رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی، تبیین و کاربست نظریه وحدت حوزه و دانشگاه است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، نشست هماندیشی «وحدت حوزه و دانشگاه، موانع و راهکارها» عصر امروز با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجتالاسلاموالمسلمین محمد شریفانی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، حجتالاسلاموالمسلمین عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه، علی سروری مجد، رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط عمومی و هماهنگی استانها و جمعی از مدیران گروههای معارف، مسئولان بسیج اساتید و دبیران هماندیشی اساتید در سالن جلسات سازمان مرکزی برگزار شد.
دکتر طهرانچی در این نشست با اشاره به نقش ایران در ایجاد تمدن اسلامی، خاطرنشان کرد: کشور ما با تاریخ تمدنی چند هزار ساله، افتخار دارد که بستر دوره تمدن اسلامی علمی قرن دوم تا پنجم هجری بوده است؛ بنابراین آموزش عالی در ایران غریب نیست و اگر در غرب قدمت 300 ساله دارد در کشور ما آموزش عالی پس از آموزش ابتدایی عمر بسیار طولانی داشته و بزرگانی را در این حوزه به جهان علم تقدیم کرده که بیشک به ادعای مورخان بزرگ تاریخ علم، از سرآمدان بودند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: جرج سارتن در کتاب «تاریخ علم» برای قرنهای 8 تا 13، هر 50 تا 200 سال را به نام یک دانشمند برجسته منتسب میکند و این نامگذاریها از سال 150 تا 200 هجری به نام جابر بن حیان آغاز میشود و تا دوره عمر خیام ادامه دارد. در این دوران افراد بسیار نامآوری همچون ابنسینا و خوارزمی حتی در علم جدید غرب تأثیرگذار هستند و اساساً روش علمی علوم دقیقه منتسب به این دوره است که افرادی مانند ابن هیثم، تبیینکننده روش علمی علوم تجربی هستند.
وی اظهار کرد: یکی از بزرگان تاریخ علم مطرح میکند که اگر عظمت اسلام در شکست فرهنگ قالب روم که بشر را مفتون تفکرات خود کرده بود، وجود نداشت، هیچگاه راه برای علوم تجربی باز نمیشد. اساساً رویکرد تجربی مرهون تذکرات قرآنی بود که به تجربه و مشاهده تأکید داشت و ابصار و افئده را کنار هم مطرح کرده بود. این واقعیتی است که پس از 200 سال از نزول قرآن، زبان قرآن، زبان علمی جهان شد. جرج سارتن در کتاب خود میگوید که بینظیر است که کتابی حرف جدید نداشت، مگر آنکه با زبان قرآن تألیف شده بود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: ایران از سالیان دور آموزش عالی، تولید علم و جریان علمی داشت و مدارس ما که بعدها تبدیل به حوزه شد، مسیر خاص خود را طی میکرد. این موضوع ادامه داشت تا زمانی که دانشگاه به تعبیر مقام معظم رهبری، براساس دین زدایی وارد ایران شد. امام راحل بهعنوان فردی برآمده از حوزه علمیه نه تنها دانشگاه برآمده از غرب را تکفیر نکردند، بلکه موضوع وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کردند. این رویکرد حتی از حفظ ارتش هم مهمتر بود.
دکتر طهرانچی ادامه داد: اگر بخواهیم ریشه نگاه امام به وحدت حوزه و دانشگاه را پیدا کنیم، به سال 1318 بر میخوریم که ایشان در کتاب «چهل حدیث» نگاه خود به علوم را مطرح کردهاند. زمانی که دانشگاه با نگاه و درایت امام راحل حفظ شد، برخی تعارض حوزه و دانشگاه را مطرح کردند و حتی برخی در واکنش به دانشگاه اسلامی و علوم انسانی اسلامی آن را ارتدکس مذهبی خواندند، چرا که این افراد معتقدند که رویکرد دانشگاه باید بسط مدرنیته باشد.
عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: دانشگاه حوزوی ما امتزاجی از حوزه و دانشگاه است، اما وحدت حوزه و دانشگاه نیست، چرا که وحدت حوزه و دانشگاه امری والا و یک نگاه متعالی است که تا به امروز بهوجود نیامده و حوزه و دانشگاههای ما حداکثر به گفتوگو بسنده کردهاند. امیدواریم با فرصتی که در دوره جدید دانشگاه آزاد اسلامی بهوجود آمده، وحدت حوزه و دانشگاه بهعنوان اصل اساسی و بهنحو احسن در دانشگاه آزاد اسلامی محقق شود.
وی در پایان با اشاره به پسوند دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کلمه آزاد به معنای آزاد بودن از تعلقات و مؤسسان غربی دانشگاه است تا بتوانیم دانشگاه را از رویکرد غربی خود جدا کرده و یک دانشگاه اسلامی داشته باشیم و این تعبیر آزاد اسلامی همچون «لا اله الا الله» است که آزاد آن «لا اله» و اسلامی آن «الا الله» است. انشاءالله تلاش و رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی به تبیین و کاربست نظریه وحدت حوزه و دانشگاه منجر شود.
انتهای پیام/4127/پ
انتهای پیام/