماسک‌ها و دستکش‌ها که در روز روشن و از چین دزدیدند، نیست و به بسترسازی نیاز دارد. 


سیدهادی سید افقهی


سیدافقهی گفت: ادعاهای ترامپ با واقعیت‌های میدانی سوریه و جابه‌جایی نیروهای آمریکایی تطابق ندارد و تصاویر ماهواره‌ای، گزارش‌ها و درگیری‌های مردمی را نشان می‌دهد که نظامیان آمریکایی در سوریه حضور فعال دارند؛ چه اینکه در رقه شاهد بودیم یک افسر آمریکایی و یکی از فرماندهان قسد کشته شدند.


وی عنوان کرد: مقاومت مردمی در سوریه آغاز شده است و مردم فرزندانشان را تشویق می‌کنند که از تشکیلات تروریستی قسد خارج شوند، حتی در میان کردها دودستگی وجود دارد و برخی‌ها از آمریکا جدا شده‌اند و برخی‌ها نیز همچنان به حمایت از آمریکا ادامه می‌دهند. 



آمریکایی‌ها در حال بازتولید و فعال کردن داعش و نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) هستند تا سپر حفاظتی نیروهای آمریکایی باشند و به واشنگتن در سرقت نفت سوریه در دیرالزور، حسکه یا رقه کمک کنند. 



این کارشناس امور بین‌الملل تأکید کرد: آمریکا آمده است که در منطقه باقی بماند، ثروت‌های عراق و سوریه را غارت، محور مقاومت را تضعیف و ایران را محاصره کند. معمولاً آمریکا به سازمان‌های تروریستی که خودشان حمایت، تجهیز و پشتیبانی می‌کند، سقف زمانی و دامنه‌ای از مأموریت می‌دهد، ولی وقتی تشکیلاتی تروریستی همچون داعش، جبهةالنصره یا قسد نقش نیابتی پیدا می‌کنند و  از طرفی، نتوانند مأموریتشان را به خوبی اجرا کنند، تاریخ انقضایشان پایان می‌یابد.


وی داعش و سرنوشت البغدادی را یادآور شد و گفت: شاهدیم که ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش را از سر راه برداشتند و به‌عنوان حرکتی پیروزمندانه مدعی هستند توانستند یک تروریست بین‌المللی را نابود کنند و خود را پیروز جنگ با داعش معرفی می‌کنند؛ در حالی که این نوعی نقش عوض کردن و جابه‌جایی تاکتیکی است که وقتی نماینده یا نایب نتواند مأموریت خود را انجام دهد، فرد یا طرف اصیل وارد عملیات می‌شود، لذا رو بازی کردن و رسوایی‌ای که آمریکا در منطقه به بار آورده است، نشان می‌دهد که شکست خورده‌اند و تروریست‌هایشان نتوانستند از عهده مأموریت برآیند و اهداف مدنظر خود را محقق کنند. 


سیدهادی سید افقهی


سیدهادی سیدافقهی عنوان کرد: منطق سرمایه‌داری متوحش و لیبرال دموکراسی، سیاست‌های ماکیاولی با عنوان «هدف وسیله را توجیه می‌کند»، در دستور کار ترامپ قرار دارد که حضور و فعالیت‌های آمریکا در سوریه و غارت چاه‌های نفت در این راستاست.


وی در پایان گفت: وقتی داعش در سوریه قوی بود، خودشان نفت را سرقت می‌کردند و از خاک ترکیه به اروپا و آمریکا می‌رساندند، ولی اکنون که داعش تارومار شده است، آمریکا به تنهایی مجبور شده برای غارت نفت سوریه اقدام کند. 


وی افزود: راهبرد جمهوری اسلامی ایران در تعامل با آمریکا این است که آنها باید از کل منطقه خارج شوند تا شاهد اقدامات غارتگران، دزدی‌ها و تجاوزات نباشیم.


انتهای پیام/4106/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته