اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری در تبریز؛ از تقویت مراکز رشد تا ایجاد مدارس مهارتی
حسن رسولیسقای در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا، درباره شعار «هر دانشجو، یک تخصص، یک مهارت» در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در سطح کلان برای تحقق این شعار سیاستی اتخاذ کرده که به اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری منجر شد.»
وی افزود: «برای تحقق شعار هر دانشجو، یک تخصص، یک مهارت که از سال گذشته در دانشگاه مطرح است، باید زیرساختها و المانهایی شکل میگرفت که تقویت مرکز رشد، ایجاد مرکز نوآوری و مدرسههای مهارتی در تبریز ازجمله این اقدامات بود.»
به گفته معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بهمنظور راهاندازی این مراکز و مدارس به یک مرحله عقبتر گام برداشتیم و برای راهاندازی مدرسه عالی کیف، چرم و کفش اقداماتی را انجام دادیم.
این مسئول گفت: «فرایند ایجاد زیرساختهای اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری در حال انجام بوده و کارهای عمرانی آن آغاز و ساختار نرمافزاری هم تهیه شده است.»
رسولی خاطرنشان کرد: «در کنار این فعالیتها، مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز را متمرکز کردیم تا همافزایی داشته باشند و به عبارتی ساختارشان را از حالت صرفاً آموزشی خارج کردیم تا مرکز رشد به درون و خارج از دانشگاه خدمات بدهد.»
وی، این اقدامات را در راستای تکمیل اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری ارزیابی کرد و اقدامات انجامشده در حوزه کیف، چرم و کفش را یادآور شد و گفت: «همکارانمان برای الگوبرداری در یکی از مدارس تخصصی کفش در کشور ترکیه حضور پیدا کردند و بعد از آن ایجاد مدرسه تخصصی کفش در تبریز در دستور کار قرار گرفت و اکنون در حال انجام است.»
آغاز چرخه آموزش کارآفرینی از دانشکده فنی و مهندسی
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در مورد راهاندازی دورههای مهارتی در این واحد دانشگاهی اظهار کرد: «با بررسیهایی که انجام دادیم به شکافهای مهارتی و کارآفرینی پی بردیم و در این راستا با کمک انجمنهای علمی درصدد پرکردن این شکافها هستیم و کار جدی خود را بهعنوان چرخه آموزش کارآفرینی از دانشکده فنی و مهندسی آغاز کردیم.»
رسولی افزود: «این دورههای مهارتآموزی بهمدت پنج ترم از بهمن 98 آغاز میشود و بنا را بر آن گذاشتیم تا با حضور دانشجویان جدید که در ترم نخست آموزش عمومی میبینند و با ادبیات نوآوری آشنا میشوند، دورهها را آغاز کنیم.»
وی خاطرنشان کرد: «هدف از این کار، آشنایی و همسانسازی ادبیات حوزه نوآوری و نشاندادن جذابیتها و ضرورتهای این حوزه به دانشجویان بوده که به چه دلیل باید وارد این حوزه و فضا شوند و چرا برنامههای دانشگاهها عوضشده است.»
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز اظهار کرد: «از ترم آینده چرخه بازگشتی را آغاز میکنیم. به این معنی که قرار نیست همه افرادی که در ترم نخست مهارتآموزی حضور داشتند، وارد ترم دوم شوند. در طول مسیر تعداد نفرات مدیریت میشوند و ممکن است بعضی از آنان در ترم دوم و سوم به سطحی از توانمندی برسند که برای ورود به مراکز رشد از این چرخه خارج شوند؛ بعضی از دانشجویان نیز به تخصص و مهارت بیشتری نیاز دارند که به ترمهای بالاتر هدایت میشوند.»
رسولی تأکید کرد که این برنامهریزی بهصورت پایلوت در دانشکده فنی و مهندسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در حال اجراست و پنج ترم طول میکشد و استادان خبره به دانشجویان آموزش میدهند و فرهنگسازی میکنند و ورودیهای مرکز رشد از این دانشجویان خواهند بود.
به گفته وی، قرار است با رؤسای بقیه دانشکدههایی که در طرح پایلوت نیستند، صحبت شود تا حداقلهای مهارتآموزی برای رشتههایی که تدریس میکنند، انجام شود تا دورههای آشنایی با مهارتهای شغلی مرتبط با آن رشتهها آموزش داده شود.
انتهای پیام/4062/پ
انتهای پیام/