دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
همایش ملی جامعه، منابع طبیعی، آب و محیط زیست/

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران: در کشور شورای آب و منابع طبیعی ایجاد شود

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران گفت: باید در کشور شورای آب و منابع طبیعی ایجاد و بالاترین مقام رسمی کشور ریاست آن را عهده‌دار شود.
کد خبر : 46056

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محمد جعفری رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران در اولین همایش ملی جامعه، منابع طبیعی، آب و محیط زیست که به همت انجمن جامعه شناسی ایران برگزار شد، گفت: در طول 50 سالی که می‌گذرد مسئولانی که در رأس محیط زیست هستند از بین افراد غیر متخصص و غیرعلمی انتخاب شده‌اند و حتی نمایندگانی که وارد کمیسیون محیط زیست مجلس شده­‌اند افرادی بودند که در کمیسیون‌های دیگر مجلس جایی نداشتند و وقتی ظرفیت سایر کمیسیون‌ها تکمیل بوده است و ناگزیر به این کمیسیون وارد شده‌اند در حالی که وقتی افراد غیر متخصص و غیر دانشگاهی در حوزه محیط زیست وارد می‌شوند مشکلات بسیاری را برای منابع طبیعی و محیط زیست کشور ایجاد می‌کند.


وی با با بیان اینکه بیش از حد سیاست‌زده شده‌ایم، افزود: متأسفانه امروز در کشور منابع طبیعی را فدای مسائل سیاسی کرده‌ایم. در دوره ریاست جمهوری خاتمی زمانی که قرار بود یک جاده از تالاب انزلی بگذرد حدود 40 نامه جمع کردیم و مانع احداث جاده در این مسیر شدیم در حالی که امروز مسئولان توجهی به ایجاد بحران‌های زیست‌محیطی ندارند.


جعفری ادامه داد: متأسفانه مدیریت دریاچه ارومیه را به یک فرد غیر متخصص واگذار کرده‌اند در حالی که اگر یک کارشناس محیط زیست یا یک متخصص زیست‌محیطی را در سمت وزارت راه و شهرسازی منصوب می‌کردند غوغا می‌شد و بسیاری از مردم و رسانه‌ها نسبت به این انتصاب واکنش نشان می‌دادند در حالی که واگذاری مدیریت منابع طبیعی به افراد غیر متخصص چنین بازتاب‌هایی را در کشور ندارد.


وی ادامه داد:‌ در حالی که امروز عنوان می‌کنند 70 درصد آب در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود دانشگاه بیرجند طرحی را برای کاهش آب مصرفی در کشاورزی ارائه کرده که مورد بی‌توجهی مسئولان واقع شده است.


وی یادآور شد: کسی که در رأس کمیسیون محیط زیست مجلس، سازمان جنگل‌ها و مراتع و سازمان حفاظت از محیط زیست قرار می‌گیرد باید از بین افراد متخصص، علمی و دانشگاهی انتخاب شود اما متأسفانه در واقعیت چنین نیست و تا وقتی این مشکل از بین نرود ما به جایی نخواهیم رسید.


جعفری یادآور شد:‌ تا زمانی که جایگاه بحث مالکیت در محیط زیست و منابع طبیعی مشخص نشود ما همواره با مشکل برخورد می‌کنیم. متأسفانه امروز در کشور تخریب محیط زیست بیداد می‌کند.


وی پیشنهاد کرد: شورای آب و منابع طبیعی باید ایجاد شود و بالاترین مقام رسمی کشور ریاست آن را به عهده گیرد.


جعفری گفت:‌ در حالی که ما امروز با تعداد زیادی از فارغ التحصیلان بیکار مواجه هستیم چطور می‌شود که یک فرد فوق دیپلم مکانیک عهده‌دار مدیریت محیط زیست می‌شود؛ با این وضعیت ما برای نسل‌های آینده حرفی برای گفتن نداریم زیرا به منابع طبیعی به دید حریصانه نگاه کرده‌ایم در حالی که اگر بتوانیم از منابع طبیعی به خوبی حفاظت و نگهداری کنیم بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی، بحران آب و مسئله ریزگردها حل خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته