دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مهر 1394 - 11:07
یک عضو هیات علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران:

توتون و تنباکوهای قهوه‌خانه‌‌ها آلوده به سرب و جیوه هستند

یک عضو هیات علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، عنوان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد توتون و تنباکوهای قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌ها دارای مقادیر زیادی جیوه و سرب است که این مواد بسیار سمی و آسیب‌های ناشی از آن غیر قابل جبران است.
کد خبر : 45087

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا رضا احمد خانی‌ها در نشست خبری که به مناسبت جمع‌آوری قلیان در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: تعدادی از نمونه‌های توتون و تنباکوهای جمع آوری شده توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی ارسال شد. ما نمونه‌ها را در دو قسمت شیمیایی و بیولوژیک بررسی کردیم. در قسمت بیولوژیک نتایج نشان می‌دهد که مشخصا تمامی نمونه‌های ارسالی دارای آلودگی باکتریال هستند و تعدادی از نمونه‌های ارسالی دارای آلودگی قارچی بیماری‌زا هستند که گزارشات این نتایج به صورت مستند موجود است.


این عضو هیات علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، افزود: در قسمت آلودگی شیمیایی نمونه‌ها از نظر ترکیبات آروماتیک، محرک‌های روان گردان و فلزات سنگین مورد بررسی قرار گرفت و بعد نتایجی از آزمایشات به دست ما رسید که نشان می‌دهد تمام این نمونه‌های ارسالی چه نمونه‌هایی که دارای بسته‌بندی بودند و چه نمونه‌هایی که به صورت فله‌ای تهیه شده بودند از محلی جمع آوری شدند که به شدت دارای آلودگی ترکیبات آروماتیک هستند که این آلودگی‌ها به دلیل ترکیباتی که دارد خطر سرطان‌زایی را به همراه دارد و متاسفانه در نمونه‌های ارسالی این مواد به مقدار زیاد کشف شده است.


وی گفت: ترکیب دیگری که در نمونه‌های ارسالی به مقدار زیاد پیدا شده است انواع اسانس‌هایی است که به آنها اضافه می‌کنند که علاقه مندی را برای تکرار مصرف در مصرف کنندگان ایجاد می‌کند. مشکلی که ما داریم ایجاد انواع حساسیت‌های تنفسی است که بر اثر غلظت‌های این ترکیبات ایجاد می‌شود و مشکل دیگر که این نمونه‌های ارسالی داشتند این است که در تهیه آنها از مخلوط عسل و گلیسیرین استفاده می‌کنند.


احمدی خانی‌ها، افزود: گلیسیرینی که استفاده شده از نوع صنعتی بوده یعنی علاوه بر آلاینده‌ها دارای حلال‌های آلوده است که این خود دوباره مشکل مضاعفی را ایجاد می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد عسلی که گفته می‌شود در تهیه آنها استفاده شده عسل نیست بلکه موم است که تداوم بررسی‌ها برای مشخص شدن ترکیبات آن در حال انجام است.


این عضو هیات علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، عنوان کرد: بحث دیگر مواد روان‌گردان است که بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از نمونه‌ها به مواد روان‌گردان آلوده هستند و بحث دیگر فلزات سنگین است که آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد تعدادی از نمونه‌ها دارای مقادیر زیادی جیوه و سرب است که این مواد بسیار سمی و آسیب‌های ناشی از آن غیر قابل جبران است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته