معلم پژوهشگر پیشنیاز تقویت پژوهش در مدرسه است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از سمنان، محمد دستورانی در جشنواره مشترک پژوهشی سال 98 دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان آموزش و پرورش استان سمنان که بهمناسبت هفته پژوهش در سالن آمفیتئاتر فرزانگان واحد سمنان برگزار شد به تبیین نقش پژوهش و جایگاه آموزش و پرورش و دانشگاه در این امر مهم و مقدس پرداخت.
وی با بیان اینکه مدرسه خزانه نهال پژوهش است، تصریح کرد: «اگر وقت بگذاریم و این نهالستان تحقیق و پژوهش در مدارس را بهدرستی آبیاری کنیم، بهطور قطع در دانشگاه که زمان به کمال رسیدن و به کمال رساندن است، پژوهشهای قوی، عمیق و محکمتری را دریافت خواهیم کرد.»
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با اشاره به نامگذاری یک روز هفته پژوهش با عنوان مدرسه و دانشگاه، این جشنواره را متناظر با همین روز دانست و تأکید کرد: «خیل عظیمی از دانشآموزان تشنه پژوهش هستند که در شعاع اندیشه معلمان و استادان پژوهشگر قرار ندارند.»
دستورانی با بیان اینکه پیشنیاز تقویت پژوهش در مدرسه، معلم پژوهشگر است، خاطرنشان کرد: «اگر معلمان ما در امر پژوهش پیشتاز باشند بهطور حتم دانشآموز پژوهنده محصول مدارس خواهد بود.»
لزوم تقویت پژوهش و پژوهشگری در جامعه دانشآموزی و دانشجویی
وی بیان کرد: «اگر قرار است شرکتهای دانشبنیان توسعه یابد، تولید و اشتغال رونق پذیرد و در برابر تهدید و تحریم ایستادگی کنیم، باید پژوهش و پژوهشگری را در جامعه دانشآموزی و دانشجویی تقویت کنیم.»
مدیرکل آموزش و پرورش سمنان با تشریح اهمیت نقش معلمان مدارس در ایجاد فضای پژوهش و تحقیق تأکید کرد: «همانطور که معلم پژوهشگر پیشنیاز نهادینهکردن پژوهش در جامعه دانشآموزی است، یک دانشآموز پژوهشگر هم پیشنیاز یک دانشجوی پژوهشگر خواهد بود.»
دستورانی با بیان اینکه اگر ساختار آموزشی ساختاری حافظهمحور باشد، فرصتی برای پژوهش و پژوهشگری نخواهیم داشت، عنوان کرد: «تأکید بر تکالیف مهارتمحور، برگزاری جشنوارهها، گردشها و بازدیدهای علمی از سیاست جدید آموزش و پرورش و در راستای اصلاح ساختار نظام آموزشی است که این موضوع حمایت معلمان را که مجریان اصلی کار هستند، میطلبد.»
وی با تأکید بر اینکه در سند تحول بنیادین تکلیف ما را در موضوعات پژوهش و پایش، نیروی انسانی و برنامه درسی ملی روشن کرده است، افزود: «در گام اول انقلاب چتر آموزش و پرورش بهصورت کمی در گستره کشور بهخوبی باز شد و از مرکز شهرها تا عمق روستاهای دوردست آموزش گسترش یافت.»
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان ادامه داد: «در آغاز گام دوم تکلیف ما در آموزش و پرورش و دانشگاهها کیفیتبخشی است که از رهگذر توانمندسازی نیروهای انسانی میگذرد.»
بهترین زمان گام دوم انقلاب و بهترین مکان دانشگاه و مدرسه است
دستورانی پیوند دانشگاه آزاد اسلامی با آموزش و پرورش در هفته پژوهش را یک پیوند مبارک دانست و با بیان اینکه دانشآموز با پژوهش به خودباوری و اعتماد به نفس میرسد و کار گروهی را فرامیگیرد، تأکید کرد: «اگر قرار است دست به انتخاب اولویت بزنیم، بهترین زمان گام دوم انقلاب و بهترین مکان دانشگاه و مدرسه است.»
سخنرانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان، رونمایی از پوستر نخستین دوره مسابقات دانشآموزی موشک کاغذی توسط دانشگاه آزاد اسلامی و اداره کل آموزشوپرورش استان سمنان و همچنین کتاب تاریخچه آموزشوپرورش شهرستان سرخه، پخش کلیپ و تجلیل از پژوهشگران برتر سال ۹۸، اجرای سرود و سخنرانی علمی محمدعلی شریعت عضو هیئت علمی واحد سمنان با موضوع پرسشگری از دیگر برنامههای جشنواره مشترک دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان آموزش و پرورش استان سمنان بود.
به گزارش آنا، این جشنواره به همت حوزه معاونت پژوهش و فناوری، روابط عمومی، معاونت توسعه مدیریت و منابع واحد سمنان، دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان و معاونت پژوهش و برنامهریزی سازمان آموزش و پرورش استان سمنان برگزار شد.
انتهای پیام/4103/
انتهای پیام/