دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 اسفند 1398 - 09:39
اختلاف در مذاکرات تجاری بعد از برگزیت؛

انتظارات تجاری جدید انگلیس با اروپا دست یافتنی نیست

قرار است انگلیس انتظارات تجاری جدید خود با اتحادیه اروپا را پس از برگزیت اعلام کند.
کد خبر : 474743
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، اخیراً وزرای بازرگانی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا موافقت‌نامۀ مذاکره اروپا با انگلیس را تصویب کردند و اکنون نوبت رهبران این کشور است تا اولویت‌های خود را برای گفتگوهای تجاری پسابرگزیت با اتحادیه اروپا که قرار است روز دوشنبه آغاز شود، آشکار کنند.


انگلیس روز ۳۱ ژانویه به طور رسمی اتحادیه اروپا را ترک کرد. اما طبق توافق برگزیت، این کشور تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی همچنان تابع مقررات تجاری اروپاست تا آن زمان همچنان بخشی از بازار مشترک اتحادیه اروپا محسوب شده و تجارت آزاد کالا، خدمات و انتقال آزاد نیروی کار و سرمایه میان این کشور و اتحادیه اروپا برقرار خواهد بود. این دوران گذار موقت که اینک ده ماه از آن باقی مانده، «وضعیت انتقالی» خوانده می‌شود.


کارشناسان تجاری اروپا از هم‌اکنون در مورد گفتگوهای انگلیس نظر بدبینانه‌ای دارند.


یکی از مسائلی که به بدبینی‌ها دامن می‌زند خواست مقام‌های بروکسل است که می‌گویند انگلیس باید حتی پس از دوران گذار نیز برخی از مقررات اقتصادی اتحادیه از جمله در زمینه حمایت‌های دولتی، محیط زیست و مالیات را رعایت کند. آن‌ها البته می‌گویند که در عوض این پایبندی انگلیس به مقررات‌شان، به این کشور اجازه خواهند داد تا به همکاری‌های اقتصادی گسترده و دسترسی به بازار واحد اروپا ادامه دهد.


یکی دیگر از موارد جدی اختلاف موجود، مسئله حساس ماهیگیری است.


اتحادیه اروپا می‌خواهد که «دسترسی متقابل» به آبهای سرزمینی اروپا و انگلیس برای هر دو طرف حفظ شود. با آنکه اتحادیه اروپا امضای توافق مشارکت تجاری با انگلیس را منوط به امضای توافق‌نامه شیلات کرده اما لندن به این خواسته تن نمی‌دهد.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته