دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
#ژورنالیسم_علم؛

رضائیان: دانشگاه محورِ توسعه روزنامه‌نگاری علم است/ گرایش به بازنشر مهمترین مشکل رسانه‌های وب

استاد روزنامه‌نگاری گفت: محور توسعه روزنامه‌نگاری علم دانشگاه است، آن هم دانشگاهی که تحقیق و پژوهش در آن اولویت قرار دارد و بر اساس نیازهای جامعه دست به فعالیت علمی می‌زند تا بتواند پاسخی به نیازهای جامعه باشد.
کد خبر : 448288
636860104503413313 (1).jpg

مجید رضائیان در گفتگو با خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با جایگاه ژورنالیسم علم در تقسیم‌بندی‌های روزنامه‌نگاری اظهار کرد: روزنامه‌نگاری را از دو منظر ژانر و نوع رسانه می‌توان تقسیم‌بندی کرد.


وی با اشاره به این مطلب که تقسیم‌بندی بر اساس ژانر روزنامه‌نگاری به انواع خبری، تشریحی، توسعه، تحقیقی، تحلیلی و روزنامه‌نگاری آنلاین تقسیم می‌شود، به منظر تقسیم‌بندی براساس نوع رسانه اشاره کرد و گفت: برخی بر این باورند که روزنامه‌نگاری فرم‌گرا است و باید بر مبنای نوع رسانه ژورنالیسم تقسیم‌بندی شود که در این صورت انواع ژورنالیسم براساس موضوع عبارت است از روزنامه‌نگاری مطبوعاتی، تلویزیونی، روزنامه‌نگاری وب و ...


این استاد روزنامه‌نگاری با بیان این‌که در این میان ژورنالیسم علم با شاخص تحول تعریف می‌شود، گفت: با درنظرگرفتن شاخص نوشونده، روزنامه‌نگاری علم وارد عرصه روزنامه‌نگاری تخصصی می‌شود و به همین دلیل باید آن را بخشی از تقسیم‌بندی موضوعی دانست.


رضائیان در ادامه در خصوص وضعیت ژورنالیسم علم در کشور عنوان کرد: برای بررسی این موضوع می‌بایست رسانه‌های ایران را از رسانه‌های وب‌پایه گرفته تا رسانه‌های دیداری، شنیداری و مکتوب را در حوزه تحولات این عرصه بررسی کرد.


وی با اشاره به این مطلب که در بررسی وضعیت روزنامه‌نگاری علم باید رویکرد علمی داشت، عنوان کرد: شما باید برای این بررسی یک شاخص را مدنظر قرار دهید.


این فعال حوزه رسانه ادامه داد: در حال حاضر در کشور رسانه‌های وب‌پایه غالب شده است و مهم‌ترین مشکل موجود آن نیز این است که عموماً گرایش به بازنشر دارد و وقتی هم که می‌خواهیم کار تولیدی در آن انجام دهیم بدون توجه به فرم‌های مختلف همچون نقد، مقاله، یادداشت‌نویسی، گزارش‌نویسی، مصاحبه‌های عمقی و ... به خبر نقل‌قولی ناقص و اشتباه روی می‌آوریم.


این فعال حوزه رسانه ادامه داد: مشکل دیگر ژورنالیسم علم در جذب مخاطب است، بدین معنی که تا وقتی چرخه علم در کشور کامل نیست و فرآیند آن به تغییر در وضعیت جامعه منجر نمی‌شود علم دغدغه مخاطب نبوده و نمی‌تواند برای او جذاب باشد.


رضائیان با اشاره به این مطلب که درست است روزنامه‌نگاری علم برای مردم جذاب نیست ولی باید این را بدانیم مخاطبان روزنامه‌نگاری علم افراد عام هم نیستند، گفت: اگر روزنامه‌نگاری علم برای مخاطبان خاص هم جذاب نیست باید آن‌ها را آموزش دهیم و در کنار آن به آن‌ها خوراک دهیم تا ضمن آگاهی از یافته‌های جدید هرکدام در عرصه تخصصی‌شان حرف‌هایشان را در قالب روزنامه‌نگاری علم مطرح کنند و به شبکه‌ای از ارتباطات دست یابند.


وی در پایان تصریح کرد: محور توسعه روزنامه‌نگاری علم دانشگاه است، آن هم دانشگاهی که تحقیق و پژوهش در آن اولویت است و براساس نیازهای جامعه دست به فعالیت علمی می‌زند تا بتواند پاسخی به نیازهای جامعه باشد.


انتهای پیام/4105/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته