دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 بهمن 1398 - 07:00
دانستنی‌های پزشکی/ 62

با سالبوتامول، داروی کاهنده علائم آسم در ویکی‌آنا آشنا شوید

سالبوتامول دارویی است که به‌منظور کاهش علائم آسم و وضعیت‌هایی همچون سرفه و خس خس سینه مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صورت مصرف صحیح دارای عوارض جانبی بسیار کم و تأثیرگذاری زیاد است.
کد خبر : 470055
unnamed (3).jpg

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از nhs، سالبوتامول دارویی است که به‌منظور کاهش علائم آسم و وضعیت‌هایی همچون سرفه و خس خس سینه مورد استفاده قرار می‌گیرد.


این دارو که به اشکال مختلف استنشاقی، قرص و یا کپسول موجود است از طریق سست کردن و شل کردن عضلات راه‌های هوایی در داخل ریه انجام باعث تنفس راحت‌تر می‌شود. 


ذکر چند نکته در مصرف این دارو حائز اهمیت است:



  • این دارو در صورتی‌که بنا به تشخیص پزشک تجویز شود دارای عوارض جانبی کم و عمل مؤثر است.



  • سالبوتامول 3 بار در هفته به‌طور معمول مصرف می‌شود و در صورتی‌که نیاز به بیش از این میزان باشد نشان‌دهنده آن است که مشکل تنفسی بیمار به‌خوبی کنترل نشده باشد.



  • مصرف سالبوتامول در دوران بارداری و هنگام شیردهی بی‌خطر است.



  • این دارو برای مصرف در هر سنی مناسب است ولی افرادی‌که دارای مشکلات سلامتی خاص هستند باید در زمان مصرف سالبوتامول پزشک معالج خود را مطلع کنند.


عوارض جانبی سالبوتامول چیست؟


در صورت استفاده صحیح، سالبوتامول دارویی بی‌خطر و بسیار مؤثر است ولی در مواردی دارای عوارض جانبی بسیار کمی است که برخی از آنها عبارتند از: افزایش ضربان قلب، سردرد، گرفتگی عضلات و ...


در موارد نادری ممکن است مصرف این دارو عوارض خطرناکی نیز داشته باشد که سردرد، سرگیجه شدید و درد قفسه سینه بخشی از این موارد است.


تداخلات دارویی سالبوتامول چیست؟



  • تجويز مقادير زياد سالبوتامول قبل يا اندكی پس از بيهوشی ممكن است بی‌نظمی در ضربان قلب را در بیماران به‌ویژه افرادی‌که دارای سابقه بيماری قلبی هستند را افزايش می‌دهد.



  • مصرف همزمان داروهای ضدافسردگی با سالبوتامول ممكن است باعث تشديد اثر دارو بر سيستم عروقی شود.


نکته جالب توجه درخصوص سالبوتامول این است که مصرف خوراكی يا تزريقی آن می‌تواند انقباضات رحمی را در زنان مهار کرده و حتی می‌تواند به‌منظور پیشگیری از زايمان زودرس هم تجویز شود.


منبع اصلی


انتهای پیام/4105/
 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته