دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آذر 1398 - 12:09

رهبران اجلاس «نرماندی-4» برقراری آتش‌بس در «دونباس» را پیش پایان سال 2019 خواستار شدند

رهبران اجلاس نرماندی 4 در بیانیه‌ای که از فرانسه منتشر کردند، خواهان برقراری آتش‌بس در منطقه دونباس پیش از آغاز سال 2020 شدند.
کد خبر : 449618
33.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از تاس، در بیانیه‌ای که کاخ الیزه منتشر کرده است، شرکت‌کنندگان در نشست «نرماندی 4» در پاریس بار دیگر تأکید کردند که تعهد خود را برای اجرای آتش‌بس جامع در «دونباس» تا پایان سال 2019 انجام دهند.


درگیری بین اوکراین و نیروهای تحت حمایت روسیه در منطقه دونباس منجر به کشته شدن بیش از ۱۳ هزار نفر از سال ۲۰۱۴ میلادی شده است. با وجود اعلام آتش‌بس در سال ۲۰۱۵، همچنان درگیری‌های کوچکی در این منطقه رخ می‌دهد.


دونباس منطقه‌ای در شرق اوکراین است، و از بخش‌های شمالی و مرکزی استان دونتسک، بخش جنوبی استان لوهانسک و منتهای شرقی استان دنیپروپتروفسک تشکیل می‌شود.


آن‌ها همچنین گروه تماس سه‌جانبه را تشویق کردند تا پایان سال آزادی و تبادل زندانیان مرتبط با درگیری‌ها را تسهیل کنند.


در این بیانیه آمده است: «طرفین، متعهد به اجرای کامل و جامع آتش‌بس هستند که با اجرای کلیه اقدامات لازم برای پشتیبانی از آتش‌بس، قبل از پایان سال 2019 همراه است. طرفین همچنین بر «خواسته مشترک خود برای ایجاد یک ساز و کار پایدار اعتماد و امنیت در اروپا، بر اساس اصول سازمان امنیت و همکاری اروپا که حل‌وفصل مناقشه در اوکراین یکی از گام‌های مهم آن به شمار می‌رود، تأکید کردند.»


مسکو، کی‌یف، پاریس و برلین پیرامون تبادل همه زندانیان شناسایی‌شده در یک مهلت 30 روزه و اعطای وضعیت ویژه خودمختاری به مناطق لوهانسک و دونتسک بر اساس توافق‌های مینسک نیز توافق کردند.


این چهار رهبر همچنین از «تدوین و اجرای یک برنامه به روزرسانی شده برای خنثی‌سازی مین‌زدایی» در این منطقه حمایت کردند.


اجلاس گروه نرماندی 4 در پاریس با حضور امانوئل مکرون، ولادیمیر پوتین، ولادیمیر زلنسکی و آنگلا مرکل برگزار شد و هدف از آن، اجرای توافق‌های امضا شده در مینسک در سال ۲۰۱۵ است که در قالب آن، عقب‌نشینی تسلیحات سنگین از اوکراین، کنترل دوباره کی‌یف بر مرزهایش، خودمختاری بیشتر برای شهرهای دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین و برگزاری انتخابات محلی در مناطق جدایی‌طلب شرق، مطرح‌شده است.


گروه تماس اوکراین (گروه نرماندی) با هدف پایان دادن به جنگ در شرق اوکراین در ششم ژوئن ۲۰۱۴ پایه‌گذاری شد.


انتهای پیام/4106/


 


انتهای پیام/

برچسب ها: اوکراین
ارسال نظر
هلدینگ شایسته