دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چگونه دولت نرخ تورم را کاهش داد؟/ کاهش نرخ تورم تا چه زمان ادامه دارد

کاهش نرخ تورم همواره به تنهایی نمی‌تواند متغیر استنادی معناداری باشد و حتماً در مقایسه آماری با سایر متغیرهای اقتصاد کلان  نتایج آن بررسی می‌شود.
کد خبر : 467622

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، مدتی است نرخ تورم مورد توجه دولت قرار گرفته است و با اعلام آن در مقاطع زمانی مختلف به عنوان نتیجه بهبود عملکرد مورد توجه و استناد قرار می‌گیرد اما در این میان باید به نکاتی در کنار کاهش نرخ تورم نیز توجه شود.


باید در نظر داشت کاهش نرخ تورم همواره به تنهایی نمی‌تواند متغیر استنادی معناداری باشد و حتماً در مقایسه آماری با سایر متغیرهای اقتصاد کلان  نتایج آن بررسی می‌شود.


این نکته که اقتصاد کشور  هنوز در وضعیت باثباتی قرار ندارد که بتوان این روند نزولی تورم  را آغاز بازگشت به ثبات دانست برای نمونه در بخش سیاست پولی، پایه پولی در سال ۱۳۹۸ به استناد آمار بانک مرکزی رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است و از سوی دیگر سهم «پول» از رشد نقدینگی نیز کاهش چندانی نداشته است.


همچنین در حوزه سیاست مالی نیز کاهش شدید درآمدها بودجه‌ای موجب شده تا بودجه همچنان با کسری مواجه باشد و نکته قابل توجه آن است که دولت اقدام قابل توجهی برای جبران کسری بودجه از منابع پایدار نکرده  و کسری در سال ۱۳۹۸ عمدتاً از محل صندوق توسعه ملی و انتشار اوراق تأمین شده که به طور خاص انتشار اوراق پیامدهای تورمی در سال‌های آینده را در پی خواهد داشت.


حال سؤال اینجاست با توجه به حفره‌های اساسی که در سیاست‌های پولی و مالی سال 98 وجود داشته است چرا نرخ تورم امسال تا کنون کاهش داشته است؟


کارشناسان در قدم اول کاهش نرخ تورم  را به طور مستقیم به کنترل دولت در نوسانات در بازار ارز و در نتیجه کاهش انتظارات تورمی حاصله از آن از آن مربوط می‌دانند.


تحلیل گران در این باره بر این باورند انتظارات تورمی به شدت تحت تأثیر نوسانات نرخ ارز قرار دارد که به واسطه ثبات نسبی بازار ارز از ابتدای سال، کنترل شده و در نتیجه کاهش نرخ تورم را بدون هیچ اقدام عملی مؤثر فراهم ساخته است.


به همین علت چنانچه دولت و بانک مرکزی به کنترل نوسانات نرخ ارز در ماه‌های پایانی سال جاری ادامه دهد قادر خواهد بود همچنان نرخ تورم را کنترل کند اما باید توجه داشت این نتیجه در بلندمدت نمی‌تواند پایدار باشد.


از سوی دیگر افزایش قیمت بنزین که در ادامه موجب افزایش شاخص قیمت‌ها در به صورت کامل خواهد شد هنوز تأثیر تورمی خود را به صورت کامل نداشته است از این رو کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند سال آتی نرخ تورم روند کاهشی خود را از دست خواهد داد.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته