دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 اسفند 1398 - 08:57

همه چیز درباره کینوا + مشخصات انواع آن

محققان نامش را خاویار گیاهی گذاشته‌اند و این روزها به عنوان یکی ازخوراکی‌های مغذی از آن صحبت می‌کنند.
کد خبر : 474355
کینوا-بلاگ.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، اغلب گفته می‌شود که کینوا غله‌ است و نسبت به سایر غلات برتری دارد اما این‌طور نیست. کینوا از مشتقات گیاهان است و شباهت بیشتری به مواد غذایی مثل اسفناج، چغندر و برگ چغندر دارد. بد نیست بدانید تنوع کینوا به بیش از صد نوع می‌رسد که فقط سه نوع آن مصرف خوراکی دارد؛ سیاه، سفید و قرمز. محبوب‌ترین نوع آن کینوای قرمز است. مقوی، سرشار از مواد غذایی و ترد است و می‌شود آن را مثل برنج طبخ کرد.



کینوا سفید، قرمز و سیاه چه تفاوتی با هم دارند؟
دانه‌های کینوا در رنگ‌های سفید، قرمز و سیاه وجود دارد. کینوا سفید که کمی به زرد متمایل است را به نام کینوا طلایی هم می‌شناسند. این دانه‌ها ظریف‌تر و سبک‌تر از بقیه رنگ‌ها هستند و بعد از پخت نرم‌تر می‌شوند.
کینوا قرمز بعد از پخت به رنگ قهوه‌ای دیده می‌شود و کمی شیرین‌تر است. این دانه‌های قرمز که بعد از پخت بافت خود را بیشتر حفظ می‌کند، برای تهیه سالاد مناسب‌تر هستند.
کینوا سیاه هم از دانه‌های سفید شیرین‌تر است و بعد از پخت هم به همین رنگ دیده می‌شود.



ارزش غذایی کینوا
قبل از اینکه وارد جزئیات شویم بهتر است درباره ارزش غذایی کینوا صحبت کنیم. یک فنجان کینوا پخته شده حاوی مواد مغذی زیر است:


کالری: ۲۲۲ کالری
چربی: ۸.۱ گرم
کربوهیدرات: ۳۹.۴ گرم
فیبر: ۵.۲ گرم
کلسیم: ۳۱.۵ میلی گرم (۳ درصد DV)
آهن: ۲.۸ میلی گرم (۱۵ درصد DV)
منیزیم: ۱۱۵ میلی گرم (۳۰ درصدDV )
فسفر: ۲۸۱ میلی گرم (۲۸ درصدDV )
پتاسیم : ۳۱۸ میلی گرم (۹ درصدDV )
منگنز: ۱.۲ میلی گرم (۵۸ درصد DV )
سلنیم: ۵.۲ میکروگرم (۷ درصد DV )
تیامین: ۰.۲ میلی گرم (۱۳ درصد DV )
ریبوفلاوین: ۰.۲ میلی گرم (۱۲ درصد DV)
نیاسین: ۰.۸ میلی گرم (۴ درصدDV )
اسید فولیک: ۷۷.۷ میکروگرم (۱۹ درصد DV)
ویتامین B6: ۰.۲ میلی گرم (۱۱ درصد DV)
اگرچه کینوا غنی از فیبر، پروتئین و ویتامین هایB است اما شامل مقداری ویتامینE و ویتامینA هم می شود و به طور کلی، یک منبع شگفت انگیز از مواد معدنی و ویتامین ها است.


خواص اعجاب انگیز


۱- به کاهش وزن کمک می کند
فیبر و پروتئین پرقدرت ترین مواد برای کاهش وزن هستند. محدود کردن کالری ضروری است اما می تواند کار دشواری باشد. مصرف غذایی که هم پروتئین و هم فیبر دارد، شما را سریع تر سیر می کند و برای زمان طولانی تری پرانرژی نگه می دارد.
علاوه براین، به شما کمک می کند تا از پرخوری خودداری کنید.


۲- برای گوارش عالی است
با توجه به اینکه کینوا مقدار فیبر تقریبا بالایی دارد، متوجه می شویم که برای گوارش مفید است. وقتی ما فیبر کافی مصرف می کنیم کمتر دچار مشکلاتی مانند یبوست و گاز معده می شویم. غذاهای فیبردار معمولا باعث می شوند که ما احساس سیری بیشتری داشته باشیم.


۳- فاقد گلوتن است
بسیاری از محققان، کینوا را ماده‌ی مناسبی در رژیم‌های بدون گلوتن می‌دانند. تحقیقات نشان داده که استفاده از کینوا به جای غذاهای بدون گلوتن مانند سیب زمینی و برنج می‌تواند تا حد زیادی مقدار مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در رژیم غذایی را افزایش دهد.


۴- کلسترول را کنترل می کند
کلسترول یک تعادل مناسب بین تعداد HDL و LDL است. فیبر به خوبی می تواند سطح کلسترول را کنترل کند. تحقیقات نشان می دهند که پروتئین آمارانت تاثیر مثبتی روی متابولیسم کلسترول دارد و حیوانات در این مطالعه، کاهش غلظت کلسترول پلاسما را نشان دادند.


۵- ضد سرطان است
بسیاری از غذاها ضد سرطان هستند چون سلول های ما را تغذیه می کنند و آسیب اکسیداتیو را با مقدار بالای آنتی اکسیدانی که دارند دفع می کنند. کینوا شامل ترکیبات زیادی است که برای بدن ضروری هستند و با بیماری ها مبارزه می کنند.


۶- یک غذای سالم برای قلب است
کینوا حاوی چربی های سالم و مقدار زیادی پروتئین است. آلفا لینولنیک اسید(ALA) یکی از قوی ترین محافظان در برابر بیماری های قلبی است و خطر ایست قلبی را کاهش می دهد. ما می دانیم که جذب ALA از منابع غذایی خیلی بیشتر است در
مقایسه با مکمل های غذایی، بنابراین اضافه کردن یک غذای غنی از ALA مانند کینوا به برنامه غذاییتان یک اقدام پیشگیرانه محسوب می شود.


۷- خواص ضد التهابی دارد
مدیریت التهاب در افرادی که اختلال خود ایمنی دارند می تواند بسیار دشوار باشد. التهاب یک واکنش عادی نسبت به درد یا تحریک در بدن است اما گاهی اوقات بیشتر از حد معمول می شود.
استفاده از یک برنامه از غذاها و ترکیبات ضد التهابی می تواند در این مورد کمک کند. قسمت خارجی کینوا شامل مواد شیمیایی گیاهی به نام ساپونین است که خواص ضدالتهابی دارد.


۸-  از دیابت نوع دو پیشگیری می کند
برای پیشگیری از دیابت نوع دو باید وزن را مدیریت کنیم و در یک وزن سالم بمانیم و همچنین قند خون را کنترل کنیم. مقاومت به انسولین و بیماری سوخت و ساز اغلب همراه با چاقی است. یک برنامه غذایی مناسب، بالا و پایین شدن قند خون را برای همه و در هر وزنی کنترل می کند.


۹- سلامتی استخوان است
منگنز یک ماده معدنی نسبتا قدرتمند است و یکی از دلایل اصلی است برای این که کینوا برای سلامت و استحکام استخوان مناسب است. افرادی که از مصرف لبنیات خودداری می کنند باید مطمئن شوند که این کار، آنها را در خطر پوکی استخوان قرار نمی دهد.



انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته