دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارشناس حقوقی فوتبال در گفتگو با آنا:

محرومیت تماشاگران بر اساس کدهای اخلاقی فیفاست/ کمیته انضباطی نمی‌تواند نقض غرض کند

کارشناس حقوقی فوتبال گفت: فیفا کدهایی اخلاقی در اساسنامه خود دارد که بر اساس آن تماشاگران را از حضور در ورزشگاه محروم می‌کند.
کد خبر : 442764
محرومیت تماشاگران.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال گروه ورزشی خبرگزاری آنا، اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) فدراسیون فوتبال بلغارستان را به خاطر شعارهای نژادپرستانه تماشاگران کشورش در دیدار با تیم ملی انگلیس از برگزاری دو دیدار ملی با حضور تماشاگران محروم کرد. این تصمیم در حالی گرفته شد که بسیاری معتقدند محرومیت تماشاگران در ایران، از سوی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال اشتباه است.


آرش نجفی درباره تصمیماتی که فیفا و یوفا و دیگر نهادهای برتر فوتبال جهان درباره محرومیت تماشاگران از حضور در ورزشگاه می‌گیرند، به خبرنگار ورزشی آنا اظهار کرد: متأسفانه برخی دوستان که اطلاعات دقیق و به‌روزی ندارند، اعلام کرده‌اند فیفا قانونی به نام محرومیت تماشاگران از تماشای مسابقه فوتبال ندارند، در حالی که آیین‌نامه انضباطی فیفا گویای آن است که در صورت رخ دادن تخلفات از سوی تماشاگران در بازی‌های ملی و باشگاهی، فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها باید نسبت به تخلف صورت‌گرفته یک تا چند مسابقه را بدون تماشاگرانشان برگزار کنند.


وی افزود: آیین‌نامه کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران منبعث از فیفا است و هیچ‌گاه به‌صورت شخصی و داخلی نبوده است. فیفا در خصوص تخلفاتی از قبیل شعارهای نژادپرستانه، دخالت سیاست در فوتبال، فحاشی و ... محرومیت‌های سنگینی در نظر می‌گیرد و مسئولیت مطلق را مربوط به باشگاه و فدراسیون‌ها می‌داند. اینکه باشگاه‌ها بخواهند معذوریتی بیاورند اصلاً مورد قبول نیست و مطابق قوانین، تماشاگران به دلیل ارتکاب تخلفات از تماشای دیدارهای تیم‌های مورد علاقه‌شان محروم می‌شوند.


کارشناس حقوقی خاطرنشان کرد: متأسفانه پس از دیدار دربی استقلال و پرسپولیس که هواداران هر دو تیم یک جلسه از تماشای دیدارهای تیمشان محروم شدند، برخی عنوان کردند این جریمه مناسب نیست چرا که هیجان فوتبال به تماشاگر است و این ورزش با هوادار زنده است ولی اگر کمیته انضباطی به شکلی برخورد کند که قوانین را با قاطعیت اجرا نکرده باشد، عملاً نقض غرض قانون‌گذار خواهد بود.


وی تأکید کرد: من معتقدم باشگاه‌ها اگرچه به نفعشان نیست ولی در راستای محکم‌تر شدن مقررات انضباطی فوتبال باید قوانین کمیته انضباطی را اجرا کنند تا از باب شدن رفتارهای نادرست در فوتبال ایران جلوگیری شود. مطمئن باشید فیفا اجازه نمی‌دهد اصول و نظام‌نامه اخلاقی‌اش زیر پا گذاشته شود و رعایت کدهای اخلاقی مانند شعارهای نژادپرستانه، عدم دخالت سیاست، فحاشی و توهین و مواردی از این قبیل نباید زیر پا گذاشته شود.


نجفی یادآور شد: در ایران برخی به‌دنبال آن هستند که فرافکنی کرده و از مسئولیت فرار کنند. بهتر است در کشور ما کارهای حقوقی به‌صورت تخصصی انجام شود و به‌هیچ‌عنوان رابطه‌ای با مسائل برخورد نکنیم چرا که منافع باشگاه آسیب می‌بیند و هر چقدر که بتوانیم با فیفا تعامل خوبی داشته باشیم و فدراسیون فوتبال را در راستای اجرای مسائل فرهنگی یاری کنیم تا به اصول حرفه‌ای این ورزش نزدیک‌تر شویم. اگر محرومیت تماشاگران را بخواهیم به شکلی دیگر عنوان کنیم، به فوتبالمان لطمه زده‌ایم.


انتهای پیام/4048/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته