دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 خرداد 1398 - 11:39
معاون اول قوه قضائیه:

حکم انفصال ۶۰ قاضی متخلف صادر شد

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه تا آخر اردیبهشت ۸۲۵ پرونده به دادگاه رفته است گفت: حکم انفصال ۶۰ قاضی متخلف نیز صادر شد.
کد خبر : 399019
777.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت تشریح برنامه‌های هفته قوه قضائیه برگزار شد، اظهار کرد: در آستانه هفته قوه قضائیه هستیم و یاد و خاطره همه شهدای نظام اسلامی را به ویژه شهدای هفتم تیرماه سال ۱۳۶۰ را گرامی می‌داریم و هیچ‌گاه یاد و خاطره شهدا از ذهن مردم شهیدپرور ما نخواهد رفت و جنایت تروریست ها از ذهن مردم محو نخواهد شد؛ مردم به یاد دارند که تروریست‌ها از جانب چه کسانی حمایت می‌شوند و کشورهایی که تروریست های جانی را در دامن خود گرفته‌اند امروز ذلیل و خوار هستند.


وی ادامه داد: در گام دوم انقلاب اسلامی باید در همه بخش‌های نظام تحولی اساسی ایجاد شود و قوه قضائیه هم از این امر مستثنی نیست. در دوره جدید برنامه‌هایی داریم که سند تحول در سه بخش پیش‌بینی شده است. بخشی از برنامه‌ها کوتاه مدت، بخشی میان مدت و بخشی نیز دراز مدت است و تمام اقدامات با روحیه جهادی به مرحله اجرا درمی‌آید.


معاون اول قوه قضائیه درباره اقدامات اخیر در دستگاه قضا گفت: یکی از مواردی که در سند تحول دستگاه قضا پیش‌بینی شده است، استفاده از ظرفیت های موجود در قوه قضائیه است؛ البته یک مطالعه و بازنگری در این صورت انجام و برای این کار از همه مسئولان داخل دستگاه قضا استفاده شد و به آن رسیدیم که می‌شود از ظرفیت‌های موجود با روحیه انقلابی استفاده بیشتری صورت گیرد.


محسنی اژه‌ای گفت: مورد دیگر استفاده از ظرفیت‌های دو قوه دیگر است و مقرر شد تا قوه قضائیه جلسه مشترکی با مجلس داشته باشد و این جلسه با حضور نمایندگان مجلس برگزار شد و چگونگی استفاده بیشتر از ظرفیت مجلس مورد بررسی قرار گرفت. از طرفی به دنبال برگزاری جلسه مشترک با هیئت دولت هستیم تا به نتایج مطلوبی در زمینه سند تحول اساسی در قوه قضائیه برسیم. همچنین از ظرفیت‌های مردمی نیز استفاده کردیم و در داخل دستگاه قضا حجت‌الاسلام رئیسی به ۶ استان سفر کردند و دیدارهای اساسی را با نخبگان، حقوقدانان، وکلا، دانشجویان، اصحاب رسانه و اساتید حوزه دانشگاه داشتند و نظریات آنها در جهت ارتقا همه امور در قوه قضائیه برای استفاده بهینه برای خدمت به مردم دریافت شد.


وی تصریح کرد: از اول اردیبهشت تا به امروز ۱۰ آیین نامه و لایحه اجرا شد و هشت آیین نامه تدوین و دو لایحه به مجلس ارائه شد؛ ظرف هفته‌های آینده نیز هشت لایحه و آیین‌نامه تدوین خواهد شد و امیدواریم این کار به سرعت انجام شود.


معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: یکی از مسائلی که در قوه قضائیه با مشکل روبه‌رو است، ماده ۴۷۷ است که درباره پرونده‌ها فرجام‌خواهی می شود یعنی پرونده‌ای که حکم قطعی دارد و طرفین اگر تشخیص دادند که حکم اشتباه است نظر خود را به رئیس قوه قضائیه اعلام می‌کنند و ایشان نیز به دیوان عالی کشور ارجاع می دهد.


محسنی اژه‌ای افزود: این قانون به دلیل اینکه شخص رئیس دستگاه قضا باید نظر دهد با مشکل رو‌به‌رو شده است لذا در این مدت با اقدامی جهادی بیش از ۶۰۰ پرونده از این ماده تعیین تکلیف شد و بیش از ۲ هزار پرونده امضا شد که این پرونده‌ها در حال ارسال به دیوان عالی کشور است. البته بیش از هزار و ۴۰۰ پرونده نیز در مرحله امضا شدن است.


وی اظهار کرد: مورد دیگر درباره استیذان موضوع قتل است و اگر قتلی صورت گرفته باشد و افراد خواستار قصاص باشند طبق قانون باید از کسی که رهبری به او حکمی تفویض کرده موضوع پیگیری شود که در اینجا رئیس قوه قضائیه مسئول تایید اجرای حکم قصاص است. از بعد تعطیلات عید تا به امروز بیش از ۳۵۰ مورد بررسی و تأیید شد و ۲۵۰ مورد هم آماده ارائه به ریاست قوه قضائیه است و با توجه به حجم کار بالا بخشی از کارها به فرد دیگری البته با اجازه رهبری سپرده شد.


معاون اول قوه قضائیه درباره برخورد با مفاثد اقتصادی اظهار کرد: با توجه به شرایط اقتصادی و سواستفاده برخی از افراد از این شرایط، اجازه ای از رهبری در دوران آیت‌الله آملی لاریجانی در برخورد جدی با مفسدان گرفته شد و این برخوردها در دوره جدید نیز به شدت ادامه دارد و شعبه‌های ویژه برخورد با مفاسد اقتصادی در صورت ضرورت در استان‌های مختلف ایجاد خواهد شد و اخیراً در استان گلستان و قم نیز شعب جدید ایجاد شده است. از اواخر مرداد سال گذشته تا اواخر اردیبهشت سال جاری ۸۲۵ نفر که در صلاحیت این شعب بوده پرونده تشکیل شده که تعدادی از این افراد جزو دلالان ارزی بودند که برای آنها نیز پرونده تشکیل شد و برخی از این افراد نیز دارای جایگاه اجتماعی بالایی بودند و از کل این تعداد ۲۴۱ نفر حکم قطعی گرفتند و هفت نفر تبرئه شدند و مابقی نیز فعلاً در مرحله دادگاه هستند.


محسنی اژه‌ای گفت: اقدام دیگری که در قوه قضائیه مورد توجه قرار گرفت، انفصال برخی از قاضی‌ها بود و ۶۰ قاضی در رده‌های مختلف حکم انفصال گرفتند. برخی از این افراد کسانی هستند که حکم انفصال دائم از مشاغل قضائی و دولتی دارند و برخی نیز فقط از مشاغل قضائی انفصال پیدا کردند و از طرفی برخی نیز با بازخریدی انفصال پیدا کردند. همچنین برخی از آنها علاوه بر انفصال، پرونده نیز در دادگاه دارند و به تخلفات آنها رسیدگی شد که این اقدام در جهت شفاف‌سازی قوه قضائیه است و از طرفی بیش از ۴ هزار قاضی در سال‌های گذشته مورد تشویق قرار گرفتند.


وی گفت: اقدام دیگر قوه قضائیه رسیدگی به پرونده‌هایی است که رسیدگی به آنها طولانی شده است و در این زمینه به رؤسای حوزه‌ها اعلام شد که پرونده‌های طولانی را اعلام کنند و علت آن را نیز بیان کنند. بخشی از آن پرونده‌ها به این دلیل طولانی شده است که خود پرونده مشکلاتی را داشته و قاضی کوتاهی نکرده است و مشکل دیگر حجم بالای کاری قضات است. در این راه قرار شد تا قضات به استان‌هایی که حجم کار بالاست بروند و اقدام دیگر افزایش حقوق قضات بود تا ساعات بیشتری را در دادسراها و مجتمع‌های قضائی بمانند و کار را پیش ببرند. همچنین به دنبال نوشتن دستورالعملی در این مورد هستیم  تا به نتیجه مطلوبی برسیم.


معاون اول قوه قضائیه افزود: سرکشی‌های سرزده و بدون اطلاع قبلی توسط شخص رئیس قوه قضائیه و سایر مسئولان قضائی در حال انجام است که اقدام مؤثری خواهد بود.


محسنی اژه‌ای گفت: پیگیری امور باید به بهترین نحو ممکن اجرا شود و ما در همه امور قانون داریم اما در اجرای آن با مشکل مواجه هستیم؛ لذا به دنبال تدوین آیین‌نامه‌ای در خصوص پیگیری امور هستیم. در بحث اجرای احکام نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است زیرا همه زحمات اگر منجر به حکم شود و قابلیت اجرا نداشته باشد، فایده‌ای ندارد و هیچ بازدارندگی نخواهد داشت. ما به دادگستری‌ها اعلام کردیم تا تمام احکام در حوزه کیفری را به ما اعلام کنند و علل عدم اجرای برخی احکام را بیان کنند که این اقدام صورت گرفت. برای مثال برخی از محکومان فراری هستند و ما به ناجا اعلام کردیم تا با ایجاد بخشی ویژه به دستگاه قضائی کمک کنند که مورد تأیید فرمانده نیروی انتظامی نیز قرار گرفت.


معاون اول قوه قضائیه در ادامه درباره برنامه‌های هفته قوه قضائیه گفت: سالیان سال است که در این هفته برنامه‌هایی را اجرا می‌کنیم و این هفته فرصتی است تا ارزیابی‌های لازم صورت گیرد و در این هفته به مردم نیز گزارشاتی ارائه خواهد شد. برای هر کدام از رؤسای کل و مسئولان عالی قضائی برنامه‌ریزی‌هایی در جهت ارائه گزارش به مردم انجام شده است. 


وی گفت: همایش امسال ما به صورت کاربردی اجرا خواهد شد و این همایش با کمترین هزینه مادی برگزار می‌شود و تا جایی که امکان دارد به دنبال این هستیم تا وقت و زمان افراد بی‌جهت گرفته نشود. جلسات کاربردی را با دولت و مجلس به صورت جداگانه برگزار خواهیم کرد.


محسنی اژه‌ای با بیان اینکه همایش سراسری قوه قضائیه امسال به صورت داخلی انجام خواهد شد، تصریح کرد: مسئولان قضائی برنامه‌های آینده و گزارش عملکرد خود را در همایش به صورت کاربردی اعلام خواهند کرد.


معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: مدیران ارشد قوه قضائیه با رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته دیدار داشتند و این موضوع باعث ناراحتی برخی از افراد مجموعه قضائی شد که به دیدار رهبری نمی‌رفتند لذا با تدابیری که اندیشیده شد با توجه به ظرفیت حسینیه امام خمینی با رهبر معظم انقلاب دیدار خواهیم کرد و افراد بیشتری در این دیدار حضور خواهند داشت. همچنین رئیس قوه قضائیه با خانواده ایثارگران نیز صورت می‌گیرد.


وی اظهار کرد: در هفته قوه قضائیه با آرمان‌های امام راحل نیز تجدید میثاق صورت می‌گیرد و برنامه دیگر جلسه حجت الاسلام رئیسی با سفرا و کارداران است. نشست دیگری با نخبگان و حقوقدانانی که آشنا به حقوق زنان هستند با حضور رئیس قوه قضائیه برگزار می‌شود.


محسنی اژه‌ای درباره نام‌گذاری ایام هفته قوه قضائیه گفت: شنبه اول تیر ماه به نام قوه قضائیه و عدالت نام‌گذاری شده است؛ روز یکشنبه به نام سند تحول قضائی نام‌گذاری شده که برنامه‌های ویژه‌ای در این روز داریم و دوشنبه آینده هم به نام قوه قضائیه و حفظ حقوق افراد نام‌گذاری شد. سه‌شنبه به نام قوه قضائیه و اقدامات برای مقابله با فساد و چهارشنبه به نام استدلال و پایبندی به قانون و پنج‌شنبه به نام تلاش جهادی در راستای رونق تولید و جمعه هم به نام قوه قضائیه و احیای حقوق عامه نام‌گذاری شده است.


معاون اول قوه قضائیه از حمایت ویژه از آمران معروف خبر داد و گفت: برنامه ویژه‌ای درباره حمایت از آمران معروف داریم و با افرادی که امنیت مردم را به خطر می‌اندازند و فساد می‌کنند به شدت برخورد خواهیم کرد و مردم اگر گزارش خطاها را به مراجع ذی‌صلاح بدهند قطعاً مورد حمایت مقامات قضائی قرار می‌گیرند.


وی ادامه داد: شورای عالی الکترونیک، شورای عالی پیشگیری و شورای عالی حقوق شهروندی را در این مدت راه‌اندازی کردیم و اقدامات ما در این خصوص ادامه خواهد داشت.


محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: از ایده و نظرات مردم و نخبگان و رسانه‌ها در راستای تحول اساسی در قوه قضائیه استفاده خواهیم کرد.  سمن‌ها هم از بیان نظرات دریغ نکنند و ما را در ادامه کار قضائی کمک کنند.


معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره رویکرد قوه قضائیه درباره توجه به حقوق زنان و اینکه آیا رئیس قوه قضائیه معاون خانم دارند یا خیر، گفت: در خصوص حقوق زنان اقدامات خوبی صورت گرفته و درحال حاضر شخص حجت الاسلام رئیسی معاون خانم ندارند اما مشاوره‌هایی در این خصوص از بانوان متخصص می‌گیرند.


وی گفت: قوه قضائیه در دوره جدید به دنبال جوانگرایی است و هم اکنون بیش از ۴ هزار قاضی جوان داریم و ۴ هزار قاضی جوان نیز در طول برنامه پنجم توسعه جذب خواهیم کرد. البته کارمندهای اداری نیز جذب خواهند شد که هنوز به دلیل نبود بودجه برخی از این افراد با مشکلاتی مواجه هستند.


محسنی اژه‌ای گفت: آیین نامه رسیدگی به اموال مسئولان ابلاغ شد و دو ماه فرصت داده شده تا اجرا شود و زیرساخت هایی در این خصوص لازم است که باید آماده شود.


معاون اول قوه قضائیه درباره دیدارهای مردمی رئیس قوه قضائیه گفت: نشست‌های حجت‌الاسلام رئیسی با گروه‌های مختلف صورت گرفته است و حتی در برخی از استان‌ها دیدارهای مردمی انجام شد اما اینکه رئیس قوه قضائیه یک روز معین را برای دیدار با مردم تعیین کنند مورد نظر ایشان نیست و از طرفی مسئولان قضائی در رده‌های مختلف با مردم دیدار دارند و با مشکلات آنها آشنا می‌شوند.


وی درباره بلاتکلیفی افرادی که در آزمون‌های استخدامی قوه قضائیه قبول شدند، گفت: بودجه این مورد تأمین نشده است و صحبت‌هایی که شده این است افرادی که بازنشسته می‌شوند و می‌روند افراد جدید جای این افراد وارد سیستم قضائی شوند و برنامه داریم تا ظرف دو هفته آینده حدود یک سوم از ۷ هزار نفر از متقاضیان ورود به سیستم قضائی به کار گرفته شوند اما مهمترین مشکل ما در این خصوص نبود اعتبارات است.


محسنی اژه‌ای گفت: برای کوتاه کردن فرآیند دادرسی برنامه‌های ویژه‌ای داریم و قطعاً اقدامات ما برای تحول در قوه قضائیه ادامه خواهد داشت.


معاون اول دستگاه قضا در پایان درباره موضوع چک گفت: در سال ۹۶ چک‌های برگشتی ما ۱۷ میلیون ۳۰۰ هزار فقره بود که این موضوع در سال ۹۷ به ۱۳ میلیون چک برگشتی رسید لذا این قضیه به خاطر اقدامات جدید قوه قضائیه بوده است. برای مثال یک فرد در طول چهار ماه ۲۸ هزار برگه چک گرفته بود و این موضوعات با بانک مرکزی درمیان گذاشته شد و با اقدامات گسترده امروز شاهد کاهش چک‌های برگشتی هستیم؛ امیدواریم در سال ۹۸ همین سیر نزولی ادامه داشته باشد. همچنین در فروردین سال گذشته ۹۵۰ هزار چک برگشتی داشتیم که این تعداد در فروردین سال جاری به ۵۰۰ هزار چک برگشتی رسید.


انتهای پیام/4110/


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱
۰
خدا بهتون خیر بده جناب آٍقای اژه ای عزیز
چرا بعد از گذشت ۴ سال هنوز پرونده موسسه کاسپین-فرشتگان برای رسیدگی از دادسرا به دادگاه ارسال نشده؟!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
۰
برای کنترل کارشناسان رسمی نیز قوه قضائیه تدبیری بیندیشد برخی از آنها تاکید می کنم برخی ازآنها خودرا فراقانونی می دانند و دستگاه نظارتی قوی بایستی اینهارا زیر ذربین کنترل رفتار بگذارد.
هلدینگ شایسته