دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آذر 1398 - 17:07

اجلاس سران ناتو در میان اختلاف نظر بین اعضا برگزار می‌شود

امروز اجلاس سران و رهبران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی در لندن آغاز به کار می‌کند در حالی که پیشاپیش گزارش‌هایی از اختلافات درونی سازمان منتشر شده است.
کد خبر : 448246
3.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از بی‌بی‌سی، رئیس‌جمهور آمریکا، در جمع بعضی از شرکت‌کنندگان در نشست لندن گفت که "به او [امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه] نگاه می‌کنم و می‌بینم که بیش از هرکس دیگری به حفاظت ناتو نیاز دارد اما می‌بینم که می‌خواهد جدا شود؛ و از این وضعیت خیلی متعجب هستم."


چندی پیش رئیس‌جمهور فرانسه با انتقاد از بعضی از تصمیمات و اظهارنظرهای ترامپ در مورد ناتو، گفته بود که این سازمان نباید "صرفاً به آمریکا متکی باشند." او با متهم کردن تلویحی دولت کنونی آمریکا به کم‌اعتنایی به همبستگی با سایر اعضای این سازمان، بدون ذکر نام کشور خاصی، نسبت به توانایی و تمایل "همه اعضای ناتو" به عمل به تعهداتشان ابراز تردید کرده بود.


ماده ۵ منشور ناتو اعلام می‌دارد که از نظر اعضای این پیمان، تهاجم به یک کشور عضو به منزله حمله به تمامی کشورها و مستلزم دفاع مشترک همه آن‌هاست. آقای مکرون در پاسخ به این سؤال که آیا معتقد است این ماده همچنان معتبر است گفت: "واقعاً نمی‌دانم."


دونالد ترامپ سخنان  مکرون را "واقعاً زننده" توصیف کرده است.


رئیس‌جمهور آمریکا همچنین بعضی از کشورهای اروپایی عضو ناتو را به خاطر عمل نکردن به تصمیم جمعی این سازمان برای تخصیص دست‌کم ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود به بودجه نظامی موردانتقاد شدید قرار داده است. به گفته او، در این شرایط مسئولیت اعضای برای دفاع مشترک به‌طور عادلانه تقسیم نشده و آمریکا فشار بیشتری را تحمل کرده است. بودجه دفاعی آمریکا بالای ۳ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است.


دونالد ترامپ پیش از ترک آمریکا به مقصد لندن گفته بود که انتظار دارد در جریان این اجلاس، همه کشورهای عضو "با بر دوش گرفتن بار بیشتری از هزینه دفاع جمعی موافقت کنند."


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته