دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 آبان 1398 - 10:48
رئیس‌جمهور فرانسه:

با این ناتو حاکم بر سرنوشت خود نخواهیم بود

رئیس‌جمهور فرانسه گفت: اگر اروپایی‌ها از خواب بیدار نشوند و برای اصلاح وضعیت ناتو تصمیمی نگیرند، خطر بزرگی پیش روی آن‌ها خواهد بود به نحوی که یا از نظر ژئوپلیتیک محو می‌شوند و یا به‌طور کلی دیگر حاکم بر سرنوشت خود نخواهند بود.
کد خبر : 443934
3.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از یورونیوز، 


رئیس‌جمهور فرانسه با اشاره به نابسامانی و ناهماهنگی‌های موجود در بطن سازمان پیمان آتلانتیک شمالی از آنچه وی «مرگ مغزی ناتو» خواند به شدت ابراز تأسف کرد.


امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه از نبود هماهنگی لازم میان ایالات‌متحده آمریکا و اروپا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و نیز رویکرد یک‌جانبه ترکیه در سوریه به عنوان نشانه‌های این نابسامانی نام برد و «مرگ مغزی ناتو» را محکوم کرد.


رئیس‌جمهوری فرانسه در گفتگو با هفته‌نامه اکونومیست تصریح کرد: «آنچه ما اکنون در حال تجربه آن هستیم چیزی جز مرگ مغزی ناتو نیست.»


آقای ماکرون با اشاره به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه خاطرنشان کرد: «هیچ نوع هماهنگی در تصمیم‌های استراتژیک میان آمریکا و شرکای اروپایی ناتو وجود ندارد و ما در حال حاضر شاهد تجاوز بدون هماهنگی ترکیه، یکی از شرکای ناتو به منطقه‌ای هستیم که منافع ما را به خطر انداخته است.»


امانوئل ماکرون که حدود یک ماه پیش از برگزاری اجلاس سران ناتو در لندن سخن می‌گفت بار دیگر خواستار تقویت بنیه دفاعی اروپا شد و تأکید کرد: «اکنون بایست اهداف استراتژیک ناتو به صورت صریح و روشن مشخص شود.»


رئیس‌جمهوری فرانسه در ادامه این گفتگو با تأکید بر ناهماهنگی‌های موجود میان دو قطب اصلی پیمان آتلانتیک شمالی، آینده ماده پنج این پیمان را که در آن بر همبستگی نظامی میان اعضای ناتو در صورت به خطر افتادن امنیت یکی از اعضا تأکید شده است، زیر سؤال برد.


آقای ماکرون در این خصوص تصریح کرد: «چه بر سر ماده پنج پیمان خواهد آمد؟ اگر دولت بشار اسد تصمیم بگیرد به حمله ترکیه پاسخ دهد آیا ما در این نبرد مداخله خواهیم کرد؟ این سؤالی است که باید به آن پاسخ داده شود.»


رئیس‌جمهوری فرانسه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «ما متعهد به مبارزه با تروریسم هستیم. پارادوکس ماجرا این است که تصمیم آمریکا [برای عقب‌نشینی از شمال سوریه] و حمله نظامی ترکیه هر دو به یک نقطه منتهی می‌شود که عبارت است از قربانی شدن شرکایی که در منطقه با داعش می‌جنگیدند.»


این بخش از سخنان آقای ماکرون به نیروهای دمکراتیک سوریه، متحد ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا برای مقابله با داعش اشاره دارد که در جریان تهاجم نظامی ترکیه مورد هدف قرار گرفتند.


 


به گفته رئیس‌جمهوری فرانسه اگر اروپایی‌ها از خواب بیدار نشوند و برای اصلاح وضعیت موجود در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو تصمیمی درست اتخاذ نکنند خطر بزرگی پیش روی آن‌ها خواهد بود به نحوی که یا از نظر ژئوپلیتیک محو می‌شوند و یا به‌طور کلی دیگر حاکم بر سرنوشت خود نخواهند بود.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته