دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

شماره جدید فصلنامه پانزده خرداد منتشر شد

شماره 60 و 61 فصلنامه پانزده خرداد از سوی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در یک مجلد منتشر شد.
کد خبر : 467358
32f1f7a1-ffb9-4802-aafd-05c8586450c1.jpg

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، فصلنامه پانزده خرداد از سوی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در یک مجلد منتشر شد.«ردپای تزلزل و نفوذ» عنوان سخن سردبیر این شماره است؛ که در این سخن، دکتر مظفر نامدار در خصوص سرایت ویروس خطرناک کلپتوکراسی در ساختار دیوانسالاری امروز کشور هشدار می‌دهد.


«مواضع و عملکرد دولت موقت در قابل تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی» عنوان گویای مقاله آغازین این شماره است که حامد حبیبی و محمدکمیل مقدمی به نگارش درآورده‌اند. محمدعلی افضلی نیز در مقاله دیگری با عنوان «شاخص‌شناسی جریان اعتدال در سه ساحت: فکری، روشی و ارتباطی» به معرفی و نقد و بررسی جریان اعتدال پرداخته است؛ جریانی که توسط هاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از متنفذترین شخصیت‌های قبل و بعد از انقلاب به وجود آمده و با محوریت حسن روحانی ادامه یافت.


در این شماره با تعریف بخش جدیدی در فهرست فصلنامه به نام «گشت و گذاری در تاریخ نهضت امام»، بخش دوم از سلسله مقالات «گذری بر نهضت امام خمینی» با قلم دکتر سید حمید روحانی منتشر شد که در این بخش به تشریح درس‌های امام از تاریخ پرداخته شده است.


در مقاله «فرجام سیاه لشکر اسرائیلی» به قلم علیرضا سلطانشاهی، ضمن اشاره نویسنده به برخی آثار سینمایی و سریالی در خصوص مهاجرت یهودیان، فیلم سینمایی «تفرجگاه غواصی دریای سرخ» معرفی شده و شرح مختصری از چگونگی مهاجرت یهودیان فالاشه از اتیوپی به اسرائیل و سوءاستفاده رژیم صهیونیستی از آنان ارایه می‌گردد.


شمس‌الدین رحمانی در مقاله «تغییر ارباب و تشکیل لژ بزرگ ایران»، به اختصار به چرایی و چگونگی تشکیل لژ بزرگ ایران می‌پردازد. این مقاله بخشی از کتاب قبیله فراموشان است که ان‌شاءالله در آینده نزدیک انتشار عمومی خواهد یافت.


در بخش نقد متون، منابع و دیدگاه‌ها، قسمت چهارم از سلسله مقالات نقد کتاب الف‌لام خمینی نوشته هدایت‌الله بهبودی به قلم حجت‌الاسلام دکتر سید حمید روحانی نگارش یافته است که علاوه بر نقد آورده‌های خلاف واقع و به دور از روش پژوهشی متقن، به خاطره‌گویان و خاطره‌نویسان نیز هشدارهایی داده شده است.


در مقاله‌ای دیگر از بخش نقد متون با عنوان «نقدی بر حاشیه‌نگاری تاریخی حسین دهباشی بر خاطرات حسین نصر» به قلم سعید احمدی‌فرد و سهراب مقدمی شهیدانی، نویسندگان با هدف نقد و بررسی کتاب حکمت و سیاست به ارزیابی متن و پاورقی‌های مندرج در کتاب مذکور پرداخته و صحت و سقم محتوان آن را ارزیابی کرده‌اند.


آخرین مقاله این شماره فصلنامه پانزده خرداد، اختصاص دارد به بخش مناسبت‌ها که با عنوان «گیلان در آغازین تکاپوهای مشروطه‌خواهی» توسط میثم عبداللهی به رشته نگارش درآمده است.


انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته