دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 اسفند 1398 - 11:42
وکیل حقوقی ورزشی در گفتگو با آنا:

تنظیم قرارداد غلط باعث باخت باشگاه‌های ایرانی در فیفاست/ دانش حقوق ورزشی نداریم

وکیل حقوقی ورزشی گفت: باشگاه‌های ایرانی در زمان تنظیم قرارداد با خارجی‌ها دقت زیادی ندارند و چون دچار اشتباه می‌شوند در بیشتر پرونده‌ها بازنده می‌شویم.
کد خبر : 476502
آنتونی استوکس لی هری اروین.jpg

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، پرونده‌های بازیکنان و مربیان خارجی در سال‌های اخیر باعث شده تا باشگاه‌های مختلف فوتبال کشورمان دچار ضرر و زیان‌های مختلفی شوند و با جرائم مالی و سختی مواجه شوند. یکی از مهم‌ترین مواردی که در سال‌های گذشته به باشگاه‌های کشور ما فشار آورده، محرومیت از پنجره‌های نقل و انتقالاتی، کسر امتیاز و سقوط به دسته‌های پایین‌تر بوده که در هفته‌های اخیر موارد مختلفی باشگاه‌های پرسپولیس، استقلال و تراکتور را تهدید می‌کند.


آرش نجفی در خصوص اینکه علت شکست باشگاه‌های ایرانی در برابر خارجی‌ها در بیشتر پرونده‌ها چیست، به خبرنگار ورزشی آنا اظهار کرد: درباره این معضل مباحث طولانی داشته‌ایم و متأسفانه ترتیب اثری در باشگاه‌ها صورت نگرفته است. انتقاد اصلی به نحوه تنظیم قرارداد برمی‌گردد. انسجام و یکپارچگی وجود ندارد و قراردادهایی تنظیم می‌شود که در بیشتر موارد حق به سمت خارجی‌هاست و متأسفانه مدیران باشگاه‌های ما دقت کافی در زمان امضای قرارداد ندارند و در آینده دچار مشکل می‌شوند.


وی افزود: قرارداد بستن همانند نصب آسانسور در ساختمان است که هزینه نگهداری دارد. زمانی که قرارداد توسط باشگاه‌های ایرانی با بازیکنان و مربیان خارجی بسته می‌شود، مشاوره درستی به مدیران باشگاه‌ها داده نمی‌شود و قراردادهایی تقریباً یک شکل بسته می‌شود که در آینده برای باشگاه دردسر ایجاد می‌کند. دلیل این اشتباهات در زمان تنظیم قرارداد این است که مشاور حقوقی متخصص که دانش بین‌المللی در زمینه حقوق ورزشی داشته باشد کم داریم و باشگاه‌ها از همین تعداد اندک هم استفاده نمی‌کنند.


کارشناس بین‌المللی حقوق ورزشی خاطرنشان کرد: بحث حقوق ورزشی در خیلی از کالج‌های اروپایی تدریس می‌شود و افراد دوره‌دیده با توجه به دانشی که کسب کرده‌اند، تبدیل به وکلا و مشاوران حقوقی می‌شوند که به بازیکنان و مربیان خدمات می‌دهند تا با چه روشی بتوانند تمامی مطالبات خود را در قراردادها از باشگاه‌ها دریافت کنند. متأسفانه در ایران ما در زمان تنظیم قرارداد به نکات مختلف توجه نمی‌کنیم و نمی‌دانیم با چه روشی بتوانیم با خارجی‌ها برخورد کنیم. برای همین هم در بیشتر پرونده‌ها بازنده هستیم چون قرارداد غلطی بسته‌ایم.


وی در خصوص اینکه بازیکنی چون آنتونی استوکس با وجود بدقولی‌های فراوانی که با باشگاه تراکتور ایران داشت، موفق شده در فیفا حکم دریافت 400 هزار دلار به همراه پنج درصد سود سالیانه بگیرد، تصریح کرد: در باشگاه‌های ایرانی وقتی که قرارداد بسته می‌شود، به بندهای موجود در قرارداد توجه کافی نمی‌شود. وقتی بازیکنی مانند استوکس بدقولی می‌کند و در زمانی که باید در تمرینات و مسابقات حضور داشته باشد، در ایران نیست، باشگاه تراکتور در گام اول باید به آن بازیکن نامه بزند و پس از آن در زمانی که موضوع به فیفا کشیده شد، با ارائه اسناد مختلف از جمله این نامه بتواند برای گرفتن حقش اقدام کند ولی اشتباهات مختلفی صورت می‌گیرد و بازیکنی مانند استوکس با وجود بی‌انضباطی می‌تواند باشگاه تراکتور را محکوم کند.


نجفی با اشاره به این موضوع که بسیاری از باشگاه‌ها در زمان تنظیم قرارداد از وکلای بین‌المللی ورزشی مشاوره نمی‌گیرند، یادآور شد: چون باشگاه‌ها دوست ندارند وکلا از مفاد دقیق قرارداد مطلع شوند، ترجیح می‌دهند تا به برگه‌های قرارداد موجود در کشور اکتفا کنند برای همین، قرارداد درستی بسته نمی‌شود. ما در بیشتر پرونده‌ها بازنده هستیم چون حق و حقوق مختلفی را به‌طرف مقابل می‌دهیم و آن‌ها به‌راحتی موفق می‌شوند در پرونده‌های مختلف ما را محکوم کنند. مدیران عامل باشگاه‌ها باید در زمان قرارداد بستن با مربی یا بازیکن خارجی از وکلای داخلی که تجربه بین‌المللی دارند مشورت بگیرند تا در آینده به مشکل نخورند.


وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که سیستم بستن قرارداد با خارجی‌ها اصلاح نشود، ما بازنده هستیم. بازیکنان و مربیان بیگانه به‌راحتی به پول خود می‌رسند و دلیل آن هم پایین بودن دانش باشگاه‌های ما در زمان تنظیم قرارداد است. مؤسسه اسپولگ در ایران مشغول به کار شده که متشکل از چند وکیل زبده بین‌المللی ایرانی است ولی یقین دارم که باشگاه‌های داخلی به‌ندرت از امثال این مؤسسه‌ها مشاوره می‌گیرند و زمانی که کار به فیفا کشیده شد، تلاش می‌کنند تا بدون مشکل کار را پیش ببرند.


انتهای پیام/4048/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: فیفا قرارداد
ارسال نظر
هلدینگ شایسته