دستگاه تقویتکننده سوخت خودرو چه مزایایی دارد؟
رحیم اسمخانی در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا درباره تاریخچه مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی و چگونگی راهاندازی آن اظهار کرد: مرکز رشد واحد خوی با اخذ مجوز در سال 92 فعالیت خود را آغاز و ابتدای فعالیت هستههای فناور زیادی را جذب کرد، بهطوریکه 10 محصول تولید کرده که سه مورد آن تجاریسازی شده است.
وی اضافه کرد: نخستین محصول گلمحمدی است که برای کاشت آن یک زمین پنج هکتاری را در نظر گرفتیم و اکنون سال دوم است که این محصول را تجاری کردهایم.
رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی با بیان اینکه زمین 10 هکتاری دیگری نیز داشتیم که آن را به بذر اصلاحشده گندم و چغندر قند اختصاص دادیم، تصریح کرد: محصول بعدی که کار تجاریسازی آن را آغاز کردهایم، فلایویل و سیلندر پمپ باد خودروهای سنگین است.
اسمخانی افزود: برای تولید فلایویل و سیلندر پمپ باد با یک شرکت خصوصی که 10 سال سابقه فعالیت دارد، همکاری خود را آغاز و در ادامه کارگاهی را که تاکنون به دلیل کمبود دانشجو راکد مانده بود را فعال و راهاندازی کردیم و در شرف عقد قرارداد با شرکتهای مختلف برای تولید انبوه هستیم.
وی یادآور شد: البته از این شرکتها ضمانتنامه خواستهایم که در صورت ارائه نکردن ضمانتنامه با شرکت دیگری ادامه همکاری خواهیم داد.
شرکت دانشبنیان در واحد خوی ثبت نهایی میشود
رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی در پاسخ به این پرسش که محصولات فلایویل و سیلندر پمپ باد چه زمانی به انبوهسازی میرسند؟ تشریح کرد: حدود یک هزار قطعه تولید کرده و به فروش رساندهایم و اکنون نیز در حال کار هستیم و با شرکت متقاضی بحث انبوهسازی را آغاز خواهیم کرد.
اسمخانی با اشاره به تعداد هسته، واحدهای فناور و شرکتهای دانشبنیان مستقر در مرکز رشد واحد خوی بیان کرد: سه واحد فناور و چهار هسته فناور در حال فعالیت داریم، یک شرکت دانشبنیان نیز در شرف ثبت نهایی است.
پیگیری تجاریسازی دستگاه تقویتکننده سوخت خودرو
وی ادامه داد: این شرکت، تولیدکننده دستگاه تقویتکننده سوخت خودرو است. تقریباً از سال 1394 این دستگاه ساخته و ثبت اختراع شده و 50 درصد ثبت اختراع به نام مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی است که درصدد گرفتن استاندارد و تجاریسازی آن هستیم.
رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا دستگاه تقویتکننده سوخت خودرو به مرحله تجاریسازی رسیده است؟ گفت: فعلاً تجاریسازی نشده. یک نمونه نیمهصنعتی را ساخته و در چند خودرو نصب کردهایم که مصرف سوخت را حدود 30 درصد کاهش میدهد؛ اما هنوز موفق به کسب مجوز استاندارد برای این محصول نشدهایم تا بتوانیم آن را تجاریسازی کنیم.
اسمخانی با توضیح بیشتر مزایای دستگاه تقویتکننده سوخت خودرو متذکر شد: این دستگاه موجب کاهش مصرف سوخت شده و به این ترتیب سبب کاهش تولید گاز دی اکسید کربن نیز میشود.
نصب دستگاه تقویتکننده سوخت خودرو در پژو و پراید
وی با بیان اینکه دستگاه تقویتکننده سوخت خودرو را در خودروهای پژو و پراید نصب کردهایم از تلاش نادر عزیزی، عضو هیئتعلمی واحد خوی و برادر وی که دانشجوی رشته مکانیک بود، بابت ساخت این دستگاه قدردانی کرد.
رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی با بیان قیمت تمامشده دستگاه تقویتکننده سوخت خودرو به آنا گفت: نمونه مشابه این محصول ساخت کشور ترکیه بوده و گرانقیمت است. محصول تولیدی ما در صورت تجاریسازی قیمتی حدود 400 هزار تومان خواهد داشت؛ اما قیمت تمامشده نمونه ساخت ترکیه 4 تا 5 میلیون تومان است.
توسعه ساخت قطعات خودرو
اسمخانی با تشریح برنامههای در دست اجرای مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی تبیین کرد: هدف اصلی ما دنبال کردن و توسعه ساخت قطعات خودرو در کارگاه تراشکاری است. اکنون از چهار دستگاه استفاده میکنیم؛ درحالیکه دارای 10 دستگاه تراشکاری هستیم و درصدد توسعه این کار هستیم.
وی افزود: از برنامههای دیگر راهاندازی مرکز تحقیقات کشاورزی در زمین 27 هکتاری دانشگاه است. با توجه به تولید گل محمدی قصد داریم بحث فرآوری محصولات مرتبط با این محصول را دنبال کنیم که از جمله آنها بستهبندی گل محمدی خرد شده و راهاندازی بحث عرقگیری یا گلابگیری این گل است.
انتقاد از موانع و مشکلات تولید و تجاریسازی محصولات
رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی با انتقاد از موانع و مشکلات تولید و تجاریسازی محصولات مطرح کرد: بزرگترین موانع ما بوروکراسی اداری بوده که دست و پای ما را بسته است.
اسمخانی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه بودجه ساخت محصولات صنعتی را چگونه تأمین میکنید؟ تأکید کرد: بخشی از بودجه با درآمد خودمان تأمین میشود و بخشی نیز که 300 میلیون تومان میشود از سوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در اختیار ما قرار میگیرد.
انتهای پیام/4078/4062/پ
انتهای پیام/