دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 دی 1398 - 16:17

هرکدام از خواب‌های شما چه معنا و مفهومی دارد؟ / ماجرای از کار افتادن مغز در زمان خواب

بسیاری از دانشمندان در گذشته فکر می‌کردند که خواب یک زمان اضافه است و آدم‌ها با خوابیدن نه تنها چیزی به دست نمی‌آورند که حتی زمان را هم بطور کل از دست می‌دهند.
کد خبر : 449248
2.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، انسان در زمان خواب، ممکن است وقایعی را بصورت رویا مشاهده کند که شاید هر کدام از این رویاها معنا و مفهوم خاصی داشته باشند و از این رو خبرگزاری آنا در ادامه به بررسی آن می‌پردازد.



منشا رویا کجاست؟


رابرتو کاساتی معتقد است که محتویات رؤیا‌ها اکثراً ساخته و پرداخته ذهن هستند، زیرا؛ گاهی اوقات رؤیا‌ها تحت تأثیر شرایط محیط خارجی قرار می‌گیرند، اما در این حال بین آنچه در رؤیا‌ها اتفاق می‌افتد و وضعیت دنیای فیزیکی خارج توافق نظام‌مندی وجود ندارد و به‌علاوه تحریکات خارجی همانند صدای زنگ ساعت نیز ممکن است وارد خواب اشخاص شود.



همچنین آزمایش‌هایی در این رابطه نشان داده‌است که ارتباطی میان خواب دیدن و فعالیت شدید مغز، حرکت نکردن ماهیچه‌ها و در برخی حیوانات حرکت سریع چشم وجود دارد و اگر اشخاص را در این وضعیت مغزی از خواب بیدار کنیم به سادگی و به شفافی رؤیای در حال دیدن خود را به یاد می‌آورند.


زمانی که آدم‌ها می‌خوابند، مغزشان از کار می‌افتد؟


قبلا اینطور فکر می‌کردند. اینکه بعد از خوابیدن، مغز آدم از کار می‌افتد و به خواب فرو می‌رود، اما ماجرا به این شکل نیست. دانشمندان فعالیت‌های زیادی کرده اند و مشخص شده رابطه مغز و خواب به این شکل نیست. در واقع، در زمان خواب، بخش‌هایی از مغز به خواب می‌رود، اما قسمت عمده‌ای از این ارگان بیدار است و حتی فعالیتش نسبت به زمانی که بیدار است افزایش پیدا می‌کند.


چه دلیلی دارد که آدم حتما بخوابد؟


بسیاری از دانشمندان در گذشته فکر می‌کردند که خواب یک زمان اضافه است و آدم‌ها با خوابیدن نه تنها چیزی به دست نمی‌آورند که حتی زمان را هم بطور کل از دست می‌دهند.


ما هم ممکن است بار‌ها با خودمان گفته باشیم کاش خواب نبود و می‌توانستیم در این ۸ یا ۹ ساعت که برای خواب وقت می‌گذاریم بیدار باشیم و به کارهایمان برسیم، اما بهتر است نگاهمان را نسبت به اینکه خواب یک فرایند اضافی است و اگر حذف شود بهتر است کاملا عوض کنیم و در حال حاضر دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که خواب نه تنها اضافی نیست بلکه حیاتی، واجب و ضروری است.


جالب است بدانید؛ در یک بررسی دانشمندان در محیط آزمایشگاه، موش‌های صحرایی را به مدت دو هفته از خواب محروم کردند. بعد از مدتی تمام آن‌ها مردند.


در آزمایش بعدی، محققان به شکل دیگری موش‌ها را از خواب محروم کردند به این شکل که وقتی موش مورد نظر می‌خوابید و به مرحله خواب عمیق (مرحله رویا) نزدیک می‌شد، او را بیدار می‌کردند و این اتفاق هر بار تکرار می‌شد.


در این آزمایش ، موش‌ها پس از گذشت ۴ تا ۶ هفته مردند و بعد از این آزمایش، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که خواب نه تنها یک سیکل اضافی نیست که برای جسم و روان موجودات از ضروریات است و یکی از پایه‌های اصلی سلامت به حساب می‌آید.



رمز گشایی خواب‌ها



  • تمام وقت کار می‌کنید


شخصیت‌های نوع A بیشتر مایل به گزارش دادن رویا‌های مزاحم هستند تا بقیه افراد.


افراد سخت کوش فشار بیشتری روی خود قرار می‌دهند و استرس‌ها می‌توانند در رویا‌ها ظاهر شوند، این درست چیزی است که شکل خوابیدن شما در مورد شخصیت شما می‌گوید.



  • اگر یک آزمون تست دارید


دانش آموزان کالج یک ساعت وقت می‌گذراند تا یک مسئله پیچیده را یاد بگیرند.


بعد از امتحان، تنها دانشجویانی که عملکردشان را بهبود بخشیده بودند، کسانی بودند که در خوابشان این مسله را انجام داده بودند.


رویا می‌تواند حافظه را تقویت کند و مهارت‌های یادگیری و حل مسائل را افزایش می‌دهد.



  • اگر سیگار را ترک کنید، خوب است


یک مطالعه نشان داد که هر چقد بیشتر در مورد سیگار کشیدن خواب ببینید و احساس گناهی از بیرون انداختنش داشته باشید بیشتر احتمال دارد که ترک کنید.


این‌ها اسرار مورد علاقه خواب ما از نظر پزشکان خواب است.



  • زایمان شما چقدر آسان خواهد بود


طبق تحقیقات، زنان بارداری که خواب درد زایمانشان را می‌بینند، حدود یک ساعت تولد زودتر انجام می‌شود.


کارشناسان معتقدند که خواب دیدن درباره درد زایمان، باعث پیش بینی و آمادگی احساسی در زنان می‌شود، بنابراین آن‌ها قادر به حفظ آرامش و زایمان راحت تری خواهند بود.


خواب دیدن نشانه چیست؟



  • ممکن است افسرده باشید


افراد افسرده بسیار زودتر از بقیه شروع به خواب دیدن می‌کنند، حدود ۴۵ دقیقه بعد از خوابیدن، به جای ۹۰ دقیقه برای افراد معمولی. این علائم هشدار دهنده‌ای برای افسردگی است و شما باید با یک متخصص دیدار کنید.


کابوس‌های مکرر یا تکراری که در خواب‌های شما وجود دارند، نشانه دیگری از اضطراب یا افسردگی هستند و اگر کابوس‌های شما پس از یک رویداد نگران کننده اتفاق می‌افتند، ممکن است آن ضربه برای مغز شما به قدری بزرگ بوده که نمی‌تواند به راحتی هضم کند و متخصص خواب یا روانشناس می‌تواند در این رابطه به فرد کمک کند.



  • چه دارو‌هایی مصرف می‌کنید


بسیاری از دارو‌ها باعث ایجاد خواب‌های بد می‌شوند، از جمله دارو‌های ضد افسردگی، آنتی بیوتیک ها، استاتین‌ها و بعضی از آنتی هیستامین‌ها این علل شایع کابوس را از دست ندهید.



  • ممکن است مرگ نزدیک باشد


هرچه فرد به مرگ نزدیک‌تر باشد، بیشتر احتمال دارد که خواب عزیزانش که درگذشته اند را ببیند (البته این موضوع کاملا تایید شده نیست)


آیا تابحال به این موضوع فکر کرده اید که معنی خواب‌هایی که می‌بینید چیست؟



  • اگر خارج از لحن احساساتتان هستید


بسیاری از محققان معتقدند که رویا‌ها - مخصوصا کابوس - راهی است که مغزتان برای خارج کردن احساساتتان انجام می‌دهد. اگر یک رویایی تکرار می‌شود و با گذشت زمان تغییر نمی‌کند، می‌تواند نشانه احساسی از مشکلی برایتان باشد که نمی‌توانید با آن مواجه شوید.


برای حل این مسائل، در نظر بگیرید که این رویا چه حسی را در شما به وجود می‌آورد و در شرایط زندگی واقعیتان چه چیزی می‌تواند باعث این احساس در شما باعث شود.




  • شما چه مدل حلال مشکلات هستید


طبق یک مطالعه منتشر شده در رویای مجله، کسانی که در خوابشان متوجه میشوند که خواب هستند (به نام خیالپرداز‌های ساده)، ۲۵ درصد بهتر می‌توانند مشکلات را حل کنند در مقایسه با بقیه افراد، محققان حدس می‌زنند که اگر شما به این اندازه درک می‌کنید و متوجه شوید که در رویایتان، خواب هستید، در این حالت ممکن است بینش بهتری برای حل مشکلات در بیداری داشته باشید.



  • نزدیک است که میگرن بگیرید


یک مطالعه بر روی ۳۷ بیمار مبتلا به میگرن نشان داد که بیماران قبل از بروز میگرن، رویا‌های بد می‌بینند که باعث بروز حس عصبانیت و خشونت آن‌ها می‌شود.


یکی از نظریه‌ها می‌گوید که اگر سردرد در شب اتفاق می‌افتد، درد میتواند باعث کابوس در خواب شود. خواب نمی‌بینید؟ این اتفاق به بدی کابوس دیدن است.


خوابتان می‌گوید چه شخصیتی دارید!



  • به چه کسی بیشتر از همه نزدیک هستید


محققان بر این باورند که افرادی که قویترین روابط را باهم دارند اغلب در رویا‌های آن‌ها هم ظاهر می‌شوند. رویای شما یک آینه بسیار دقیق از روابط عاطفی شماست. دکتر روانشناس کلی بولکلی می‌گوید:"به همین دلیل وقتی که من رویا‌های شما را تجزیه و تحلیل میکنم و بیشتر خواب پدرتان را می‌بینید، می‌توانم پیش بینی کنم که نسبت به پدرتان عاطفی‌تر هستید و به احتمال زیاد دقیق است". این چیزی ست که رویا‌های شما در مورد نوع شخصیتتان می‌گویند.



  • شما باید برای تغییرات آماده شوید


گاهی اوقات رویا‌ها به عنوان یک تمرین برای چالش‌های آینده عمل می‌کنند. دکتر رزالیند کارترایت، روانشناس و موسس سرویس و مرکز تحقیقات اختلالات خواب در مرکز پزشکی دانشگاه راش، در شیکاگو می‌گوید، مغز شما هر مواد " شدید احساسی" را مصرف می‌کند، تا با رویا آن را پردازش کند؛ هنگامی که بیدار شوید، بهتر می‌توانید با وضعیت برخورد کنید.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته