اجرای طرح «مدرسه آماده» در 2800 مدرسه شهر تهران/ 30 درصد مدارس کشور نیازمند نوسازی هستند
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محسن حاجی میرزایی در همایش گام دوم طرح مدرسه آماده که پیش از ظهر امروز در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد، با اشاره به اینکه امیدوارم اندوه سنگینی که در دی ماه بر جامعه ایران وارد شد با عنایت خداوند شاهد گشایش و آسانی پس از این سختیها باشیم، اظهار کرد: پدیدههای طبیعی همواره یک احتمال بالقوه دارند و همه جوامع ظرفیتهای طبیعی متنوعی دارند که می تواند باعث بروز حادثه شود و عاقلانه است که جوامع همواره برای پیشگیری و آمادگی اقدام کنند.
وی بیان اینکه تصور رایج بر این است که ایران جزو کشورهای در معرض ریسک بالا است، گفت: سازمان ملل اقدامی انجام داده و دو مفهوم ریسک در معرض بودن و آسیبپذیری را تفکیک کرده است. ایران به لحاظ در معرض بودن ریسک بالایی ندارد، اما از جهت ریسک آسیبپذیری که وجه مرتبط با میزان آمادگی است دارای ریسک متوسط است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: توجه به فاصله بین در معرض بودن و آسیبپذیر بودن از اهمیت زیادی برخوردار است و تلاشی که امروز و در این جمع در حال انجام است این است که فاصله آمادگی و غافلگیری را کاهش دهیم و تلاش کنیم غافلگیری را به آمادگی تبدیل کنیم.
حاجی میرزایی تصریح کرد: عاقلانه است در جامعه به جای اینکه با بحران مواجه شده و بعد از غافلگیری برای رفع آن اقدام کنیم بهتر است آمادگی لازم را از پیش ایجاد کنیم تا نسبت به این مخاطرات آسیب کمتری ببینیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اقدام شهرداری برای کمینهسازی تأثیر سوانح طبیعی، کسب آمادگی و پیشگیری در این راستا بسیار ارزشمند است، گفت: اینکه شهرداری اولویت را به دانشآموزان داد انتخاب هوشمندانهای است چرا که دانشآموزان در مهمترین سن فراگیری هستند.
حاجی میرزایی افزود: از طرف دیگر از آنجا که آموزش و پرورش با اولیا نیز در ارتباط است و ما یک امکان مهم، موثر و دم دست داریم که خانواده ها نیز به این حرکت بپیوندند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: قابلیت ممتاز دیگر این انتخاب هوشمندانه این است که پیامی که در یک انضباط اجتماعی و آموزشی داده می شود نسبت به پیامی که در فضا رها می شود تا صاحبش آن را بردارد تأثیرگذار تر است و به همین دلیل انضباط پیام رسانی در فضای آموزشی نیز بسیار موثر است.
وی اذعان کرد: هیچ رسانهای به اندازه آموزش و پرورش امکان اثرگذاری ندارد و ما یک بازه زمانی ۹ ماهه داریم که دانشآموزان در اختیار ما هستند و در این مدت می توانیم آموزش آنها را در چارچوب موثری پیش ببریم.
حاجی میرزایی ادامه داد: ایران اولویت را به فرزندانش میدهد چرا که آیندهسازان کشور هستند، از طرفی این تعداد از تراکم جمعیت در یک منطقه و در یک مدرسه بسیار زیاد است و اولویت مصونیتسازی مدرسه بسیار بالاتر از سایر اماکن است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: طرح مدرسه آماده در سطح 2800 مدرسه شهر تهران آغاز شده است و در این راستا باید بتوانیم با یک برنامه جمعی در سطح کشور این کار را اجرا کنیم.
حاجی میرزایی ادامه داد: در سند بنیادین تحول مدرسه به عنوان کانون یادگیری محله ذکر شده و هر قدر پیوند بین مدرسه و واقعیتهای عینی و ملموس جامعه بیشتر برقرار شود، اثرگذاری آن بیشتر است.
وی با اشاره به اینکه ما یک قافله ۱۵ میلیونی داریم که می تواند در هدف گذاریهای مقابله با بحران نقش داشتهباشد، گفت: اگر دانش آموزی در مدرسه ارتباط با پیرامون و محله را فرا نگرفت، نمیتواند در آینده و دانشگاه عضو موثری باشد و امیدوارم این طرح گسترش یابد و برای پهن شدن این طرح در سراسر کشور اعلام آمادگی میکنیم.
حاجی میرزایی اذعان کرد: ۳۰ درصد مدارس نیاز به نوسازی و مقاوم سازی دارد و در این زمینه دست یاری به همه شهروندان و علاقه مندان دراز میکنیم چرا که مدرسه ایمن میتواند پایگاه محلهای هم باشد.
گفتنی است در پایان این مراسم با انعقاد تفاهم نامه میان شهرداری، وزارت آموزش و پرورش، سازمان پدافند غیرعامل طرح مدرسه آماده به عنوان یک طرح ملی معرفی شد.
انتهای پیام/۴۱۰۵/
انتهای پیام/