دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 دی 1398 - 14:10
عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست:

بنزین بی‌کیفیت عامل اصلی آلودگی هوای کشور است/ تولید انبوه بنزین در کشور به اکوسیستم لطمه می‌زند

عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست گفت: در حالی که عده‌ای جایگزینی سوخت مازوت به جای گاز در برخی کارخانه‌ها را عامل اصلی آلودگی هوا ذکر می‌کنند اما آلودگی شهرهای غیر صنعتی نشان می‌دهد منبع آلودگی هوا ناشی از بی‌کیفیتی بنزین است.
کد خبر : 452326
سهمیه+بندی+بنزین.jpg

حمید سرخیل در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در تعریف آلودگی هوا عنوان کرد: هوا ترکیبی شیمیایی است که هر ماده‌ای اعم از جامد همچون ریزگردها، مایع همچون ذرات ریز آب و گاز همچون گازهای فتوشیمیایی مانند مونوکسید کربن، اکسید نیتروژن و ازن به آن اضافه شود باعث سمی و آلوده شدن هوا خواهد شد.


وی با بیان این‌که  آلودگی ناشی از گازها سمی‌تر و خطرناک‌تر از سایر اشکال آلایندگی است، افزود: مراجعه به سایت‌های رصد آلایندگی دنیا نشان می‌دهد شاخص آلایندگی در زمستان در شرق آسیا و کشورهایی همچون هند، چین، مغولستان و حتی ترکیه بسیار بالاست و همین شاخص‌ها در شرق اروپا و کشورهایی همچون رومانی و بوسنی را به خود درگیر کرده است.


عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست تصریح کرد: ذرات معلق و سایر آلایندگی‌ها در فصل زمستان به‌دلیل وارونگی هوا نزدیک به زمین بوده و امکان حرکت به‌سمت طبقات بالایی جو را ندارند.


سرخیل در ارتباط با موضوع آلایندگی هوا در تهران و سایر کلانشهرها تحت تأثیر گازهای فتوشیمیایی و شیمیایی اظهار کرد: سال گذشته در تهران با وجود بارندگی کم، آلودگی هم نداشتیم ولی در مقایسه با دو سال گذشته آلودگی زیاد داشتیم و با بررسی‌ اطلاعات می‌توان دریافت که این آلودگی دارای منبعی مشخص است.


این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان این‌که امسال بحث آلودگی را در شهرهای غیرصنعتی همچون ارومیه نیز داشتیم که در اطراف آن دشت‌هایی با هوای مطبوع قرار دارد و جهت باد غالب آن هم از غرب به شرق است، گفت: پدیده آلودگی حتی در شهرهای شمالی هم رخ داد و نشان می‌دهد منبع مشخصی برای آن وجود دارد که به کیفیت پایین بنزین برمی‌گردد.


80 درصد آلودگی هوا ناشی از کیفیت پایین بنزین است


سرخیل افزود: بنابر اظهارنظر کارشناسان بخش عمده‌ای از آلودگی هوا سهم آلاینده‌های متحرک و احتراق ناقص سوخت در خودروها است؛ همچنین سهم سوخت مازوت که در برخی پالایشگاه‌ها و کارخانه‌ها جایگزین گاز شده است حدود 10 تا 15 درصد در آلودگی هوای کلانشهرها نقش دارد.


وی با بیان این‌که بیش از 80 درصد آلودگی هوا به‌واسطه کیفیت پایین بنزین و خودروهای بی‌کیفیتی است که موتور آنها تنظیم نیست، عنوان کرد: شرایط سخت تحریم‌های ظالمانه باعث شده است که نتوانیم چندان به صادرات کالاهای غیرنفتی همچون پسته و فرش اتکا کنیم و در نتیجه راه‌حل اصلی ما روی آوردن به تولید مشتقات نفت و گاز و صادرات آن است تا بتوانیم کسری بودجه‌مان را تأمین کنیم.


این کارشناس ژئوفیزیک زیست‌محیطی و اکتشاف منابع آب اذعان کرد: من جزو آن دسته از افرادی هستم که معتقدم اگر تحریم‌ها نبود ما حتی می‌بایست به واردات بنزین روی بیاوریم زیرا فشار و آسیب‌هایی ناشی از تولید انبوه بنزین و مشتقات آن با تکنولوژی‌های نه‌چندان پیشرفته باعث لطمات جبران‌ناپذیری به اکوسیستم و محیط زیست خواهد بود.


سرخیل افزود: علاوه بر تولید فراسرزمینی مشتقات نفتی حتی برخی از کشورها برای حفظ خاک خود نیز به کشت فراسرزمینی روی می‌آورند در حالی‌که ما مجبور هستیم به هر قیمتی حتی از بین رفتن محیط زیست‌مان و آلودگی شهرها به تولید مشتقات نفتی و گاز روی بیاوریم.


تحریم‌ها باعث شده مردم به مسائل زیست محیطی توجهی نداشته باشند


این عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست تصریح کرد: یکی از دلایلی که به کارخانه‌ها سوخت مازوت به جای گاز می‌دهند این است که عسلویه عمده گاز خود را صادر می‌کند.


وی با بیان این‌که سازمان محیط زیست تمام این ملاحظات را اعلام کرده است، گفت: مردم در همه کشورها تحت تأثیر تحریم خواسته‌هایشان کم شده و تنها به مسائل اقتصادی فکر می‌کنند و دیگر مسائل زیست محیطی جایگاهی در میان دغدغه‌های آنها ندارد.


سرخیل ادامه داد: ما به‌واسطه تحریم مجبور هستیم به هر قیمتی که شده بنزین تولید کرده و در خودروهای بی‌کیفیت به‌عنوان منابع آلاینده بریزیم و از سوی دیگر توان این را هم نداریم تا سیستم حمل و نقل عمومی مدرنی را تدارک ببینیم که میزان استفاده از این خودروها را کم کند.


این کارشناس محیط زیست یکی از راهکارهای کاهش تردد در شهرها و استفاده از وسایل نقلیه شخصی را راه‌اندازی سامانه‌ای دانست تا فاصله محل کار و سکونت افراد را نزدیک کند و با جابجایی نیروها و استقرار آنها در نزدیکی محل زندگی از درصد جابجایی‌ها بکاهد.


وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست به‌عنوان یک نهاد حاکمیتی عنوان کرده که مافیای خودرو، بنزین، مازوت و ... ما را دچار مشکل کرده و اگر بخواهیم حکمرانی مطلوبی داشته باشیم نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف هستیم.


انتهای پیام/4105/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب