دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 بهمن 1398 - 07:00
دانستنی‌های پزشکی/ 60

با داروی پتاسیم یداید در ویکی آنا آشنا شوید

پتاسیم یداید به بیماران مخصوصاً افرادی‌که مبتلا به آسم و برونشیت مزمن هستند کمک خواهد کرد تا خلط را توسط سرفه خارج کرده و راحت‌تر تنفس کنند.
کد خبر : 469615
potiodide.jpeg

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از webmd، پتاسیم یداید دارویی است که برای شل و متلاشی کردن مخاط در مجاری هوایی استفاده می‌شود.


این دارو به بیماران مخصوصاً افرادی‌که مبتلا به آسم و برونشیت مزمن هستند کمک خواهد کرد تا خلط را توسط سرفه خارج کرده و راحت‌تر تنفس کنند.


پتاسیم یداید همچنین در کنار داروهای ضدتیروئید به‌منظور ایجاد آمادگی برای جراحی‌های تیروئید و درمان پرکاری تیروئید مورد استفاده قرار می‌گیرد.


پتاسیم یداید باعث کوچک شدن اندازه غده تیروئید و کاهش میزان هورمون‌های تولیدی آن می‌شود.


این دارو در زمان انتشار مواد رادیواکتیویته مانع جذب ید رادیواکتیو شده و از آسیب و صدمه در برابر احتمال ابتلا به سرطان تیروئید جلوگیری می‌کند که البته می‌بایست سایر اقدامات اورژانسی از جمله یافتن سرپناه امن نیزمدنظر قرار گیرد.


عوارض جانبی پتاسیم یداید چیست؟


در صورتی‌که پزشک بیمار را  را به استفاده از این دارو توصیه کرده بدین معنی است که او به این نتیجه رسیده که سود حاصل از مصرف این دارو بیشتر از عوارض جانبی آن است.


 بسیاری از افراد با استفاده از این دارو دچار عوارض جانبی جدی نمی‌شوند ولی در مواردی مشکلاتی در مصرف آن بروز می‌کند که از آن جمله می‌توان به سوزش دهان و گلو، دندان‌درد، افزایش بزاق، متورم شدن چشم‌ها، علائم کاهش عملکرد تیروئید، یبوست، کاهش ضربان قلب، اسهال، دردقفسه سینه، اسهال خونی و ... اشاره کرد.


در صورت مشاهده هر کدام از این عوامل بیمار باید پزشک معالج خود را نسبت به آن آگاه و استفاده از آن را متوقف کند.


منبع اصلی


انتهای پیام/4105/
 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته