دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 دی 1398 - 09:54

گردشی در کلوت‌های شهداد؛ یکی از جذاب ترین کلوت‌های دنیا/ کلوت چیست؟

کلوت‌های شهداد، یکی از بزرگ‌ترین و شناخته شده‌ترین کلوت‌های دنیا محسوب می‌شود که در استان کرمان قرار دارد.
کد خبر : 450088
789ea12b-4a69-488c-aa94-f8042822ddcd.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، کلوت‌ها و کویر در واقع از جمله سرزمین‌های اعجاب انگیزی هستند که هر فردی را برای سفر به این مناطق وسوسه می‌کنند و می توان گفت به گونه‌اند که هر روز تغییر می‌کنند و همانطور که می‌دانید؛ یکی از کلوت‌های زیبای ایران کلوت شهداد است که امروز خبرگزاری آنا به معرفی آن می‌پردازد.



کلوت چیست؟


کلوت در حقیقت به برجستگی‌هایی گفته می‌شود که بین شیار‌های U شکل ایجاد شده اند.


 راس این برجستگی‌ها صاف به نظر می‌رسد؛ اما طرفِ رو به باد آن‌ها به صورت پرشیب و طرف دیگر آن‌ها به صورت کم شیب شکل گرفته است.


این اشکال معمولا در رسوبات قدیمی و نرم دریاچه‌ها ایجاد می‌شوند و به شکل تپه‌های فرسایشی رخ می‌نمایند.


کارشناسان بر این باورند که کلوت از دو واژه «کل» به معنای «آبادی» و «لوت» اسم همین منطقه یعنی دشت لوت، تشکیل شده است.



بیابان‌ها یکی از عجیب‌ترین و زیباترین ساختار‌ها و تجلی‌های طبیعت محسوب می‌شوند.


البته اگرچه در نگاه اول بسیار یکنواخت به نظر می‌رسند، اما شاید هر روز به یک شکل خاصی باشند و دلیل این امر نیز جابجایی شن‌ها توسط باد است، زیرا این جابجایی‌ها سبب شکل گیری تغییرات موقتی می‌شوند، اما همین جابجایی شن‌ها در طول دراز مدت، ساختار‌های خاصی را در بیابان‌ها ایجاد می‌کنند که یکی از آن‌ها کلوت‌ها هستند، زمانی که در بیابان‌ها باد می‌وزد و دانه‌های شن را به این طرف و آن طرف می‌برد، برخورد همین دانه‌های شن با سنگ‌ها و تخته سنگ‌های موجود در بیابان، آن‌ها را فرسایش می‌دهد و شیار‌هایی روی آن‌ها ایجاد می‌کند.


در طول سالیان سال و در دراز مدت، همین پدیده سبب شکل گیری کلوت می‌شود. کلوت‌ها نیز می‌توانند بر اثر فرسایش باد و هم بر اثر فرسایش آب و باد ایجاد شوند.


کلوت‌های شهداد؛ بزرگترین کلوت دنیا


یکی از بزرگ‌ترین و شناخته شده‌ترین کلوت‌های دنیا در کشور ایران و استان کرمان قرار دارد، این منطقه که به کلوت شهداد معروف شده، هرساله گردشگران ایرانی و خارجی زیادی را به سمت خود می‌کشاند.


اگر شما هم قصد سفر و بازدید از این کلوت‌ها را دارید، باید خیلی مراقب باشید، برای سفر به کلوت شهداد هم احتیاج به مجوز دارید، و هم احتیاج به یک راهنمای مجرب، چراکه مسیریابی در کویر کار بسیار دشواری است و ممکن است گم شوید و علاوه بر این، اگر راهنما و راننده‌ی شما حرفه‌ای نباشد، شما و خودرویتان خیلی سریع در شن‌های کویر گرفتار خواهید شد.


جالب است بدانید؛کلوت‌های شهداد یا شهر افسانه‌ای کلوت‌ها وسعتی به بزرگی ۱۱ هزار کیلومتر مربع دارند و تشکیل آن‌ها به ۲۰ هزار سال قبل بر می‌گردد.


زمین شناسان این منطقه را یکی از قطب‌های گرمایی زمین می‌دانند و ساکنان اروپای سبز برای دیدن آن به ایران می‌آیند. آن قدر طرفداران سفر به این منطقه زیاد شده اند که یک کمپ کویری هم در حوالی کلوت‌ها احداث شده است تا گردشگران به امکانات مناسب دسترسی داشته باشند.


کلوت‌های شهداد از لحاظ شکل ناهمواری و شرایط پیدایش، پدیده‌ای بی نظیر در دنیا به شمار می‌روند و هنوز اصول و خواص پیدایش آن‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. این کلوت‌ها که از شمال به جنوب کشیده شده اند، حدود ۱۴۵ کیلومتر طول دارند و عرض شان از غرب به شرق به ۷۰ کیلومتر می‌رسد.



آیا کلوت شهداد واقعا گرم‌ترین نقطه زمین است؟


البته کسی تا الان این نظریه را به صورت رسمی ثبت نکرده است، اما پروفسور پرویز کردوانی -بیابان‌شناس و استاد دانشگاه‌های تهران- این منطقه را زیباترین و گرمترین کویر دنیا می‌داند. در سال ۲۰۰۵ ناسا دمای این منطقه را حدود ۷۰ درجه سانتی گراد اندازه گیری کرده است.


گرمترین و تماشایی‌ترین کلوت‌ها در دل ایران کجاست؟


باید گفت؛ کلوت‌ها جاذبه‌هایی خاص هستند که مانند آن بسیار کم به چشم می‌خورد و چشم اندازی جذاب و ماورایی دارند، اما اگر بخواهیم یکی از گرمترین و تماشایی‌ترین کلوت‌ها در دل ایران را به شما معرفی کنیم به کلوت‌های شهداد کرمان می‌رسیم که بی نظیر است.
 



تفریحات در کلوت شهداد



  • سافاری و گشت و گذار در میان کلوت‌ها


اگر اهل آفرود و سافاری هستید و به این نوع تفریح علاقه دارید، می‌توانید در میان کلوت‌ها هم آن را تجربه کنید. اگر ماشین مناسب این کار را ندارید، نگران نباشید، کمپ کویری شهداد این ماشین را با راننده راهنما در اختیارتان می‌گذارد تا از تجربه این تفریح بی نصیب نمانید. اقامتگاه‌های منطقه هم تور‌های مختلف سافاری کویر را برگزار می‌کنند که می‌توانید از آن‌ها هم استفاده کنید.



  • پیاده روی و عکاسی


کویر ظاهری ساده، اما جذاب دارد و دوست دارانش جذب همین یک‌رنگی و سادگی آن می‌شوند.


می‌توانید بر روی شن‌های داغ قدم بزنید و گرمای خورشید که در در دانه دانه این شن‌ها ذخیره شده است را به بدن تان منتقل کنید.


اگر به ثبت تصاویر علاقه مندید کویر سوژه نابی برای شماست. فقط به یاد داشته باشید که شن‌ها می‌توانند آسیب‌هایی جدی به دوربین عکاسی تان بزنند. در اینجا، یا باید تجهیزات لازم را داشته باشید و یا به عکاسی با موبایل اکتفا کنید.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته