دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 فروردين 1399 - 13:20
توسط معاون اول قوه قضائیه اعلام شد؛

جزئیات دستورالعمل شیوه دادرسی در ایام شیوع کرونا

معاون اول قوه قضائیه از نهایی شدن دستورالعمل فعالیت بخش‎های مختلف قضائی در ایام دورکاری به دلیل شیوع کرونا خبر داد و تأکید کرد که با اجرای این شیوه‎نامه، تحوّل مهمی در توسعه نظام قضایی الکترونیک رخ خواهد داد.
کد خبر : 481829

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، از مرکز رسانه قوه قضائیه، غلامحسین محسنی اژهای که در اولین جلسه شورای روسای دادگستریو دادستانهای مراکز استانهای سراسر کشور سخن میگفت، به تشریح تدابیر قوه قضائیه برای مقابله با گسترش ویروس کرونا پرداخت و یکی از این اقدامات را برگزاری مجازی جلسه با روسای دادگستریها و دادستانها عنوان کرد.


معاون اول قوه قضائیه همچنین با اشاره به تدابیر و اقداماتی که در اعطای مرخصی به بیش از یک‌صد هزار زندانی و حفظ بهداشت زندانها صورت گرفته، متذکر شد که با این اقدامات اصولی و بهموقع، امروز زندانها از شرایط مناسبی برخوردارند.


اژهای در ادامه از نهایی شدن دستورالعمل 22 بندی برای نحوه فعالیت بخشهای ستادی و صف دستگاه قضائی متناسب با تصمیمات ستاد ملّی مقابله با کرونا خبر داد و بابیان اینکه این شیوهنامه پس از تأیید رئیس قوه قضائیه ابلاغ میشود، به تشریح برخی موارد مهم آن پرداخت.


«دورکاری یکسوم نیروها»، «اجرای طرح فاصلهگذاری برای آندسته از همکارانی که حضورشان در ادارات الزامی است»، «استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی در تمامی فرایندهای قضایی» و «تعیین نحوه حضور طرفین دعوا در دادسراها و دادگاهها» از جمله بندهای مندرج در این دستورالعمل است.


در این دستورالعمل همچنین «شیوه محاکمه متهمانی که بازداشت موقت هستند» تعیین شده و «ایجاد پیشخوان قضائی برای اطلاعرسانی به طرفین دعوا و همچنین راهنمایی مراجعان در جهت رعایت ضوابط بهداشتی» و «استفاده از ظرفیتهای قانونی همچون تعیین مجازات جایگزین و تعلیق و تعویق مجازات و اجرای احکام برای کاهش جمعیت کیفری» نیز مورد تأکید قرار گرفته است.


به گفته معاون اول قوه قضاییه، اجرای این شیوهنامه گام بزرگی در جهت تحوّل قضائی و توسعه نظام الکترونیک در دستگاه قضا و برای ارتقاء کیفی خدمات و فعالیتهای آینده دستگاه قضائی بسیار راهگشا خواهد بود.


انتهای پیام/4145/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته