دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک پژوهشگر در گفتگو با آنا:

تعامل روحانیت با نظام اسلامی را در کتابم بررسی کردم

یک پژوهشگر گفت: در کتاب «تعامل روحانیت با نظام اسلامی» به بحث پیرامون مسئله‌ای تاریخی در دوران انقلاب اسلامی پرداخته‌ام.
کد خبر : 401651
IMAGE635055219884563658.jpg

عبدالوهاب فراتی در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره مباحث مطرح شده در کتاب «تعامل روحانیت با نظام اسلامی» گفت: بحث تعامل عالمان دینی با نظام‌های سیاسی یکی از مباحث قدیمی و فقهی ما بوده و هست. گفتگوهایی که تا امروز و قبل از انقلاب اسلامی در این باره انجام گرفته و تعاملاتی که وجود داشت بیشتر در ذیل دولت‌های جائر بوده است. فقه سنتی ما نیز بیشتر تعامل عالمان دینی با نظام‌های سیاسی را در ذیل دولت جائر مورد بحث و بررسی قرار داده است.


وی بیان کرد: شیخ مرتضی انصاری در کتاب مکاسب انواع این تعاملات را تحلیل کرده و مورد بحث و بررسی فقهی قرار داده است اما زمانی که یک نظام سیاسی از ذیل حکومت جائر خارج می‌شود تعاملات و ارتباط متفاوت می‌شود.


این پژوهشگر و مدرس دانشگاه عنوان کرد: در حکومت‌های اسلامی پرسش مهمی که مطرح می‌شود این است که رابطه عالمان دینی با چنین دولت و حکومتی در عصر غیبت چگونه رقم می‌خورد. این بحث در ادبیات فقهی و سنتی ما وجود نداشته است و بنده تلاش کردم در این اثر این بخش از مباحث و این تعاملات را مورد توجه قرار بدهم.


فراتی با بیان اینکه کتاب «تعامل روحانیت با نظام اسلامی» ذیل همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شده است، اظهار کرد: همکاری دیگری هم قبلاً در بحث کرسی‌های آزاداندیشی با دانشگاه آزاد اسلامی داشتم و کتابی با عنوان «صورت‌بندی آزاد اندیشی در ایران معاصر» را تنظیم و آماده انتشار کردم که قرار بود چاپ شود اما متأسفانه با تغییر مدیریت در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی روند انتشار آن متوقف شد.


وی درباره فعالیت‌های اخیر خود در حوزه تألیف کتاب نیز گفت: آخرین کاری که انجام داده‌ام با پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی کتابی را درباره نسبت مرجعیت دینی با نهاد ولایت فقیه است که بخش عمده‌ای از این اثر مباحث توسعه‌یافته و تعمیق‌یافته یک فصل از کتاب «تعامل روحانیت با نظام اسلامی» است، با این تفاوت که با ادبیات جدیدتر و گسترش بحث‌ها در این کتاب آورده‌ام. برای نوشتن این کتاب با بیش از 20 نفر از صاحب‌نظران در این حوزه گفتگو‌هایی را انجام داده‌ام.


انتهای پیام/4072/4028/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته